Hjälp mig hitta en ny kajak!

framför pedalerna brukar jag få in en påse med kläder eller så. Är man inte långben brukar det gå. Pedalerna låser sedan påsen så den inte krånglar om man vill kliva ur uppåner.

Varför begränsa till framför pedalerna? I en trång kajak kan man knö in en vattensäck framför pedalerna, flytta fram pedalerna och ha en stor packpåse för skor som man har mellan fötterna och pedalerna;)

Det blev en Atlantic LV RM.

Reapris. Har inte varit ute så mycket men den känns bra. Ok i marschfart och bra i sjögång. Fick ner allt för en helgtur utan problem med potential för mer packning. Får se hur den är i vår när jag har chans att vara ute mer.

Enligt de jämförande tester jag sett på nätet är den ett mellanting mellan Romany och Avocet i egenskaperna.

Ett bra val och jag bli glad att fler väljer denna istället för valley´n då den är lättare,snyggare och dess bättre luckor gör att det svärs mindre när folk ska stänga de vid stranden ;)

Men Atlantic har ju Valleyluckor....är det så små uttrymmen runt luckorna? De är iallafall enklare att få på och av än mina kajaksportluckor på grönländaren, mer att greppa tag i.

Hade jag valt Avoceten skulle det inte bli PE-modellen utan den thermoformade.

jag har stött på många valley där för det ena själva gummilucka var väldigt styv och dessutom ska den tryckas in i en kant runt sargen för att verkligen vara tät. just den kombinationen verkar krånglar till det. hört om folk som har med sig nån slags smörkniv för att kunna pressa in luckan. sett tjejer med "tjejiga" naglar som absolut inte kunde stänga luckorna. fått hjälpa till med det vid många tillfällen och är man på en flerdagars tur kan det bli rätt frustrerande.

Valleyluckor

tycker jag funkar bra nya. Det är en fyrkantlist på luckan som skall tryckas ned i ett spår mellan lucksargen och däcket vid sidan om luckan. Däcket har ett uttag där man bänder loss luckan med ett finger verktyg eller nagel tror jag inte på i sammanhanget. Luckorna är beprövade och risken att de skall lossna under paddling inklusive esikmåsväng eller likande med packning i ändskeppen betraktar jag som liten.

Själva luckan är i ett lite skumt gummimaterial som inte åldras bra. Blir murket med tiden och då blir det mycket skört. Man kan hjälpligt klara sig genom att stoppa hela luckan i en plastkasse och sätta på det hela.

Nya luckor kostar en slant men finns att få tag på t ex via Svima i Solna.

Thure

du får rapportera sen om hur pass tät den nya kajaken är.
jag testade en å efter en timmas paddling va det väldigt blött i kajaken. tyvärr....
så det blev inget köp.
så jag håller mej till mina röda extratätade prijon.
vattnet ska vara på utsidan av skrovet.
.......tycker jag.

vet ej var den läckte.
jag fyllde vatten i kajaken på land efteråt å försökte se om det kom ut nånstans. men icke!
men in kom det.

hoppas att din är tät.

Jag är inne på min andra. Den första läckte som ett såll så den reklamerades utan frågor. Den andra läcker ev lite. Det svåra är att det inte går att vattenfylla skotten. Det blir inte tillräckligt tryck för att det ska rinna in genom delvis otätade passager. Det är bara att paddla som hjälper. Med tanke på isläget så är det svårt att se det i dagsläget. Men jag kommer inte ge mig förrän kajaken är tät.

Sen är ju plastkajaker svårare att täta. Du har själv extratätat din egen kajak...

kul att höra att det inte bara är jag som råkar ut för otäta exemplar av allt jag sätter mej i : )

jo jag har tagit loss i stort sett allt på alla mina kajaker, och sen dragit dit det igen med tätningsmedel. det som fastnade bäst på prijonplast var marin och teknik. det sitter inte skithårt, men bäst av allt jag testade. och det blir tätt. hurra : )
jag hade även en gammal vanlig rotationsgjuten kajak som jag passade på att testa om dom olika tätningsmedlen fäste på. och resultatet var inte detsamma på den plasten. jag vet att jag hittade nåt som fäste ganska bra. men jag minns tyvärr inte vad det var för nåt. det va nån lite udda grej som jag inte hört talas om förut. från nån byggfirma. jag testade allt jag kom över. det fäste på bra på rotationsgjutet men dåligt på prijonplast. prijon har ju marinegoop som ska funka till skotten. jag har 2 tuber i kylen, men jag har inte öppnat nån för att testa om det fäster bra. men det bör det ju göra. jag kanske ska offra den ena tuben när jag ska byta till nya lilla däcksluckan på några kajaker, i vår,som nu har den gamla mindre täta. så vet jag sen om det funkade eller inte.

nä fy fan, vattnet ska hålla sej på utsidan. torrt å fint å varmt å gött ska det vara i kajaken : )
tycker jag. jag hatar att packa grejor i vattentäta påsar först å sen packa ner dom i kajaken. rätt ner bara i kajaken mä prylarna. å är det inte torrt när man packar upp så är inte kajaken nåt att ha , för mej.

det är verkligen inte för mycket begärt att man ska kunna få ha en tät och torr kajak.
så hellre att man då tätar allt direkt å sen får det torrt å fint.
jag chansar aldrig numera på att nån kajak är tät. för det är dom inte. alltid läcker det nånstans. alla fall med genomgående skruv.

på north shoren, kan det inte vara så att när det blir lite tryck på fotstöden så rör sej dom lite å så sipprar det in vatten genom skruvhålen. sen kommer det väl in längs med röret i botten in genom skottväggarna in i dom "vattentäta" packutrymmena. men det är väl ett standardläckage på dom, tyvärr

som jag minns så va det förutom skruvarna till fotstöden bara ett fåtal genomgående skruvar i däck där det ev kunde läcka. sen hade dom väl dragit skruv genom skrov/däck rätt in i skotten åxå. så där finns ju en möjlighet för vatten att ta sej in. men kan du bara hitta nåt som fäster bra på den feta plasten så bör du ju kunna få en tät kajak.
det är värt att lägga några timmar på det.

Hobien jag har läcker och jag har äntligen hittat var nånstans. Det är vid hållaren för masten till seglet, en skitkonstruktion egentligen för hur kan ett hål där det sitter ett rör genom som masten sätts i och blir rejäla påfrestningar på täta i längden? Nu blir det ett helt nytt mastbeslag i rostfritt syrafast som skruvas fast a´la däcksgenomföring med o-ringstätning och som slutar som öppet rör som dränerar vattnet ut i havet igen. Som det nu är gjort är det ett slutet rör som dränerar inkommande vatten i kajaken istället. Dåligt gjort, MYCKET dåligt gjort Hobie!

En av hobiens akilleshälar är rodergenomföringarna också, jag misstänker att det slutar med att jag monterar täta mini-teleflex eller micro-hydraulik istället för linor i nylonrör som det nu sitter.

Tät kajak betyder i min lilla värld just,,,,,,tät, inget annat.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Hjälp mig att sköta min torrdräkt effektivare Paddling allmänt 11
melvin_f Hjälp mig identifiera kajakmodell (VKV) Paddling allmänt 19
skiman HJÄLP MIG NU MED TIPS PÅ KAJAK TILL FÄRSKING Paddling allmänt 15
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
swepma Hjälp med att bedöma skrovform Paddling allmänt 1
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
nicolej hjälp med Transport av kajak Paddling allmänt 1
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
Darkblack Hjälp med turförslag Paddling allmänt 15
Kalle-j Nybörjare söker hjälp Paddling allmänt 8
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
decido Hjälp!! Paddling allmänt 7
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
anjoua Hjälp,tips och förslag önskas Paddling allmänt 3
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
sarapersson Hjälp och tips till en nybörjare Paddling allmänt 2
marwah Snabb hjälp om Rockpool Menai 18 Paddling allmänt 10
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
ski3r Hjälp vid köp av kajak Paddling allmänt 2
doffelund Hjälp med bra kajakturer Paddling allmänt 3
TMW hjälp. kort (längd) kanot/kajak Paddling allmänt 14
Pearoftheyear Utrustnings hjälp. Paddling allmänt 6
Andfor1 Vilket kit? Hjälp! Paddling allmänt 6
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Stuvarn Snabb hjälp (israpport) Paddling allmänt 1
skarabe [Hjälp] Identifiera kajak (modell, typ) Paddling allmänt 6
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
gaazmaa Kajakbygge - luftbubbla! :( Hjälp... Paddling allmänt 7
Seventysix Flyväst - borttappad länk - hjälp! Paddling allmänt 7
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
supinum hjälp med reparation (glasfiber) Paddling allmänt 2
sssylvasss Hjälp med paddlingskläder Paddling allmänt 5
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
andersbq Hjälp, tips på födelsedagspresent - en paddel? Paddling allmänt 6
Ruffguide Hjälp men köp havskajak! Paddling allmänt 31
7493 hjälp? Paddling allmänt 2
nea Hjälp i plastkajaksdjungeln Paddling allmänt 6
Jerker Dahlblom Behöver hjälp att hitta lämplig kajak. Paddling allmänt 31
myospinae Önskas hjälp - träkanot! Paddling allmänt 2
Neonia Havskajak Vill Ha Lite hjälp! Paddling allmänt 3
PAF Hjälp med kapning av Bracsa Paddel.. Paddling allmänt 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg