Hjälp med tältval.

Jag ska köpa ett nytt & större tält i slutet av denna månad, har länge funderat på Hilleberg keron3GT. Jag har sedan tidigare ett litet hilleberg kupoltält som jag är mkt nöjd med MEN - Nu är det så att jag har sett att "The north face VE25" reas ut på mitt favoritinköpsställe, enligt dem är sagda tält ett av världens mest vindstabila etc...jag har följaktligen börjat vela & skulle nu vara mycket tacksam för hjälp att välja rätt tält (det skall användas både sommar höst vinter och vår)...

MVH

Janne

Kolla Saivo

Hilleberg Saivo är lika stormsäkert som VE25 men mycket lättare att sätta upp. Kan gå att hitta begagnat med lite tur.

/J.

Absid

Eftersom du funderar på ett Keron 3GT antar jag att du värdesätter en stor absid. Då skall du inte köpa TNF VE25 vars absid är pytteliten.
/Thomas J

Guest

Gäst
Kommentarer om North Face och Hilleberg

Jodå, det är nog sant att N F är vindstabilare än Hilleberg. Det kan dåna en del i ett Hilleberg om det blåser på ordentligt, även om jag aldrig har varit rädd att det skulle blåsa i bitar.
Det som jag ändå skulle säga talar för Hilleberg är absiderna. Men det beror ju på vad du ska använda det till.
En till sak är upphägningen. Ett Hilleberg reser du i ett svep, eftersom inner och yttertält är ihopsatta. N F tält sätter man upp innertältet först och sedan yttertältet utanpå, om det inte hänt något revolutionerande på den amerikanska tältmarknaden.
Det som kan vara till fördel för N F är att du kan sätta upp det utan tältpinnar. Det är ju en fördel på alla kupoler. Detta kan man ha nytta av om man t ex paddlar kajak i skärgården.
Detta är den stora frågan, vad ska du använda tältet till? Sedan kan du göra ett bra val.
Otto

VE 25 är som sagt nog vindtåligare. Har en själv. Älskar detta tält då jag paddlar även när det är höststormar och tältet verkar klara mer än storm.
Absiden är liten som sagt för matlagning men räcker för packning. Det är oxå ett tält som har väldigt bra genomluftning = torrt.

Däremot så blir insidan/sovrummet väldigt rymligt. Rymligare än Hillebergs.

TNF Expedition 25

Ett annat TNF tält som är värt att testa är Expedition 25. Det är lika vindstabilt och väger lika mycket men är längre och smalare vilket är lysande om man är lång eller inte har en hel fotbollsplan att slå upp tältet på. Absiden på E 25:an är lite bättre disponerad än den på VE25:an där taket sluttar ganska kraftigt vilket gör matlagning till ett äventyr.

Ett till tält i samma kategori som TNF VE25 är Mountain Hardwear Trango 3. Ngt billigare, men verkar vara toppenkvalitet (efter 1½ års användn året om). Bättre absider, bra ventilation, otroligt ljust. Enda nackdelen är viktet på nästan 5 kg... Fantastiskt tält speciellt vintertid! Klara sommarnätter använder vi ofta bara innertältet om myggproblem.

Även om kupoltält är mera vindtåliga, så minns att det inte är så väldigt enkelt att resa dem i full storm! Betydligt flere delar som kan flyga iväg, och detaljer som ska pillas på plats med frusna fingrar. Dessutom behövs ju ändå tältet spännas ner för att inte ta till flykten! Däremot klart lättare då tältar på klippa i lugnt väder.
Enorm fördel med snabb uppsättning vad gäller Keron GT3. Borde nog kunna ta bra mycket vind förutsatt att riktningen inte ändrar till sidovind/kastvindar. Med andra ord igen tillbaka till användningsområden...

Keron

Jag har använt Keron i allt från vinterstorm i blekinge skärgård till soliga sommardagar och det har alltid fungerat kanon. Har satt upp det på natten i regn och blåst flera gåner och jag tycker det är lätt att få upp snabbt. Tyvärr väger det en del.

Det blev ett NF.....

Hejsan!!

Det blev 1st VE25 iallafall! - Tack alla ni som svarade
& ha en bra vår :)

Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11
lavv Hjälp med tältval! Bo och sova 33
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg