Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck

Mezzner; sa:
Tror det är värt att flytta ett par hundringar från säcken till liggunderlaget om man vill prisoptimera.
En del av tex WM's modeller levereras med 70% av dunet på ovansidan, och har tvärgående kanaler vilket möjliggör omfördelning. Säkert funkis, särskilt ihop med ett högisolerande liggunderlag som Downmat.

Thomas

myggan i tältet; sa:
En del av tex WM's modeller levereras med 70% av dunet på ovansidan, och har tvärgående kanaler vilket möjliggör omfördelning. Säkert funkis, särskilt ihop med ett högisolerande liggunderlag som Downmat.

Thomas

På tal om dun på ovansidan så skulle jag ha rekommenderat trådstartaren denna.

Men det gör jag inte. På tok för dyr: mindre av det dyra dunet än i sovsäckarna i motsvarande tempintervall samt enklare konstruktion/ihopsättande och ändå samma prisnivå.

Men ett halvt kilo som täcker ett så pass stort användingsområde når ingen sovsäck upp till i alla fall. Man behöver liksom inget mer, "behovet" av något lättare för de varmare perioderna blir extremt svårmotiverat.

Jag har en Haglöfs Goga Pro6 med sovsäckslakan och den funkar utmärkt för 3säsonger och jag är frysen av mig.Kompisen har en Pro4 med lakan och då hamnar du under kilot för säcken och han tycker att det funkar.
/Henrik

Jag har fått reda på att jag kan få schysst rabatt på Haglöfs prylar (äntligen nåt positivt av grabbens fotbollsspelande:) och sneglar på en Goga Pro 6. Hypna verkar tyngre och inte riktigt lika varm.

Goga verkar också vara vettig för vindskyddssovande (vilket det blir rätt ofta med scouterna) med vattenavstätande mateial och huvud- och fotände.

Lite osäker på vilken längd jag ska köra, jag är strax under 175 men det är ju inget kul med en säck som känns för lite för kort. Nån som har koll på hur längderna ser ut?

Haglöfs längder...

Jag är 173cm och deras 175cm längd passar utmärkt,finns plats att sträcka ut sig utan att det blir spänt nånstans så de är väl tilltagna.

peter

Det här med sovsäck eller säck för att hålla en vaken börjar alltid om man är i- eller medvändare.
De som är medvändare kan sova väl i en relativt trång sovsäck och de som är ivändare vaknar vid varje förflyttning om sovsäcken tar emot....
Så tyvärr är inte temperaturområde, volym och vikt de enda parametrarna i denna djungel av utbud.
//J

Tack för tips och råd!

Jag tänkte faktisk i så fall släpa med båda, men det verkar kanske inte vara någon bra idé!?

Jag har kollat på den varmare WM säcken också, men blev lite orolig för värmen när det en normal Jämtländsk sommarnatt på 10-15 grader si så där.

Vart bestäler man lämpligast en WM Superlite om valet hamnar på en sådan?

//R

En normal jämtländsk sommarnatt på fjället kan ofta vara plus 10 men ibland också minus 5 faktiskt. Även om minus 5 inte inträffar lika ofta som plus 10 så kommer du att få uppleva det, om du vandrar någorlunda ofta.

Man kan såklart ha en sovsäck för varje tempintervall, men det blir ganska dyrt och minskar marginalerna om man råkar ut för något oförutsett kallväder t ex. Eftersom en bra minus 7 säck inte väger mer än ca 700 gr tycker jag att en sådan säck blir en bra kompromiss mellan lätt vikt och funktion.

Utan att man behöver gå till överdrift så är marginaler för skitväder både praktiskt och eftersträvansvärt när man vistas en längre tid över trädgränsen.

Och WM finns väl i SE bara på getout vad jag vet..?

//J

Så tyvärr är inte temperaturområde, volym och vikt de enda parametrarna i denna djungel av utbud.
//J

Fast det begränsas kraftigt av en sån som mig som är allergisk om dun. Nu har jag inte vågat sova i en dunsovsäck men dunkuddar och duntäcken orsakar problem med andningen.

Är det någon som är allergisk om dunkuddar men kan sova i dunsovsäck? Teorin bakom är att jag även är allergisk mot hästar men kan sova jättebra i en hästens säng då allt från hästar är så urtvättat att jag inte reagerar mot det. Det är troligen inte applicerbart på dun för det är säkert olika allergener men om man inte frågar får man inte veta

Hej Roger,

(klipp)
Under 0 i Juni händer ju. Är du frusen kanske en -7 är tänkvärt; annars siden som Joakim nämner. 135g och 5 grader extra enligt Getout. (klipp]

Tyvärr är det inte sant att man får ner komforttempen 5 grader med ett sidenlakan, lika lite som med ett annat lakan. Isolering kräver lofthöjd.

Men köp ändå gärna ett sidenlakan, det hjälper till att hålla sovsäcken ren och visst ger det säkert någon isolering, även om den inte blir så makalös som i reklamens värld.

//J

Vill bara tipsa om Marmot Never Winter. En mycket skön säck som verkar klara ganska låga tempraturer (runt 0). Vet inte om någon redan nämt denna i tråden. sitter på tåget och det är nog så trögt att kunna svara :)

/ Richard

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg