Ingångarna...
...verkar vara mycket olika, kostigt att ingen påtalat detta ännu:
NalloGT: Du har två ingångar till absiden och du kan rulla undan en del av den, detta blir en superb ventilation på sommaren och funkar väl oavsätt regn...bara det inte blåser för mycket.
NamtjakGT: Du har en mer traditionell öppning som inte tillåter samma ventliations och utsiktsmöjligheter, dock har du här möjligheten att använda myggnät ittertältöppningen och möjliheten att enkelt och smidigt öppna uppifrån vilket kan vara skönt om snön har drivit upp en bit under natten.
Generellt kan man väl säga att namtjak är bekvämare när det är sämmre väder eller på vintern, speciellt då du har två höga ventilhuvar, medans nallo är att föredra sommar i bra väder.
Jag skulle till slut vilja vara lite djävlig och kasta till dig ett tredje alternativ: Stalon combi 2
Med basversionen har du här ett tält som är sjukt mycket rymligare inuti innertältet (framförallt för att du ligger tvärs med tältet och inte längs med) och du har två absider istället för bara en. Du har samtigigt en ventilation som klår allt annat i HBs sortiment (utom tarp så klart) med häst längder iom att du vid behov kan ta bort båda eller ena absiden! Detta till sama vikt som Namtjak 2 GT. Skulle du trots allt upptäcka att du vill ha större absid på ena sidan så är det billigt att utöka med en förlängningsdel och då för du har ett absidutrymme som klår tom Keron 4 gt med god marginal.
Väven till dessa tält är det de som är tveksama till,jag menar dock att de har en stor fördel och det är att de inte slakar i närheten lika mycket när de blir våta med sämre sträckning som följd. De är av polyester istället för nylon och styrkan i väven är lite närmare kerlon 1800 (namtjak) än kerlon 1200.
Priset ligger lite under mantjak gt (-500) om du inte har förlängningsdel. Med förlängningsdel blir det lite dyrare (+ 1000). Priserna är unjefärliga och basserade på HBs rekomenderade priser.
Själv har jag gåt ännu längre och har ett Muddus som jag moddat med ventilkåpa på ena absiden: 5x3 meter. inte det smidigaste att placera men ack så mysigt när man ligger inregnad, det krävs dock lite stake att våga förespråka ett ryggåstält och ännu mer att använda det där andra ser, men för mig är fördelarna för stora för att ignoreras. Jeg rekomenderar det inte rakt av dock, det är en helt annan typ av konfort och det kräver ett annat tänk, tex använder jag nästan bara tältet som en tarp, det är bara när det är risigt väder som jag använder något som liknar "tältläge", precis som det ska vara att vandra enligt mig, varför stänga in sig från naturen när det inte behövs, det är ju den vi är uta för att uppleva, inte sant?
...det blev vist långt det här, skit, jag som ska upp 07 imorgon...Lycka till i vilket fall!