Hjälp - sovsäcksval?

Vikt och vikt...

Om du resonerar om vikten, tänk oxå så här... Det skiljer styvt 330g om man tror på tillverkaren mellan WM och Marmot och en temperaturskillnad på tre grader!
Till en + säck så kan du räkna med att ha med/använda ett underställ om det blir kallare... Vilket då tar bort den viktvinning som man gör genom att köpa den lättare men något kallare sovsäcken!

Lika om du köper och använder ett "sovsäckslakan", du vinner ett par grader men ökar oxå sovsäcksviktenen!

Men ska du bara använda den på sommaren så kommer du långt med en +5-+2 säck, ex Marmot Atom, WM Highlight.
Vill du ha lite mera marginal så är en säck med minusgrad att föredra!
(Använder själv en Marmot Hydrogen komf-1)

Nu för en vecka sedan hade vi mellan +4-+8 på nätterna under vandringen och i Aug så är det inte ovanligt med minusgrader!

Lycka till med ditt val och recensera gärna sovsäcken senare :)!

//A

Ps: en billigare säck är Haglöfs Hypna 500 med 600 dun, komf-1 för 1399kr på addnature om du är medlem, 2000kr annars!

Stränga lagar

Vill bara påpeka att det är stränga lagar i Amerika så temperaturer angivna i amerikanska sovsäck är komforttemperatur. Står det -1, då menas det verkligen -1. Ingen fusk eller ungefärlig som europeiska sovsäckar dvs extrem, ytter- och komforttemperatur.

Jonas

Svenska produkter

Är inte någon prylfantast å måste därför fråga:
Duger inte svenska produkter, typ fjällrävens, Haglöfs osv..... Det finns i vart fall på lager .
Har visserligen en amerikansk bil...!

jovars

Jovars - nog duger det som är gott nog. Det enda kriterium jag tillber är den optimala relationen, vikt v.s comforttemperatur. Frågan är rättfärdig och den tillåts dessutom vändas: Varför blir Fjällräven och Haglöfs betraktade som bättre alternativ bara för att de är svenska? Är de per definition svenska överhuvudtaget - eller är det bara namnet? Jag har ingen aning, men så mycket säljs ut till globala ägarstrukturer med tillverkning i 3:e land att jag tillåter mig undra..

Ursäkta avvikningen - åter till mina sovsäckar: Detta med längd - hur ska jag förhålla mig här? Tillverkarens siffror om storlek - är det säckens längd eller min längd de refererar till?

Salmo Salar 6.07 fot
---------------------
WE HighLite 6.0 fot
WE HighLite 6.6 fot

Är det positivt eller negativt med lite extralängd i säcken? Plats för torkning av eventuellt våta persedlar, eller onödigt utrymme som stjäl kroppsvärme? Viktigt spelar det ingen större roll - här är det bara enstaka gram...

Angående svenska säckar:

Jag har snurrat runt och även granskat Haglöfs Hypna 500 som fortfarande är ett alternativ. Väger just under kilot och har CT på ca 0 C.

Å andra sidan är Marmots Arroyo också med i spelet.

Jag är internethandlare, så tyvärr får jag inte chansen att prova / känna, men jag förlitar mig till de digitala omdömen jag hittar här och där för att slutligen "chansa".

Vill du ha bästa vikt/värmeförhållande blir det de dunsäckar med finast dun. Då går Fjällräven och Haglöfs bort.

WM eller Marmot, välj en och du blir nöjd. Anledningen till att jag hakade upp mig på Marmot var för att min USA-agent kunde leverera säckar till riktigt schyssta priser och därav gick WM bort (som dock också gör riktigt fina säckar).

Både WM och Marmot har tempangivelser som håller, inga drömsiffror. Dock är Marmot lite sämre på att ange siffror som stämmer, då de oftast ligger under vad de lovat (+5 blir 0 istället).

Visst har dunmängden en stor betydelse, en säck som väger dubbelt så mycket värmer också bättre. Teknologi med muddar, kanaler och allt vad det är kan inte förklara allt, bärigheten spelar mycket stor roll i slutändan (dvs mängd och kvalitet på dun).

Välj vilken du vill som sagt, du blir nöjd ändå.

// Jocke

Arroyo

Tjoho

Våra två nya Marmot Arroyo har kommit. Supersnabb leverans. Jag klickade i rutan och tryckte submit i måndags och idag onsdag hade paketet levererats till Västerbotten. Mina tidigare farhågor om säcklängden löstes - jag som är 185 har inga problem som helst med att ligga i en standard (183 cm). Fast faen vet om den inte är lite tight - eller har jag blivit tjock över vintern månne?

Hursomhelst - i helgen far jag och Mrs till Vindelfjällen för att sova gott i nya säckar ! Recension skriver jag i rätt forum efter trippen.

Tjoho - fjällen - here we come!!!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fisch Hjälp: Sovsäcksval - Temp: komf, ext? Fjällvandring 6
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Struensee Hjälp att planera en kortare fjälltur Fjällvandring 5
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg