Hjälp mig med slang inom klättringsvärlden :-)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej!
Jag håller på med ett projekt inom varumärkesbyggnad, och behöver hjälp från er erfarna klättrare :) Jag jobbar med att hitta fack-termer, gärna lite roliga slang-ord eller uttryck, för att symbolisera ett antal händelser/saker. Som exempel kan man ta att jag vill sätta ord på saker i en rekryteringsprocess, t.ex.
"topp-kandidat"
"Botten-napp" eller "nybörjare"
"medelmåtta" eller en kandidat som helt enkelt inte når ända vägen
En person som presterar mer än väntat, eller mindre än väntat på t.ex. en intervju

Ja, jag hoppas ni förstår ungefär vad jag är ute efter, så kom gärna med förslag på termer inom klättring som går att använda för detta :)

/Kristian
 
Oscar: Touching the void.

Platt fall: alla reklamfilmer med klätterattribut bara för att verka cool.
 
Det jag spontant kommer på är symaskinsben.. Även ord som seriös, svårsäkrad, superjug, fallpotential, stämklättring, kaminklättring, markfall kanske vore något. Ärligt talat förstår jag inte frågan...

Sedan kan man alltid använda uttryck som
"Du är en riktig klippa"
eller
"Du är stendöv!"
 
Tror jag vet vad du är ute efter... Klätterord som skulle kunna användas i överförd bemärkelse på människor eller deras arbete:

Att sända (senda) = att lyckas, att ha flyt
Att kratra, göra ett markfall = trilla i backen, totalt misslyckas (och kanske skada sig)
Comitta = våga ta klivet utan en väg tillbaka
Runout = klättra högt över sina säkringar (modigt eller dumt)
Exponerad klättring = brant, luftigt, läskigt/härligt
 
"Never trust a guy with shiny equipment", går att överföra till det mesta.

Det innebär att en topp-kittad kille med bara ny utrustning sannolikt är nybörjare, eller mer intresserad av prylar och snack än av att klättra.
 
Några väl valda uttryck kring uttrycket beta som typ betyder "klättertips för en specifik led eller boulderproblem" :

Är betakiosken öppen? (Har du några tips?)
Fulbeta (dålig beta)
Långbeta (beta för långa)
Finbeta (bra beta)

Ett annat roligt ord som jag bara hört inom klättring är klubbtröja som betyder bar överkropp.

Annars är klättringskulturen en hyfsat välkomnande kultur och förvånansvärt fri från nedvärderande uttryck för nybörjare. Tycker jag i alla fall. Ganska konstigt när man tänker på det. Många andra mindre communitys brukar ju ha ganska många sådana uttryck och dessutom ha en ganska stram hierarki. Det skulle vara plastkramare för inomhusklättrare i så fall.
 
Ett talande begrepp som helt klart är överförbart är att vara "hylltrygg".
(dvs jag har svårt att repa mod inför fortsättningen eftersom jag står säkert just där jag är)

"Nylonallergi" är ett favorituttryck som beskriver den kissnödighet som alltid inträffar precis då man tagit på sig selen. (Lär vara värre för kvinnliga klättrare)
 
Ursäkta

men är inte den här tråden startad med ett kommersiellt syfte?

Se länk till regler längst ned:

"Du måste agera som privatperson
Den som skriver inlägg, recensioner, tips mm skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte om inte annat avtalats. Endast ett medlemskap per person."

Dessutom är min uppfattning om reklamspråk i t ex cykelkataloger, annonser för friluftsutrustning etc att det är avtändande för mig som konsument. Det skiner igenom att syftet är att sälja och att övertyga om att prylarna skänker "cred" åt utövaren. Jag blir ett "offer" om jag faller för dåliga säljargument.

Thure
 
Haha, jag har dock svårt att se nåt substantiellt kommersiellt värde i svaren i den här tråden - som man frågar får man svar!
 
men är inte den här tråden startad med ett kommersiellt syfte?

Se länk till regler längst ned:

"Du måste agera som privatperson
Den som skriver inlägg, recensioner, tips mm skall agera som privatperson och aldrig i kommersiellt syfte om inte annat avtalats. Endast ett medlemskap per person."

Dessutom är min uppfattning om reklamspråk i t ex cykelkataloger, annonser för friluftsutrustning etc att det är avtändande för mig som konsument. Det skiner igenom att syftet är att sälja och att övertyga om att prylarna skänker "cred" åt utövaren. Jag blir ett "offer" om jag faller för dåliga säljargument.

Thure

Sant, men jag spelar med för att jag är lite nyfiken på vart detta tar vägen :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ut_och_njut Hjälp sökes - Topprepsankare Klättring allmänt 6
Valpish Hjälp i skodjungeln Klättring allmänt 1
Djurmo Lämplig ersättare till ropeman eller prussik? Hjälp och råd önskas =) Klättring allmänt 15
3056Claesson Routefinding Hjälp: Ailefroide Klättring allmänt 8
Sveija Att bygga en led (hjälp) Klättring allmänt 9
Klippsmurfen Hjälp att hitta klätterbild Klättring allmänt 0
Climba Sele XS hjälp!! Klättring allmänt 17
Dordonii Behöver hjälp med klätterskor [Five Ten Coyote VCS] Klättring allmänt 3
Iggle Hjälp att hitta en kritpåse Klättring allmänt 4
SpiderMonkey Klättrings hjälp ? Klättring allmänt 11
Säl Hjälp med namn Klättring allmänt 10
orren86 Får inte franska prussiken att fungera, hjälp? Klättring allmänt 28
Kvamme Hjälp! klätterskor, passform? Klättring allmänt 12
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
styrmanstake Hjälp med en Portaledge. Klättring allmänt 5
avslutad120814 Hjälp med bergart Klättring allmänt 3
melkons Snabb hjälp till nybörjare! Klättring allmänt 9
Åslin Hjälp! Nybörjarfråga! Klättring allmänt 3
tarjis klättergym Kuala Lumpor?!Hjälp! Klättring allmänt 13
kråkanhåkan Hjälp! Klättring allmänt 5
Bengtpg Behöver hjälp med repskydd Klättring allmänt 7
Sivert Hjälp med Fontainebleau Klättring allmänt 0
alexey Hjälp! Alla mina klättergrejor är stulna! Klättring allmänt 12
johan74 Hjälm-hjälp! Klättring allmänt 0
mange111 Hjälp! Klättring allmänt 6
jimkaa Önskar hjälp med ett träningsprogram Klättring allmänt 1
webguru Är Com-Radio till bra hjälp ? Klättring allmänt 2
webguru Hjälp ang Nissedal !! Klättring allmänt 2
Tommy Mårs Klättring på Grand Canarea? hjälp! Klättring allmänt 0
AAAahhhhh Jag är i akut behov av hjälp!! Klättring allmänt 0
Hjälp ! Klättring allmänt 0
plupp27 Kan ni hjälpa mig med ett startpaket för utomhusklättring? Klättring allmänt 11
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Lakritsglass Är det här rätt skor för mig? Klättring allmänt 29
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
honeypie klättrar kompis till mig!!! Klättring allmänt 4
Raskolnikov En chans för alla besserwissrar att slå mig på fingrar Klättring allmänt 2
Rodluvan Hjælp mig snælla Klättring allmänt 6
warg Ge mig tips på kilset! Klättring allmänt 3
Klättra med mig! Klättring allmänt 4

Liknande trådar