Som andra har sagt, på en camping finns det oftast kök/pentry och matsal/matrum så man KAN klara sig med ett tält som man bara sover i.
Men blir det dåligt väder är det skönt med rymligt tält så barnen kan härja runt "inomhus" utan problem.
De första åren vi campade hade vi vårt gamla Helsport Snohetta 3-Camp, det är alltså ett 3-manna tunneltält med rätt stor absid. Vi hade då tre självuppblåsande liggunderlag, vi vuxna låg ytterst (med huvudet åt varsit håll) och barnen skavfötters (heter det så?) mellan oss. När ungarna var riktigt små hade vi inte ens sovsäckar till dem utan körde med filtar. Sen köpte vi barnsäckar på Jysk och sen juniorsäckar på Jysk.
Nu har vi ett större campingtält köpt på Rusta, det har två sovalkover och en större mittendel och det är rätt skönt. Vi kan sitta inne med campingbordet och äta om det regnar.
Liknande det här, men blått/orange (Rusta verkar inte ha kvar det i sortimentet, vi köpte det på väg hem från campingsemestern en sommar när de reade ut det till halva priset, tror vi gav 400 spänn).
http://www.hobbex.se/images/products/3867_751464.jpg
Vi har kompletterat med extra (bättre) markpinnar, tätat sömmarna och fixat lite annat smått som kunde förbättras. (Krok i taket för lampa.)
Vårt campingbord är ärvt efter mina föräldrar, med fyra enkla "saxpallar".
Googlade fram en bild på ett liknande, vårt är blått men annars ser det lika ut.
http://rogerlindqvist.blogg.se/images/2010/bild-3119_94777780.jpg
Nu kör vi alltså med fyra självuppblåsande liggunderlag och ungarna har numera vuxensovsäckar (från Stadium), sambon och jag har samma säckar som vi köpte på OBS! innan vi fick barnen (de är 12 och 14 idag). (Sen har jag andra säckar som jag har när jag är ute med scouterna, resten av familjen utövar inte friluftsliv lika mycket som jag så de har enklare grejer).
Jag tror aldrig jag har frusti på sommaren, mer än att det varit kallt om huvudet (mössa är viktigt!), däremot har det ofta varit outhärdligt varmt... Problemet är att om solen legat på så är det varmt i tältet fram till midnatt ungefär, sen sjunker temperaturen rätt snabbt. Så man lägger sig med sovsäcken helt öppen och sen på natten får man dra igen och dra på sig mössan. Och se till att ungarna har det varmt.
Sovsäcken behöver alltså inte klara några minusgrader direkt, men det kan bli neråt +5 på nätterna så däromkring bör de nog ligga. Hellre lite för tunn säck, man kan alltid komplettera med en filt när man campar.
Kuddar har vi såklart med också. De huserar i baksätet med barnen så de tar ingen direkt plats i bilen.
Kylväska, helt klart vanlig. En sån som går på el lönar sig i stort sett nästan aldrig. Eldriften klarar inte att frysa kylklampar och sänker ofta inte mer än 10-15 grader under omgivningen (så är det 30 grader i tältet är det 15-20 i kylväskan...), och campingtomt med el är mycket dyrare än tältplats. Man byter kylklampar i butiken på campingen för en billig penning. Vissa mindre campingar vi varit på har en frysbox i köket där man byter själv, gratis alltså. Men vanligast är att det kostar ett par spänn per kylklamp.
Vi använder dessutom bubbelplast för att packa in saker som inte används dagligen tillsammans med en kylklamp i botten av väskan. På så vis slipper man allt allt värms upp varje gång man öppnar väskan.
Vi har en termometer i kylväskan också så vi har koll på när det är dags att byta kylklampar.
Som kök har vi ett Trangia med gasol, och sen har jag en toppmonterad brännare (Biltemas) i de fall man behöver en extra låga. Men som sagt var, det finns nästan alltid kök på campingen. Men det kan ibland vara mycket folk som använder köket och tältplatsen kanske ligger ett par hundra meter från köket.
Lite extra redskap för matlagning är alltid bra att ha, så man inte bara har en uppsättning bestick med sig. Vi har lite skålar, burkar, tallrikar, visp, slev, sax, korkskruv, burköppnare, plastpåsar, påsklämmor, måttsats mm. (Vi har en klappbox med de grejerna står i källaren, vi har alltså efter hand skaffat grejer som är reserverade för campingen.)
Vi har dessutom tre grytor med i Trangiat, dels de som hör till och sen en liten 0,8-liters. Och så har jag gjort lock av pajformar så man kan ha lock på alla grytorna. Dubbla tamojar har vi också.
Diskbalja nämnde nån, vi använder såna här blå plastbackar från IKEA (kostar de 9 spänn styck?). Och sen har vi alla varianter av diskpropp (för det är inte alltid som diskhon på campingen har en fungerande propp).
På en del campingar finns det t.o.m. diskmaskin (så ta med lite maskindiskmedel, ifall att). Vi brukar vara rätt ensamma om att använda diskmaskinen eftersom de flesta inte har maskindiskmedel med sig. (På Gustavsvik i Örebro har de t.o.m. sån här storköksmaskin, tar 60 sekunder att diska och diskmedel ingår.)
Minst kokplatta och mikro brukar det finnas, men oftast är det vanlig spis. Ibland finns det även vattenkokare och kaffebryggare.
Jag har nog aldrig varit med om att spis kostar pengar, däremot kan varmvatten kosta ibland (både för disk och dusch). För oss brukar det vara ett av kriterierna när vi letar campingplats, inte viktigast, men påverkar garanterat om vi står i valet och kvalet.
Vi har ingen gasollampa, bara batteridriven campinglykta. Fram tills för ett par år sen var det en klumpig sak på fyra R20-batterier och glödlampa, men nu har vi en med fyra R6 och lysrör som är lättare och lyser mer. Sen har vi Biltemas små nyckelringslampor sitter i innertältens dragskor (så man alltid har en liten lampa i tältet). Och så LED-pannlampor till hela familjen.
Spel! Man måste kunna sysselsätta dem. Vi har nåt sånt här litet "6 spel i 1" med schack, fia, othello och sånt, och så kortlek såklart. Men är barnen små så funkar det kanske inte så bra... Minns faktiskt inte hur vi höll ungarna sysselsatta när de var små...
För bilresan är en DVD-spelare med dubbla skärmar ovärderlig! Innan vi skaffade den fick man ibland ha öronproppar för att kunna köra när ungarna slogs i baksätet.... Sätter man på en film blir de knäpptysta och man glömmer att man har dem med sig... Viktigt dock att ordning på filmerna är bestämd från början, annars bråkar de om den!
En liten plasträfsa har vi numera med, ofta är det en massa kottar och pinnar på marken som är jobbigt att få bort annars. En liten sopborste med skyffel har vi också, när man tar ner tältet kan man ju skaka ur skräpet, men sitter tältet uppe en vecka drar man in en del så det kan vara smidigt att kunna städa utan att behöva tömma tältet helt.
Har man tält med absid är det bra med en extra liten press att ha på marken där, så fungerar det som farstu och man drar inte in så mycket skräp. Och så det inte blir lervälling om det regnar.
Träskor eller sandaler som är lätta att ta av och på när man springer in och ut i tältet är smidigt.
Durkslag, skärbräda, tvättlina, klädnypor, vattendunk är några andra tips från min checklista.
En annan sak som vi haft problem med: Myror... Se till att det inte finns gamla godisrester i klädväskorna... och håll dem stängda. (Gäller såklart även maten, bäst att förvara den mesta maten i bilen.)