Vad: Höjden på Midtji Skårki (Miehttse Skoarkki) har försvunnit från senare fjällkartor, förut uppgavs den till 1842 men nu är 1800 den högsta höjdkurvan. Har Lantmäteriet tagit bort höjden för att den var fel eller bara glömt bort den?
Varför: Om Midtji Skårki är lägre än 1821m är Såbbetjåkkå (Soabbetjåhkkå) Skårki-massivets högsta punkt och därmed får Såbbetjåkkå en av Sveriges 100 högsta primärfaktorer (listan kommer uppdateras snart men är i huvudsak korrekt)
Hur: Det finns två sätt:
Via punkt 1 är det lätt att visa att Midtji Skårki är högre eller ej.
Via punkt 2 får man använda fotopixelanalys som antingen jag eller Du utför.
Om detta går bra kommer det troligen fler toppar som är i behov av höjdmätning.
Om jag använder din bild eller dina siffror så kommer du naturligtvis omnämnas i tacksamma ordalag på hemsidan.
Varför: Om Midtji Skårki är lägre än 1821m är Såbbetjåkkå (Soabbetjåhkkå) Skårki-massivets högsta punkt och därmed får Såbbetjåkkå en av Sveriges 100 högsta primärfaktorer (listan kommer uppdateras snart men är i huvudsak korrekt)
Hur: Det finns två sätt:
- Om någon har en GPS-mätning av höjden från Midtji Skårki
- Om någon har en bild bild som anitngen visar:
a) från Såbbetjåkkås topp som VISAR Midtji Skårki samt bakgrundstoppar
b) bild från Midtji Skårki som visar ett antal toppar
c) bild som visar både Midtji Skårki och Såbbetjåkkå från en väldefinierad (fjälltopp i massivet helst) punkt
Via punkt 1 är det lätt att visa att Midtji Skårki är högre eller ej.
Via punkt 2 får man använda fotopixelanalys som antingen jag eller Du utför.
Om detta går bra kommer det troligen fler toppar som är i behov av höjdmätning.
Om jag använder din bild eller dina siffror så kommer du naturligtvis omnämnas i tacksamma ordalag på hemsidan.