Jag har cyklat den sträckan från Skellefteå till Vasa i Finland. I Sverige följde jag Sverigeleden och i Finland från Kemi cykelled 4 och sedan Kustleden (Länsirannikon reitti) till Vasa.
E4:an undviker jag som pesten då den har 1+2 vägar allt mer. Därför valde jag Sverigeleden. Vill man cykla närmare kusten kan man ta Cykelspåret istället. Den går i alla fall här uppe lite krokigare än Sverigeleden. Cykelspåret går igenom fler samhällen än Sverigeleden. Sverigeleden går i stället i ganska folktomma delar så den går då och då genom större samhällen som norr om Skellefteå är Piteå, Boden och Kalix. Ganska lättcyklat från Skellefteå till Haparanda. Man råkar ut för lite brantare backar ungefär var 5 mil.
I Finland kan jag rekommendera Cykelled 4 och sedan Kustleden. Dessa leder slingrar sig runt E8:an eller 8:an som de kallar den i Finland. Att man är nära en större väg hela tiden innebär bra service hela vägen som snabbmatställen, mataffärer, camping, stugor hotell m.m. Finland är plattare än Sverige och är mycket lättcyklat.
25 mil om dagen är väldigt optimistiskt om man tänk ha packning med sig. De man också måste ta hänsyn till är felcyklingar, punkteringar och kraftig motvind.