Hjälp mej med inköp.

Nordesjö; sa:
Ursäkta urspårningen, men det menar du att en känga med gummi i foten och i skum med slutna celler i skaftet gör?
Eller menar du att eftersom membrankängor andas dåligt så kan man lika gärna ha en heltät känga?

Precis, det kanske inte framgick så tydligt. :)

Jag menade naturligtvis att en Gore-Tex känga knappast kan anses andas mycket bättre än en i cellgummi. Svettas man som jag mycket om fötterna blir en fodrad känga lätt blöt och då hjälper inte strumpbyten som det gör i en ofodrad känga. Gore-Tex i kängor känns mer som ett marknadsföringsknep.

Jag ber om ursäkt för att jag ledde in tråden på detaljer, men eftersom jag ser skodonet som det absolut viktigaste under en fjällvandring sommartid så kunde jag inte låta bli.

samme83; sa:
...Regnställ. Man behöver till sommarvandring egentligen aldrig en skaljacka i mitt perspektiv.
...
Varför inte en hederlig m59 skjorta från ÖB för 25 spänn?...

Håller med om att skaljacka är onödigt lyx för en nybörjare, konstigt att ingen nämnt ITAB:s lätta regnställ, tror jacka och byxa kostade 600:- Andas inte så bra men tar lite plats och sitter bra.

ÖB har även M90 skjortan för 35:- som jag anser vara klart skönare, smidigare och lättare än M59

Använder själv Craft T-shirt (den lite tjockare, 99:- på Team sportia) med Craft underställ under (vid behov) som standardkläder under vandring.

http://hem.bredband.net/yojimbo/raitta/index.htm

Bra stövlar funkar ist för kängor men blir jobiga när man bär tungt eller går mycket upp/ned/skrå.
/M

granbom; sa:
ÖB har även M90 skjortan för 35:- som jag anser vara klart skönare, smidigare och lättare än M59

M59-byxorna rekommenderas också varmt. Det är de skönaste byxor jag ägt alla kategorier, kräver massor med misshandel för att slita ut och kostar dessutom typ 50-150 spänn på närmaste överskottslager.

Håller med om att vad man har på fötterna är det viktigaste. Själv kör jag med Lundhags vilka fungerat super hittills. Har inte haft dem så länge dock. Gore Tex-kängor funkar som sagt dåligt när de blir blöta inuti och mina erfarenheter är att de förr eller senare blir det. Oavsett skodon så se för hela friden till att gå in dem ordentligt innan..

Lycka till!
//Daniel

hobbes; sa:
figgegbg; sa:
Hejsan,

Jag är helt grön på friluftsliv men jag har nu fått upp ögenen och vill prova på, jag tror detta är något för mej.

Jag har blivit medbjuden till Joutenheimen för vandring och ett toppesök på en av topparna i juni. Vidare kanske det blir vandring vid Keb, kungsleden m.m. i framtiden, Allt beror ju på om jag fastnar för detta.

Jag tänkte nu köpa in lite kläder och börja träna inför sommaren. Budget för kläder, kängor, sovsäck, ryggsäck ligger på ca 10.000, kan väl lägga lite till för att få kvalite på grejerna, det måste hålla för framtiden. Så vad har ni för förslag? Sen har jag inte fattat om jag skall satsa på en dunjacka eller Goretex skaljacka...

mvh
Fredrik

Frågor att ställa sig:
Skall ni bo i stuga eller släpa runt på tält mm ?
Behöver du ett kök, tält ?
Vad kan du låna av någon annan ?

Jag hade satsat på kvalite i följande bitar.

Skor
Ryggsäck
Sovsäck
Liggunderlag
Ull-underställ

Då har du pengar kvar till resten och låser inte fast dig i något så du måste köpa 2 ggr.

Har du inget emot att köpa begagnat så kolla in under köp o sälj -> prylmarknad. Där kan du köpa både ryggsäck och sovsäck billigare.
Skor hade jag nog valt nya.

Dunjacka ser jag mer som förstärkningsplagg på vintern än som sommarplagg så du har nog mer nytta av en skaljacka.

Jag hade nog valt något i stil med en skaljacka med fleece foder som går att ta bort skalet behöver inte nödvändigtvis Gore tex men väl något som andas.

lycka till ;-)

Hmm, ullunderställ på sommaren tycker jag går bort. Det kan nog bli lite väl svettigt!
/Johan Andersson

azog; sa:
granbom; sa:

M59-byxorna rekommenderas också varmt. Det är de skönaste byxor jag ägt alla kategorier, kräver massor med misshandel för att slita ut och kostar dessutom typ 50-150 spänn på närmaste överskottslager.
//Daniel
M/59-byxor har jag använt och visst är de billiga och rätt skön, men de är rätt tunga och torkar långsamt. Kolla på ITABs Fjällbyxor, mycket bra tycker jag. Lätta, billiga, sitter bra och torkar snabbt. En nackdel jämfört mot m/59 är att framfickorna inte har lock. Men man får ha grejerna nån annanstans.
m/90-skjortan ska jag rekommendera, väldigt skön och tar hand om svetten mycket bättre än m/59-skjortan. Men under sommaren så räcker Craft underskjorta långt.

Tjenna,

Jag har nu köpt ett par Meindl island pro MFS för 2500:- Supersköna i affären och snygga dessutom, kan ha dom till vardags. Men jävlar vad ont i fötterna jag fick de första dagarna men det har nu nästan försvunnit helt nu som tur är.
Jacka med avtagbar Fleeze, jag köpte en EVEREST 3/1 JKT F5 för 999 och som har fungerat bra ute nu med craft underställ. Är supernöjd, var ute och drog barnvagnen i snöstorm och kände att jag blev rejält svettig när jag kom fram till biblioteket. Gick in och hade craft och flezzen på mej och efter 5 minuter var svetten borta och jag var inte ett dugg blöt. Jag kände att tekniken faktiskt fungerade, det var en liten aha upplevelse hehe :)
Skall börja testa ryggsäckar nu, skall fösöka hitta någon med avtagbar daypack, det kan väl vara käckt eller vad tycker ni?

figgegbg; sa:
efter 5 minuter var svetten borta och jag var inte ett dugg blöt.

Knepet ( om det är kallt alltså... ) är att klä av dig när du går så att du inte blir svettig alls till att börja med. Sen klär du på dig fleecen när du sätter dig och rastar för att inte bli kall. Förstärkningsplaggen ska på när du slutar röra dig :)

Det bör inte bli några problem att komma under 10.000 kr.

Regnjacka: Packway 399 kr, ITAB
Underställ ITAB: 149 kr, ITAB
T&P Allroundbyxa: 249 kr, ITAB
Kängor, Lundhags Vidda Mid: 2390, GetOut
Sovsäck: Arctic Alpine design. Compact Light 1075 kr, Northstar
Kök: Trangia 27-3: 339 kr, GetOut
Strumpor: försvarets grå yllesockor: 10 kr, ÖB
Tält: RP. Holiday Out 3.1, 1500 kr, Northstar
Liggunderlag: 50 kr, Coop, ÖB, Biltema, Jula, Clas Ohlson, mm
Ryggsäck: Jack Wolfskin. Trailhead 2: 2020 kr, Northstar

Summa: 8181 kr

Här har jag dock inte räknat med frakt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UnderEnTarp Hjälp att hitta breda gympaskor till min sambo! Kläder 6
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg