Hjälp mig snälla!

Mest kloka råd tråden, gas leder och har du ett par kastruller mellan 1.5-2,5l räcker det för både solo och grupputflyckter. Med klokt terrängutnyttjande och ett hemmapulat vindskydd av ett större uppläggningsfat i Al kommer du långt, spindelkök på marken är lågt och stabilt.
Muurika tipset är riktigt bra för gruppövningar där maten är en av höjdarna........

tja, kör man kortare skogsturer eller skärgård så tycker jag att man kan köra muurika utan skoter, en muurika ligger på 5 kg, titta på trangia, det handlar om 2 kg + bränsle.. mervärdet på en kortare tur att laga mat med muurika över öppen eld är helt överlägsen..

Tack! Ef istället för mf?

Tack för alla era givande inlägg.
Jag har nu förstått att ett Etapower MF kanske inte är det bästa. Men om jag istället önskar mig ett Etapower EF (som dessutom verkar vara billigare) vad tycks om det valet?
Är lite emot att köpa massa lösa delar eftersom jag vill att de sak kunna packas lätt och smidigt tillsammans, så som man kan göra med tex trangia, sen tycker jag spindelköken gav instabilt intryck. (Var inne på en affär och kollade på ett ifrån optimus.

Vad tycker ni, är jag på rätt väg?

tja, kör man kortare skogsturer eller skärgård så tycker jag att man kan köra muurika utan skoter, en muurika ligger på 5 kg, titta på trangia, det handlar om 2 kg + bränsle.. mervärdet på en kortare tur att laga mat med muurika över öppen eld är helt överlägsen..

Det var ett jädrans rejält Trangia du har.
Mitt ligger på 800gr drygt utan kaffepannan och så tillkommer gasburken såklart.
Skipar man stekpannan så spar du några gram.

Min container 25 med Ti kastruller, kaffepanna, gasbrännare och 2 tallrikar väger 1611 g. En 200g burk väger 311 g, för mig är 1939 gram +påse samt tänddon närmare 2 kg än ovanståendes bantade 800 g.............

Tack för alla era givande inlägg.
Jag har nu förstått att ett Etapower MF kanske inte är det bästa. Men om jag istället önskar mig ett Etapower EF (som dessutom verkar vara billigare) vad tycks om det valet?
Är lite emot att köpa massa lösa delar eftersom jag vill att de sak kunna packas lätt och smidigt tillsammans, så som man kan göra med tex trangia, sen tycker jag spindelköken gav instabilt intryck. (Var inne på en affär och kollade på ett ifrån optimus.

Vad tycker ni, är jag på rätt väg?

Det är inte alls så krångligt med lösa kastruller och gasbrännare. Jag har en 2,5-liters Trangia som jag har på fisketurer när vi brukar vara 3 st. Till den har jag sytt en packpåse eftersom vi ofta eldar och då blir den så smutsig. Inne i den stora grytan rymmer jag två mindre kastruller, brännare, visp, tallrikar, tändstickor, bestick och allt annat som behövs vid matlagningen. Ovanpå grytan lägger jag stekpannan. På så sätt ryms allt som behövs i ett knyte.

För 4

personer behövs ofta två kök om man skall laga lite mera riktigt käk..

Med en potent multifuelbrännare i en Trangia 25 kan du t o m använda Trangias 4,5 L kärl om du sätter i tre skruvar i Trangias undre vindskydd med dubbla muttrar. Trangias 25-kök inklusive vindskydd får lagom plats inuti 4,5 liters lägerkastrullen. Runt grytan för du fixa någon form av vindskydd.
Med ovanstående stadiga lösning lagar jag mat till familjen med 5 personer när vi paddlar. Stora grytan behövs t ex om man skall käka pasta.
Lägerkastrullen funkar också bra över öppen eld.

Är det en eller två personer och lättvikt är förstås ett toppmonterat gaskök lättare och mindre volyminöst. Men det är inget för bättre middagar för 4.

Thure

Min container 25 med Ti kastruller, kaffepanna, gasbrännare och 2 tallrikar väger 1611 g. En 200g burk väger 311 g, för mig är 1939 gram +påse samt tänddon närmare 2 kg än ovanståendes bantade 800 g.............

Har du tallrikar i gjutjärn?;)
Om min våg visar rätt så väger mitt trangia (stora modellen) inkl kaffepanna och gasbrännare 1358 gram.
För att vi inte ska jämföra äpplen med päron så vägde jag också mitt multifuel med samma kastrulluppsättning och nådde upp till vikten 1208 gram inkl pumpen som väger 102 gram.
Verkar dumt att räkna in gasen och tänddon för det måste man väl ha oavsett vilket kök man väljer?

Pär som helst bränner på med sitt Optimus svea

fritids kök

jag tycker att trianga är det bästa köket jag har testat det går att ha både gas o våta bränslen !!! det är lätt att ta med o ganska billigt

Kanske har du redan valt kök, men vill bara slå ett slag för sann mångsidighet; Omnifuel monterat med Nova-bygel i Trangias vindskydd. Stadigt och tryggt. Förstås inget för UL-folket. Gas är bra, men när tempen sjunker är t.ex. bensin mkt bättre. Bäst är att kunna använda vilket bränsle som helst beroende på omständighet. Bilden föreställer 15 sek. förvärm med alkylatbensin i -16C efter försök med gas som dock vägrat förångas.

Bilagor

• OmniTrangia.jpg
    OmniTrangia.jpg
    99.8 KB · Visningar: 696
En multifuelbrännare i ett Trangiakök blir ett oerhört effektivt kök, men jag håller inte med om att det blir mångsidigt. Man kan ju bara ha trangias små grytor. På ett spindelkök kan man ställa lite av det mesta.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg