Hjälp - skavsår och blåsor!

Pudra!

Det bästa medlet jag vet mot skoskav har visserligen redan nämts i förbigående, men jag vill ändå poängtera.Talka eller pudra vid varje tillfälle det både smörjer och torkar upp. Själv använder jag vanligt barnpuder, men det finns nog andra svindyra sorter som är nästan lika bra.Vid raster är det perfekt att tvätta av fötterna direkt för att sedan låta dom torka och slutligen pudra. Tvättningen är även den viktig eftersom du då får bort saltkrisstallerna som bildas när svetten torkar. Den som underskattar slip-kraften av salt har aldrig haft "ljungeld". Tvättar gör du bara med vatten, så att hudens naturliga fettlager inte skadas.
 
Replik i sko/fot-debatten till Uttertröm.
Att först blöta läderskorna före man går in dom är just för att de skall "tappa formen" för att sedan formas efter just din fot. Man använder samma teknik i knivslöjd när man blöter lädret för att forma det kring kniven. Och sedan, att byta sockar ofta är nog något man gärna gör om det hjälper. Att byta en gång om dagen räcker inte om man har "problemfötter".
 
Ingen tröst

Jag vill bara säga att jag har nog provat allt, iaf nästan allt och mina skavsår och blåsor kommer tillbaka lika envist som myggorna.
Jag har accepterat faktum, jag har mesfötter som inte är förtjusta i samma saker som sinnet.
Det är bara att kämpa på och ta smärtan om inget hjälper för upplevelserna är värt det.
För mig funkar dock lätta skor som andas bra bättre än vad kängor gör.
 
Hej Johanna!

Såg alla checka svar med allsköns lösningar för dina blåsor. Låter jobbigt det där du!
Själv har följande erfarenhet att dela med av. Som frekvent långlöpare har jag många gånger drabbats av skavsår tills jag köpte ett par Thorlo-sockar. Sockarna är tjocka och endast i ett lager. När dessa slets ut, dumma tånaglar, kunde jag inte hitta nya Thorlo utan köpte dubbla sockar av coolmax-material. Helt värdelösa! Senare fann jag nya Thorlo igen och åter inga problem. Tyvärr gick inte Thorlo att finna ett tag på marknaden. Då hittade jag en annan tjock socka av märke Seger (tror jag). Sockan heter något med antiblister. Funkar mycket bra. Jag vandrar också mycket, ibland dagsetapper över 35 km. Alldrig några skavsår med Thorlo eller den andra sockan. Mitt förslag, rätt socka! Inga tejpningar! Som kustjägare fick jag också vandra och springa en del. Alltid med tjocka sockar.
 
Gå in skor...

Så kallade experter får gärna tycka vad de vill!
Det finns inga skodon som passar dina fötter perfekt vid köp så till vida du inte antingen har en j-a tur eller har specialbeställt. Det enda sättet att få ett par skor som passar är att köpa det bästa par helläderkängor - med sydd sula - man kan hitta och sedan gå in dem - med den gamla hävdvunna metoden; medelst varmvatten! Jag har på detta sätt behandlat mina senaste fyra par kängor och alla har suttit perfekt efter en eller ett par dagar.

Att man sedan inte kan behandla kängor i moderna material på detta sätt är en klar nackdel för alla som inte har normerade fötter

//B
Häll varmvatten i känorna, på med dubbla sockar, ner med fötterna och ut å tjava
 
vatten i alla kängor?

Jag använde själv vatten (fast kallt) när jag gick in mitt senaste par kängor, ett par Lundhag, och det fungerade mycket bra. Men hur är det med fodrade? Mina gamla Meindl tog hur lång tid som helst för att torka när de väl blivit genomblöta, så man vill ju inte blöta ner sådana kängor i onödan.
 
Lundhags rekommenderar vatten

Glömde påpeka att jag använde vatten i mina kängor därför att Lundhags tipsar om det. Deras allmänna råd är:

Varje kraftig sko behöver gås in. Ta korta promenader och vandringar till att börja med för att mjuka upp skon. Ett beprövat sätt är att före promenaden fylla skon med vatten och skvalpa omkring några sekunder. Häll ut, dra på skon och gå! Befuktningen underlättar för skon att forma sig efter just din fot.

Kom ihåg att kängor med cellgummifot krymper något med tiden. Du behöver ha 1 cm kvar framtill i kängan när du provar med dom sulor och strumpor du kommer att använda

(Gå in skorna, under Tips & skötselråd på <http://www.kundhags.se/> )
[Ändrat av rydstedt 2001-05-16 kl 17:52]
 
Lundhagsskor

Jag tror att det nog skiljer sig mellan ofodrade kängor av typen Lundhags och fodrade Meindl. Någon som gått in sina fodrade kängor med vatten och fått positivt resultat?

Mina fötter gillar iaf inte Lundhags kängor. (Jag har faktiskt ett par, fast endast för turåkning) Enligt min åsikt skall skorna lida och inte fötterna.
Men visst, Lundhags kängor håller längre och för den som använder dem mycket får ju automatiskt härdade fötter...

/Jonas U
 
Vilken jättefin respons - tack för alla tips!

Synd att höra att det är flere med mej som har samma problem. Tyvärr verkar det som om vissa fötter lättare tar stryk än andra (Jimmy, jag vet vad du menar…)

Talk har jag inte använt flitigt, men ska pröva det nästa gång. Samtidigt tänker jag smyga in dagliga ”talkpuffar” i min sambos vandrarskor! Eventuellt kan deras (hans dojors) tältförbud upphävas om lukten skulle avta… (tro mej, de stinker) :(

Bytesstrumpor är obligatoriska.Tyvärr är utrustningen alltid nedskuren till minimum: ett par bytesstrumpor per dag måste räcka på långturer. Tvättar iställer upp ifall vädret tillåter torkning. Thorlo är även mitt favoritval.

Angående vatten & skor:
Mer eller mindre ofrivilligt har jag gått in alla mina vandrarskor även vattenfyllda. Kan hålla med om att det formar skon efter foten om materialet är endast läder. Däremot hatar jag att blöta ner mina nuvarande skor där innermaterialet är konstfiber. Tar minst en vecka att torka. Och blöta skor = blöta strumpor = skavsår. Beware!

En liten viktig detalj som säkert delvis förklarar mina problem: anv helstyva skor pga stegjärnsanvändning. En mera rullande sko skulle säkert minska problemen, men dessutom kräver mina vrister stöd (gamla ligamentskador). Tevas är nödlösning, men ogärna i kombination med tung säck.

Björn - du samlade det mesta i ett nötskal!
Men: för mej lönar det sej att punktera blåsorna efter fotrengöring på kvällen och pånytt följande morgon vid behov. Möjligast sterilt! Ibland löser sej problemet med det, i varje fall brukar akuta smärtan minska betydligt!
 
Mjukare tjejstorlekar

Hej,

Salomons stegjärnsfasta skor i tjejstorlek är lite mjukare än i killstorlek. Det är en anpassning till tjejskornas kortare sulor. Vad jag vet så är inte alla stegjärnsfasta skor tjejanpassade på det sättet.

Kanske går du med onödigt styva dojjor?

/J
 
Låter intressant med tjejversionen. Tyvärr brukar oftast kvinnoanpassning innebära förenkling och oftast (funktions)försämring av motsvarande manliga version.
Många fina skor har jag skippat bara pga att lästen inte passar (bl a Meindl).

Mina stegjärn fungerar bättre med helstyva skor även om de kan justeras om till ledade, men visst drömmer jag om en lättare, mjukare sko för vandringsturerna. Fasar bara för att gå in ännu ett par skor... Dessutom hatar jag att skaffa nya prylar - tacka vet jag dom gamla som fungerar! ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JakobGor Hjälp! Mögligt tält? Utrustning allmänt 16
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
Moga Hjälp att identifiera Tegsnäs-sula? Utrustning allmänt 7
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Black Jim Hjälp mig med yxan, snälla! Utrustning allmänt 25
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
swmp Hjälp i sko och kängdjungeln - samt hur håller man fötterna torra? Utrustning allmänt 36
Taszh Hjälp identifiera jacka/plagg Utrustning allmänt 4
Bondmoran Hjälp med laddare Utrustning allmänt 32
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Hjälp att tyda sovsäcks tålighet? Utrustning allmänt 3
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
Sverker G Hjälp med sovsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 5
Tobbelar Hjälp! Helags 40Liter Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Hjälp med Bergans Powerframe Utrustning allmänt 1
Gäddfärs Hjälp att välja en bra byxa och dagstursrygga! Utrustning allmänt 6
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
naturlovisa Vandrings/reseryggsäck, hjälp mig! Utrustning allmänt 3
MrAlexander dålig på att plaera... hjälp mig hitta vad som saknas. Utrustning allmänt 9
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
henjon Hjälp med knivprojekt Utrustning allmänt 8
mile0003 Storleksval på Lundhagskängor (Syncro), hjälp mig. Utrustning allmänt 20
Nallo94 hjälp med suunto vector Utrustning allmänt 2
martinnilsson Hjälp! Vilken tillverkare har gjort denna ryggsäck? Utrustning allmänt 3
nilami Hjälp med känga! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
h.g Hjälp mig avsluta mitt knivbygge !!! Utrustning allmänt 17
Tartu Ryggsäckar, hjälp? Utrustning allmänt 4
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
MadIce Petzl Dou hjälp!? Utrustning allmänt 3
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
jansta Hjälp önskas med att hitta bra ram för ryggsäck Utrustning allmänt 1
Kvikk Hjälp om satellittelefon! Utrustning allmänt 15
Avrell Hjälp - försvunnen tråd Utrustning allmänt 1
Martin O Hjälp med Silva Alba Windwatch Utrustning allmänt 6
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
herioglyf Hjälp jag blit yr... Utrustning allmänt 4
lignell01 Hjälp mig fort! Utrustning allmänt 15
oloan Pannlampa - hjälp mig välja vilken jag ska köpa Utrustning allmänt 7
Avslut090305 Hjälp skadade med blod - få en fin thermo-mugg gratis! Utrustning allmänt 0
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
SvanSylt Djupa skavsår på höften från ryggsäcken Utrustning allmänt 9

Liknande trådar