Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki

Hej Utsidan,
Här är jag igen.

Här är topp 100 visualiserat (kan fattas några i inser jag när jag ser Petters lista) i Google maps:
https://www.google.com/maps/d/edit?mid=z7mxIJyc-HKs.kEpDIcW-IR5o&usp=sharing

Jag kan lägga ut själva kalkylbladet sen så fort jag kommer hem efter jobbet.

Det finns en del skillnader mot Petters topplista, men de är ganska samstämmiga. Jag har gett honom lite feedback till sin lista baserat på det kartmaterial som jag haft till förfogande.

Jag har även gjort listor på alla fjälltoppar (tror jag) i Sverige med pf >= 100. Nåt för den inbitne toppsamlaren.

Intressant. Har du använt något program som WinProm för att generera listorna, eller har du letat key cols medelst karta? Om man vill göra en lista med alla Sveriges berg (inte bara fjälltoppar) med pf > 100 m blir det ett ganska digert arbete, med tanke på alla bergsknallar som huserar (speciellt) i Norrlands inland.

Intressant. Har du använt något program som WinProm för att generera listorna, eller har du letat key cols medelst karta? Om man vill göra en lista med alla Sveriges berg (inte bara fjälltoppar) med pf > 100 m blir det ett ganska digert arbete, med tanke på alla bergsknallar som huserar (speciellt) i Norrlands inland.

Arbetet är gjort helt manuellt, varför det har tagit en del tid i anspråk. Bäst och mest intressant har arbetet varit med "gamla" fjällkartor då de innehöll mer information än vad de nya gör.

Jag ska bara ta och lägga till de kalkylblad jag gjort för fjällen mellan Ströms vattudal och Klimpfjäll så är min topp 100 lista mer eller mindre färdig.

En rejäl tur som vore intressantare än att bara gå längs Sveriges fjällkedja är att plocka topp 100 i ett svep, då har man fått sett det mesta (om vädret tillåter).

Det finns ju en del rolig matematik kring primärfaktor i och med att det är ett ganska speciellt mått på många sätt. Jag såg en bok som heter "The finest peaks: prominence and other mountain measures" och där redovisas det några resultat som kan förenkla beräkningen av pf (tyvärr är denna bok också källan till det felaktiga påståendet att McKinley ska vara det högsta berget i världen mätt från topp till fot, när det överträffas av flertalet berg i Himalaya såsom Nanga Parbat, Dhaulagiri, Rakaposhi, Ultar Sar, Annapurna I och II, Macchapuchare, Haramosh osv).
Som ett mått på vad jag finner intressant (utsikten från en topp) fungerar Spire Measure bättre, men det är omständligt att beräkna i och med att man då behöver terrängdata för att räkna ut de erforderliga integralerna. Dessutom har jag kommit på en del grejer som man borde ta hänsyn till i SM-beräkningarna, exempelvis att man använder en vinkel på 180 grader istället för ett helt varv, vilket bättre speglar den vy som mänskliga ögon kan uppfatta (då får Skierffe "full pott", exempelvis). Då blir det dock en aning felaktigt att kalla det spire measure. Gällande ett sådant mått tror jag Bielloriehppe skulle ligga väldigt högt i Sverige, då bergets topp 1828 reser sig 1230 meter på under 2 km, den högsta resningen i Sverige på en sådan horisontell sträcka (vassare än kolosserna i Visttasvággi).

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
ulrikagunnarsson Hjälp mig vada! Fjällvandring 28
nellyastrom Riksgränsen-Abisko? Hjälp Fjällvandring 21
Struensee Hjälp att planera en kortare fjälltur Fjällvandring 5
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg