Hej
Första veckan i September skall jag ensam ge mig ut på en 5-dagars vandring i jämtlandsfjällen. Det är min första fjällvandring och när jag nu börjar planera dyker det upp mer och mer frågor.
Jag tänkte här beskriva vad jag tänkte ta med mig och ta upp lite allmänna frågor och skulle uppskatta lite synpunkter från mer erfarna vandrare.
Kläder
På mig under vandring:
Kalsonger
Merinounderställ
Tunna vandrarbyxor i funktionsmaterial
Softshelljacka. (Marmot, tunn, vindtät med hög andningsförmåga)
Hatt
Kängor (Lundhags Park med dubbla ullstrumpor)
I ryggsäcken:
2 par strumpor
1 par kalsonger
Underställ
Fleecetröja
Mössa + vantar
Regnställ i galon
Utrustning
Ryggsäck 90l
Kniv
Trangiakök + T-röd
Uppblåsbart liggunderlag
Sovsäck
Tält (2p 2,5 kg)
Tandborste
Pannlampa
Vattenflaska 0,5l
Mat
Torrfoder/frystorkat
Mina allmänna funderingar kring detta är:
Har jag för lite/för kalla kläder?
Bör jag köpa ett par grövre, varmare byxor?
Vad sägs om Galonstället? Jag svettas inte särskilt mycket och min erfarenhet är att galon funkar bäst vid ihållande regn.
Jag har en Gore-tex jacka, bör jag använda den under vandring och skippa softshell-jackan och galonjackan och på så vis spara vikt? Jag litar dock inte på att Gore-tex jackan funkar om det är konstant busväder.
Min sovsäck är för sommar, bör jag köpa en 3-säsongs?
Måste jag ha med mig t-röd för 5 dygn eller kan man köpa det när man passerar fjällstationer?
Hur är tillgången på vatten? Bör jag skaffa en vattensäck?
Slutligen, vad tror ni om vikten? Jag är ganska stark men vill inte att vandringen ska bli en plåga pga tung ryggsäck.
Ber om ursäkt för långt inlägg men jag vore tacksam för svar och synpunkter...
Mvh
Elias
Första veckan i September skall jag ensam ge mig ut på en 5-dagars vandring i jämtlandsfjällen. Det är min första fjällvandring och när jag nu börjar planera dyker det upp mer och mer frågor.
Jag tänkte här beskriva vad jag tänkte ta med mig och ta upp lite allmänna frågor och skulle uppskatta lite synpunkter från mer erfarna vandrare.
Kläder
På mig under vandring:
Kalsonger
Merinounderställ
Tunna vandrarbyxor i funktionsmaterial
Softshelljacka. (Marmot, tunn, vindtät med hög andningsförmåga)
Hatt
Kängor (Lundhags Park med dubbla ullstrumpor)
I ryggsäcken:
2 par strumpor
1 par kalsonger
Underställ
Fleecetröja
Mössa + vantar
Regnställ i galon
Utrustning
Ryggsäck 90l
Kniv
Trangiakök + T-röd
Uppblåsbart liggunderlag
Sovsäck
Tält (2p 2,5 kg)
Tandborste
Pannlampa
Vattenflaska 0,5l
Mat
Torrfoder/frystorkat
Mina allmänna funderingar kring detta är:
Har jag för lite/för kalla kläder?
Bör jag köpa ett par grövre, varmare byxor?
Vad sägs om Galonstället? Jag svettas inte särskilt mycket och min erfarenhet är att galon funkar bäst vid ihållande regn.
Jag har en Gore-tex jacka, bör jag använda den under vandring och skippa softshell-jackan och galonjackan och på så vis spara vikt? Jag litar dock inte på att Gore-tex jackan funkar om det är konstant busväder.
Min sovsäck är för sommar, bör jag köpa en 3-säsongs?
Måste jag ha med mig t-röd för 5 dygn eller kan man köpa det när man passerar fjällstationer?
Hur är tillgången på vatten? Bör jag skaffa en vattensäck?
Slutligen, vad tror ni om vikten? Jag är ganska stark men vill inte att vandringen ska bli en plåga pga tung ryggsäck.
Ber om ursäkt för långt inlägg men jag vore tacksam för svar och synpunkter...
Mvh
Elias