Jodå, men ju lättare prylar du stoppar i säcken, desto mindre viktigt blir det med ett stabilt system. Själv har jag en sådan här som jag är löjligt nöjd med (vilket de flesta på forumet antagligen redan vet vid det här laget...)
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYEXOS46
Jo, den där ser ju intressant ut. Det fanns inte många Osprey här i butikerna. Hade nog köpt en sån annars faktiskt. Kan faktiskt fortfarande göra det, då jag ännu inte gjort affär på någon ryggsäck. Trist att sitta och vänta på internetköp dock.
Mitt närmaste alternativ var en Deuter ACT Lite 40 + 10. Väger ca. 200 gram mindre, har flera förvaringsutrymmen (jämfört med i princip ett enda på Black Diamond Epic 45, vilket iofs inte stör mig), har regnskydd inbyggt, någon form av ventilationssystem (heter Aircontact tror jag). Överlag ganska skön att ha på sig. Gillade att den var justerbar. Fan vet om man gjorde fel val, men jag sket i den.
Enligt min syn på saken så är all vikt besvärlig. Jag köper inte en ryggsäck för att den ska vara lätt, utan för att den ska göra själva bärandet så mycket mindre besvärligt som möjligt. Jag betalar faktiskt gärna med 500 g - 1 kg för att få konfort när det gäller att bära resten av kilona.