Japp. Jag menar allvar. Fyndiq gör det som sagt, men förutom att de inte har lika stort sortiment och att det är bångligt med bara en app och ingen sajt läggs eventuell frakt på varje försändelse.
Det finns en tjänst för amerikashopping,
https://www.shopusa.com . Inte använt själv, men en kompis är mycket nöjd. Den funkar så att man får en adress hos dem. Sen shoppar man loss. Frakten är ju ofta fri inom USA från stora sajter. Sen väntar de tills alla paket kommit in, betalar in svensk moms och eventuell tull, gör ett paket av det hela och skickar iväg det till oss. En frakt från USA istället för flera alltså. Vet inte hur mycket de tar betalt för tjänsten, men antagligen är det billigt, annars skulle ju inte folk använda det.
Något sådant tror jag kommer att uppstå för kinapaket också. Skillnaden blir då förstås att man slipper moms och tull också. Om man beställer 5 saker från Kina blir det bara en frakt från annat EU-land att betala, plus avgift för tjänsten.
Posten har förresten meddelat att de skulle uppskatta något sådant. De tjänar nämligen mer på EU-paket än kinapaket. Men jag undrar om den som gjorde uttalandet tänkte på att de går miste om den lättförtjänta avgiften på 75/125 kr.
Förresten läste jag nåt väldigt irriterande. Det finns visst ett avtal inom EU att import med ett värde lägre än €70 (eller därikring, minns inte exakt) inte ska beskattas. Men - gissa vad - Sverige har som enda land fått ett undantag. Man kan ju undra varför. Hur som innebär ju det att vilket annat EU-land som helst duger som mellanstation.