Halloj,
Lite märkligt att Snowdrift River skulle ha dåligt fiske tycker jag. Nu kan den ju givetvis ha påverkats av kommersiellt fiske i Great Slave Lake, men det kan ju även vara att förhållandena var dåliga vid tillfället Jens var där....
Har faktiskt själv varit i området för en 25 år sedan. Hade den ENORMA turen att få följa med gratis till en fiskecamp 1.5-2 timmars flygtur sydost om Yellowknife. Vi var fattiga studenter på den tiden och hade inte i närheten av den ekonomi som krävdes, men det fanns tre tomma platser kvar på planet så vi fick följa med mot att vi jobbade en 4 timmar varje förmiddag på campen. Inget svårt val om man säger som så
Är inte 100% säker på vid vilken sjö vi var, men jag tycker att Nonacho Camp ser ut ungefär som jag minns det.....och fisket där är definitivt som jag minns det. Var helt osannolikt med fisk, 1-2kg öringar nappade som Mörtar i Svenska vatten. Enda gången jag varit med om ännu bättre fiske var när vi timade laxvandringen i Alaska perfekt... (
https://nonacho.com/gallery/)
Nu finns det ju hur många sjöar som helst mellan Great Slave Lake och Hudson Bay. Och skulle jag killgissa är majoriteten helt folktomma och fisket episkt. Personligen hade jag valt någon långsmal sjö då dessa oftast är betydligt trevligare att paddla i. Men ett annat resmål i "närområdet" som jag gärna hade besökt vid något tillfälle är Wood Buffalo National Park, som med sina 44,741 km 2 är en av världens största nationalparker. Med en yta som är dryga 20 gånger större än Sarek...eller typ lika stort som hela Jämtland lär det ju finnas tillräckligt med utrymme för de flesta...
/ Stefan