Re: O boy...
Ni som av säkerhetsskäl vurmar för mobiltelefoner i fjällen; vurmar ni även av säkerhetsskäl för en utbyggnad av master i fjällen i syfte att förbättra täckningen?GustavOh; sa:...låt oss inte växla in på elallergi också.
Jag tänkte bara ge en liten säkerhetssynpunkt till på mobiltelefoner.
Förutsatt att man är medveten om att en stor del av fjällvärlden ligger i telefonskugga, så tycker jag nog att en mobil fyller sin plats i packningen. (Man behöver ju knappast en var...)
För *skulle* något hända långt från nödtelefoner, så skulle jag definitivt ta med mig en telefon på väg efter hjälp.
*Kanske* jag passerar ett område med telefontäckning innan jag når nödtelefonen.
Jag skulle aldrig vilja låta en kompis ligga skadad på fjället ens en timme extra, bara för att någon har principer mot mobiler.
So what, om den bara fungerar inom två timmars march från fjällstationen. Det är två timmar mindre för en skadad kompis att vänta.
(Och om jag inte har helt fel går det utmärkt att ringa 112 via telias nät, även om man har annat abonemang)
Att man sedan inte skall lite på att allt som "borde fungera" gör det när det verkligen gäller är en annan sak. Dåligt omdöme försvinner inte för att man förbjuder hjälpmedel.