Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kan hålla

med om att tråden skulle kunna bli intressant om vi fortsätter att diskutera gränsdragningen mellan frilufts eller klätterutövarnas språk respektive hur den jargongen utnyttjas av reklammakare för att skapa ett intresse och köpbehov.

Det kan både kännas som man blir bestulen på sitt språk av reklammakare sedpektive att man är uppe i smöret.

Hamburgerreklamparodin var klockren Erik.

Thure
 
Topprepsklättrare, fikahyllan-klättrare, "klättrare som skriker/skräpar ner/felparkerar", domenklättrare är väl ord som beskriver just nybörjare? För ord som beskriver gamla klättrare syftast ofta på utrustningen
Han den där med....
  • stichplattan
  • Häxorna
  • stålkarbinerna
  • firningsåttan
  • gamla läskiga selen
  • gamla föraren

Sedan om någon är lite mer van kanske man kallas för "femmaklättrare" "sportklättrare" "mr sätta säkringar överallt"... just femmaträsket och femmaklättrare tycker jag är fint..

(Älskar den bilden på hamburgaren)
 
Hej alla,
jag vill passa på att tacka för alla era förslag och åsikter såhär långt :) Jag ska lite senare ikväll berätta lite mer om mitt syfte med detta, men bara för att svara på några kommentarer som dykt upp i tråden: Jag kommer inte att använda detta i kommersiellt syfe (om man i begreppet "kommersiellt" menar något att tjäna pengar på). Vi håller på att bygga ett bolags varumärke, och i det arbetet jobbar man mycket symbolik internt. Vad detta bolag arbetar med rent konkret spelar inte så stor roll, men det handlar om ett konsultbolag inom IT-branschen, och det som präglar personalen i det dagliga arbetet är stora utmaningar; att ha modet att utmana sig själv och sina kunder (utan att vara dumdristig), att sätta höga mål, att samarbeta, att våga lita på andra, och att hjälpa kunderna att nå SINA mål. Det finns många paralleller med klättring, berg etc. (i alla fall som vi har sett det. Det är ju metaforer så självklart finns det mycket som INTE är paralleller, men man får ju välja det som bäst representerar symboliken). När man bygger varumärket internt bland personalen är det bra med symbolik för att visualisera sådant som annars kan vara väldigt abstrakt. Därför började jag leka med tanken att internt börja använda lite slang-ord för klättring i tex. en rekryteringskampanj (internt, absolut inte externt). Dels för att ha en röd tråd, men också för att lätta upp stämningen.
 
Det är ju metaforer så självklart finns det mycket som INTE är paralleller, men man får ju välja det som bäst representerar symboliken). När man bygger varumärket internt bland personalen är det bra med symbolik för att visualisera sådant som annars kan vara väldigt abstrakt. Därför började jag leka med tanken att internt börja använda lite slang-ord för klättring i tex. en rekryteringskampanj (internt, absolut inte externt). Dels för att ha en röd tråd, men också för att lätta upp stämningen.
Med respekt för din ide och goda aavsikter, frågan är ju bara hur kul och enkelt det blir att visualisera en massa begrepp som man inte vet vad de betyder, och har någon egen relation till?
Fast lycka till, såklart!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ut_och_njut Hjälp sökes - Topprepsankare Klättring allmänt 6
Valpish Hjälp i skodjungeln Klättring allmänt 1
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
3056Claesson Routefinding Hjälp: Ailefroide Klättring allmänt 8
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Klippsmurfen Hjälp att hitta klätterbild Klättring allmänt 0
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Dordonii Behöver hjälp med klätterskor [Five Ten Coyote VCS] Klättring allmänt 3
Iggle Hjälp att hitta en kritpåse Klättring allmänt 4
SpiderMonkey Klättrings hjälp ? Klättring allmänt 11
Säl Hjälp med namn Klättring allmänt 10
orren86 Får inte franska prussiken att fungera, hjälp? Klättring allmänt 28
Kvamme Hjälp! klätterskor, passform? Klättring allmänt 12
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
styrmanstake Hjälp med en Portaledge. Klättring allmänt 5
avslutad120814 Hjälp med bergart Klättring allmänt 3
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
Åslin Hjälp! Nybörjarfråga! Klättring allmänt 3
tarjis klättergym Kuala Lumpor?!Hjälp! Klättring allmänt 13
kråkanhåkan Hjälp! Klättring allmänt 5
Bengtpg Behöver hjälp med repskydd Klättring allmänt 7
Sivert Hjälp med Fontainebleau Klättring allmänt 0
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
johan74 Hjälm-hjälp! Klättring allmänt 0
mange111 Hjälp! Klättring allmänt 6
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Tommy Mårs Klättring på Grand Canarea? hjälp! Klättring allmänt 0
AAAahhhhh Jag är i akut behov av hjälp!! Klättring allmänt 0
Hjälp ! Klättring allmänt 0
plupp27 Kan ni hjälpa mig med ett startpaket för utomhusklättring? Klättring allmänt 11
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
honeypie klättrar kompis till mig!!! Klättring allmänt 4
Raskolnikov En chans för alla besserwissrar att slå mig på fingrar Klättring allmänt 2
Rodluvan Hjælp mig snælla Klättring allmänt 6
warg Ge mig tips på kilset! Klättring allmänt 3
Klättra med mig! Klättring allmänt 4

Liknande trådar