Hjälp mej med inköp.

Hejsan,

Jag är helt grön på friluftsliv men jag har nu fått upp ögenen och vill prova på, jag tror detta är något för mej.

Jag har blivit medbjuden till Joutenheimen för vandring och ett toppesök på en av topparna i juni. Vidare kanske det blir vandring vid Keb, kungsleden m.m. i framtiden, Allt beror ju på om jag fastnar för detta.

Jag tänkte nu köpa in lite kläder och börja träna inför sommaren. Budget för kläder, kängor, sovsäck, ryggsäck ligger på ca 10.000, kan väl lägga lite till för att få kvalite på grejerna, det måste hålla för framtiden. Så vad har ni för förslag? Sen har jag inte fattat om jag skall satsa på en dunjacka eller Goretex skaljacka...

mvh
Fredrik

figgegbg; sa:
Jag är helt grön på friluftsliv men jag har nu fått upp ögenen och vill prova på, jag tror detta är något för mej.
[...]
Jag tänkte nu köpa in lite kläder och börja träna inför sommaren. Budget för kläder, kängor, sovsäck, ryggsäck ligger på ca 10.000, kan väl lägga lite till för att få kvalite på grejerna, det måste hålla för framtiden.
[...]
Sen har jag inte fattat om jag skall satsa på en dunjacka eller Goretex skaljacka...

Om du ska vara aktiv under sommarsäsongen bör du köpa en skal-jacka, eftersom nederbörden (mestadels) kommer i flytande form.

Om du har en budget på 10 000 för de prylar du beskriver ovan, bör du rikta in dig på kedjornas (företrädesvis Stadium och Intersport) märken, dvs lågprismärken som Everest, McKinley. Då kan du nog skrapa ihop en försvarlig utrustning för under tiotusen; inte på långa vägar top-of-the-line, men fullt funktionsdugliga under nordiska sommarfjällsförhållanden.

Dock tycker jag inte att du ska tumma på kängorna, utan satsa en fjärdedel av din budget där och köp en Gore-Tex-känga av typ Meindl eller Scarpa.

Lycka till med inköpen! Ibland är det lika roligt att handla prylarna som det är att använda dem :)

Rygga

Tycker precis som ovan att du ska köpa ett par MEINDL kängor, har ett par MEINDL Performance själv och är mycket nöjd. Som Ryggsäck rekomenderar jag Berghaus Atlas pga att den är mycket skön att bära med och håller en bra kvalitet för en ganska rimlig summa av 2500:- (www.recon.se) är också skönt att kunna ta av sidfickorna då man inte alltid behöver det lilla extrautrymmet.

figgegbg; sa:
Hejsan,

Jag har blivit medbjuden till Joutenheimen för vandring och ett toppesök på en av topparna i juni. Vidare kanske det blir vandring vid Keb, kungsleden m.m. i framtiden, Allt beror ju på om jag fastnar för detta.

Jag tänkte nu köpa in lite kläder och börja träna inför sommaren. Budget för kläder, kängor, sovsäck, ryggsäck ligger på ca 10.000, kan väl lägga lite till för att få kvalite på grejerna, det måste hålla för framtiden. Så vad har ni för förslag? Sen har jag inte fattat om jag skall satsa på en dunjacka eller Goretex skaljacka...

mvh
Fredrik

Frågor att ställa sig:
Skall ni bo i stuga eller släpa runt på tält mm ?
Behöver du ett kök, tält ?
Vad kan du låna av någon annan ?

Jag hade satsat på kvalite i följande bitar.

Skor
Ryggsäck
Sovsäck
Liggunderlag
Ull-underställ

Då har du pengar kvar till resten och låser inte fast dig i något så du måste köpa 2 ggr.

Har du inget emot att köpa begagnat så kolla in under köp o sälj -> prylmarknad. Där kan du köpa både ryggsäck och sovsäck billigare.
Skor hade jag nog valt nya.

Dunjacka ser jag mer som förstärkningsplagg på vintern än som sommarplagg så du har nog mer nytta av en skaljacka.

Jag hade nog valt något i stil med en skaljacka med fleece foder som går att ta bort skalet behöver inte nödvändigtvis Gore tex men väl något som andas.

lycka till ;-)

Hur ska ni gå?

Du kan nog hitta hur många råd som helst i forumet.
Den viktigaste frågan är hur ni tänkt er vandringen. Stuga eller tält? Ska ni bo i stuga behöver du ju inte nån avancerad ryggsäck, eftersom packningen blir så mycket mindre.

Prioritera:
Bra kängor (stirra inte på märken, utan känn vad som passar dina fötter).
Bra sockor, två par.
Snabbtorkande underställ. (absolut inte bomull)

Förköp dig inte på skalplagg. Du kan få betala hur mycket som helst, och ändå inte få det som passar dig.
Det du behöver är skydd mot kyla, vind och regn. Det är huvudsaken, inte vilket märke som står på jackan.

Jotunheimen innebär mycket upp och ned. Alltså är varje sparat gram mycket värt.

Mycket mer finns att säga, men det viktigaste är att ta sig ut och pröva själv.

Tack för alla svar, jag skall nu suga på karamellen och prova ut lite grejer.
[/QUOTE]

Frågor att ställa sig:
Skall ni bo i stuga eller släpa runt på tält mm ?
Behöver du ett kök, tält ?
Vad kan du låna av någon annan ?

[/QUOTE]

Tält, fast jag blir inneboende hos någon, slipper bära på det, samma sak med kök. Vi skall ha ett "basecamp" som vi utgår från varje morgon.
Sovsäck och liggunderlag kan jag antagligen låna.

Men om man sammanfattar:
1-2 basplagg, jag har faktiskt en Craft ställ hemma
Fleece som mellanlager
Skaljacka som andas mot vind, regn och kyla. (kanske med fleece som går att ta av)
Kängor, okej det skall man satsa mest på, jag skall försöka testa meindl och scarpa de flesta verkar rekommendera dom.
Ryggsäck, OK en bra ryggsäck är värt pengarna, man vill ju inte få ont i ryggen. Berghaus Atlas verkar ju bra då man också kunde ta loss sidorna till en dagstursäck. Har en Norröna 35Liter hemma, men jag antar att den är för liten för denna turen och kanske för stor för toppförsöket?
Bomull är bannlyst. På en dag har jag lärt mej en massa :) Jag skall eheller inte stirra mej blind på märkeskläderna....

Fortsätt gärna att skriv om ni kommer på fler tips.

figgegbg; sa:
Skaljacka som andas mot vind, regn och kyla. (kanske med fleece som går att ta av)

Iknäppningsfleece ser jag nog mer som en stads- och vintersportfiness: man vill kunna gå från kyla till kontor utan att behöva krångla med att ta av sig varje lager för sig. Så stirra dig inte blind på det (heller), eftersom det begränsar ditt urval oerhört.

Två generella tips är:
• köp inga kläder som du inte kommer kunna använda i vardagen.
• Låna prylar tills du vet om du verkligen behöver ha äga dem.

Vad gäller kängor rekommenderar jag Lundhags Professional som är en ofodrad känga vilket gör att den inte binder upp fukt från insidan (och utsidan). Jag kan inte tänka mig att kängor med Gore-Tex membran andas speciellt mycket.

Så här ser jag på saken:

Kängor behöver du ett par bra. Jag använder mina kängor även till vardags då de är fotriktiga och sköna. Här kan du satsa rätt så mycket av din budget. Meindl är sköna men själv tycker jag Lundhags är bättre. (här går det åt runt 2500 till 3000)

Ryggsäck är också en kritisk detalj. En rygga som pajjar är inget att ha. Berghaus håller måttet till ett bra pris (du har 7000 kvar och här betalar du runt 2500 eller 3000).

Regnställ. Man behöver till sommarvandring egentligen aldrig en skaljacka i mitt perspektiv. Visst är det bättre och behagligare men det går alldeles utmärkt med ett bättre regnställ. Jag har ett Hellyhansen som inte tar särskillt stort utrymme. Går jag med skaljacka om sommaren blir jag fortfarande blöt, fast då av svett (ca 1000).

Det här tycker jag är minimum. Ska ni bo i stuga eller tält. Eftersom du blivit medbjuden så förutsätter jag att boendeförhållandena är ordnade i antingen lånat tält eller i stuga. Då behöver du inte oroa dig över den djungeln...

Sovsäck. Här kan du köra begagnat om du inte lider av bakterieskräck (vilket det inte finns någon anledning till när det gäller sovsäckar). För sommar fjäll kan det vara skönt med en sovsäck som går ner till 0 C. Dun är skönt och lätt men är känsligt. Jag skulle istället satsa på en bättre syntetsäck. Marmot gör sköna säckar (om jag inte minns fel så finns det en på addnature för 600 spänn). Kan du låna av en kompis så gör det (mellan 1000 och 2000).

Liggunderlag. Ett hederligt av skumgummi är helt funkis. Dom är okänsliga och billiga. Vill du brassa lite här kan du satsa på ett Z-rest eller liknande som är oerhört lätta och bekväma. Självuppblåsbara liggunderlag är bekväma men väger mycket och kostar därefter. Vill du ändå ha ett uppblåsbart så föreslår jag att du kikar på ExPed Downmat. Jättesköna och tar mindre plats än ett Thermarest. Väger dock en del (från 50 till 1000).

Nu är din budget slut och detta förutsätter att nån annan har kök och all den utrustningen. Det kan vara fint att själv ha liten och stor kåsa, thermos och allt annat småplock, men det är sånt som oftast finns hemma.
Behöver du trots allt köpa ett kök så tycker jag att trangias mellanstora kök är helt funkis och till ett bra pris.

Vad gäller övriga kläder så tycker jag om ITABs produkter. De är enkla, funkis och förhållandevis billiga. Det räcker tycker jag med ett komplett ombyte och kanske en extra omgång med sockar som du byter vid varje rast och hänger det andra paret på tork på ryggan. Är det finväder så går det bra med en luftig skjorta och kanske ett underställ under om det är lite kyligt (jag förutsätter sommarförhållanden). Varför inte en hederlig m59 skjorta från ÖB för 25 spänn?

Hoppas du kommer fram till nått. Som det sas tidigare i tråden så är det nästan lika roligt att köpa in grejor som att använda dem så jag önskar dig därför mycket nöjje!

mvh/ Samme

Spara

När du skriver att du ska prova på och se om det är något för dig tycker jag inte du ska vika 10000:- för prylar. Försök i det längsta att låna ihop saker och ta det du har därhemma. Att köpa t.ex. en ryggsäck för 2500:- och sedan komma på att du inte alls fastnar för fjällvandring är ju rent sagt dumt, om du nu inte har ett överflöd av pengar. Kolla om inte någon kompis/kollega/syskon/föräldrar har någon rygga om kan duga. Det går säkert att anpassa så den passar din rygg hyfsat.

Jag har ingen egen erfarenhet av goretexkängor typ Meindl men däremot av fodrade kängor (Rockport). När de blivit blöta är de fruktansvärt svåra att torka, du måste komma inonhus. Dessutom har jag sett alldeles för många goretex/-andningsmembranskängor stå på tork kring kaminer i STF-stugor, hyfsat genomsura för att med gott samvete kunna rekommendera dem. Själv har jag Lundhags. Vad du gott ska titta på är rejäla gummistövlar, Tretorn, Nokia mm. För inte så många år sedan var det nästan det vanligaste på fötterna i fjällen. Används mycket av samer. Mycket billigare och vardagsanvändningen av sådana blir större jämfört med grova vandringskängor enligt min åsikt. Dock skall skodonen passa ordentligt. Till skillnad från ryggsäck som räcker om det passar hyfsat (du har ändå inget att jämföra med) så måste skodonen passa ordentligt. Köp inte det billigare alternativet när det gäller skodon, utan de som passar bäst. Skoskav kan garanterat förstöra en vandring.

ITAB har mycket som är billigt och bra, det kan jag skriva under på.

Det är ju trots allt skoj att ha lite sprillans nytt, shoppa prylar är ju skoj, men gör det med förstånd. Lite mindre kostsamma saker kan vara en diod-pannlampa, ett z-rest liggunderlag, superunderställskalsonger (finns 50-11 olika fabrikat), tå-strumpor, en buff, ett par fjällvandrarbyxor (jag föredrar zip-off, skönt soliga dagar).

Ha så trevligt
Peter P.

http://web.comhem.se/~u19317031/

nummeråtta; sa:
Vad gäller kängor rekommenderar jag Lundhags Professional som är en ofodrad känga vilket gör att den inte binder upp fukt från insidan (och utsidan). Jag kan inte tänka mig att kängor med Gore-Tex membran andas speciellt mycket.

Ursäkta urspårningen, men det menar du att en känga med gummi i foten och i skum med slutna celler i skaftet gör?
Eller menar du att eftersom membrankängor andas dåligt så kan man lika gärna ha en heltät känga?

---

Hur som helst - bra kängor är viktigt. Köp ett par som är stabila, sköna och som du tycker är tillräckligt snygga för att funka till vardags.
Bra kängor håller många år.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UnderEnTarp Hjälp att hitta breda gympaskor till min sambo! Kläder 6
packåsna Hjälp med att identifiera loppisfynd (Klättermusen) Kläder 3
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Mr. T Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 26
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg