Hjälp med råd

Hej på er alla.
Jag har ett problem jag måste lösa och undrar om det är någon som har ett gott råd till mig.

Problem
Jag skall ut och reka för en ny väg i skoggsteräng på en sträcka av ca 1 mil. Jag har tillgång till blivande vägs kordinater i x och y led i rikets system. Det jag vill är att kunna ta mig fram i den tänkta linjen och veta var jag finns på karta. Vid något problem av något slag kunna spara punkten(gärna med text så man vet vad).

Mina lösningar
1) Garmin Colorado 300 + Friluftskartan Pro.
2) Triton 2000 + Topo Sweden Plus+ samt MapOnDemand

Frågeställning
a) Är det något som kan fungera och är det bra val? Går det att impotera in kortinater?
b) Alt 2 känns bra med tanke på att man kan spar bild och ljudinspelningar i sammband med punkten. (räcker minnet?)
c) Vilket alternativ skulle du förslå alt något annat?

Mvh Bengt Malm
 
Reka väg

Hej på er alla.
Jag har ett problem jag måste lösa och undrar om det är någon som har ett gott råd till mig.

Problem
Jag skall ut och reka för en ny väg i skoggsteräng på en sträcka av ca 1 mil. Jag har tillgång till blivande vägs kordinater i x och y led i rikets system. Det jag vill är att kunna ta mig fram i den tänkta linjen och veta var jag finns på karta. Vid något problem av något slag kunna spara punkten(gärna med text så man vet vad).

Mina lösningar
1) Garmin Colorado 300 + Friluftskartan Pro.
2) Triton 2000 + Topo Sweden Plus+ samt MapOnDemand

Frågeställning
a) Är det något som kan fungera och är det bra val? Går det att impotera in kortinater?
b) Alt 2 känns bra med tanke på att man kan spar bild och ljudinspelningar i sammband med punkten. (räcker minnet?)
c) Vilket alternativ skulle du förslå alt något annat?

Mvh Bengt Malm

Fråga nr 1 är vilken onogrannhet kan du acceptera i din vägrekognosering. De enkla hobby-mottagarna ovan kan ju ibland ge en felvisning på några hundra meter! Frågan är om du inte borde satsa på en mer professionell DGPS-mottagare från t.ex. Trimble eller Topcon, som ger en betydligt noggrannare positionering i skog (oftast 1-3 meter) och har i övrigt en betydligt smidigare informationslagringssystem än de enkla hobby-mottagarna. Fast då snackar vi ungefär om en nolla till på prislappen för ett färdigt system...

Även om du kan acceptera en positionsonoggrannhet på hobby-mottagarnivå, så skulle jag nog just för din vägrekognosering titta närmare på pocket-PC baserade system (eller t.om. tablet PC-baserade system), som borde medge en betydligt smidigare informationslagring (med mycket attributinfo) än vad en vanlig hobby-mottagare medger. Såväl Fugawi som Ozie Explorer kan (liksom Kartex) läsa lantmäteriets RIK-filer.

Annars kan du givetvis importera koordinater i rikets nät (både det gamla RT 90 2,5 gon V och det nya SWEREF 99 TM) till både Magellan Triton 2000 och Garmin Colorado 300. I detta fall bör kanske brytpunkterna konverteras till en eller flera rutter, så att du kommer till dem i rätt ordning.

Ps! I Magellan kan du bara visa en kartfil åt gången, alltså antingen Topo+ eller Map On Demand. Själva kartmaterialet är det samma i de båda kartorna, men i Map On Demand finns även fastighetsgränser och fastighetsbeteckningar med. Dessutom omfattar Map on Demand endast en 50*50 km stor ruta med valfri centrumpunkt, medan Topo+ täcker hela landet i 9 delar.
/Niklas
 
Tack för svar

Tack för ett mycket utömmande svar, ger ju en riktig tankeställare.
Jag har sett motsvarande saker som Trimble eller Topcon från SBG.
De är ju som sagt betydligt mer andvänbara men det skiljer som du säger lite på prislappen också.
Det bevisar återigen att man får det man betalar för. Risken är stor att det får bli något dyrare allternativ.
Mvh Bengt Malm
 
Med erfarenhet från Garmin 60CSx och gröna kartan och andra hobbyleksaker som jag har i mina hobbylekar (geocaching) kan jag inte annat än skratta högt åt nikings inlägg. Visst jag kan hålla med om att noggrannheten kan skilja olika dagar (beror främst på att Sverige ligger långt norrut och därför signalerna lättare "studsar" något vid olika väderslag) men aldrig någonsin har jag hamnat flera hundra meter fel. Och de flesta dagar går också 60CSx ner till 3-4 meters noggrannhet. Det är inga problem att följa bäckar och stiger och de återfinner sig i verkligheten exakt där GPSen säger att de finns. Jag har inte hunnit testa Colorado ännu men att de gjort en sämre produkt som nästa steg skulle förvåna.

Det finns också sätt att konvertera om koordinater från olika system hemma på datorn och namnge olika punkter och lägga in dem i din GPS via det medföljande programmet till GPSen. Jag förutsätter att du bengt54 inte jobbar för lantmäteriet för i så fall hade du nog inte behövt fråga här. Har en svåger som jobbar för just lantmäteriet och han har en tendens att fnysa åt mina GPSer då han leker med betydligt bättre och helt andra system i Sverige där noggrannheten blir löjligt bra i optimala lägen. Jag är osäker på om ens privatpersoner kan få tillgång till de systemen.
 
Har en svåger som jobbar för just lantmäteriet och han har en tendens att fnysa åt mina GPSer då han leker med betydligt bättre och helt andra system i Sverige där noggrannheten blir löjligt bra i optimala lägen. Jag är osäker på om ens privatpersoner kan få tillgång till de systemen.
Vi på Lantmäteriet leker inte! Vi är tråkiga grå byråkrater, och sådana har inte roligt på jobbet! :)
 
Skapa ett spår längs vägsträckningen

Jag har en Garmin 60 CSx med Friluftskartan Pro och Mapsource i datorn. Med dessa tillhands skulle jag själv gjort på följande sätt för att lösa uppgiften.

Skapa ett spår som följer den tänkta vägsträckningen. Detta kan du göra i Mapsource. Dettta är ju möjligt eftersom du har tillgång till koordinaterna för den tänkta sträckningen. Det skapade spåret kan du sedan skicka över mha Mapsource från PC till GPSen.

Sedan är det bara att ta med GPSen ut i skogen och följa GPSspåret för den tänkta vägen. Typiska noggrannheter i skogen bör var a ca 5 - 10 meter.

Jag har gjort på motsvarande sätt för att leta upp gränser och gränsstenar och det har fungerat bra. I dessa fall har jag skapat spåret utgående från en gränskarta.
/BerntI
 
Med erfarenhet från Garmin 60CSx och gröna kartan och andra hobbyleksaker som jag har i mina hobbylekar (geocaching) kan jag inte annat än skratta högt åt nikings inlägg. Visst jag kan hålla med om att noggrannheten kan skilja olika dagar (beror främst på att Sverige ligger långt norrut och därför signalerna lättare "studsar" något vid olika väderslag) men aldrig någonsin har jag hamnat flera hundra meter fel. Och de flesta dagar går också 60CSx ner till 3-4 meters noggrannhet. Det är inga problem att följa bäckar och stiger och de återfinner sig i verkligheten exakt där GPSen säger att de finns. Jag har inte hunnit testa Colorado ännu men att de gjort en sämre produkt som nästa steg skulle förvåna.
.

Vad onoggrannheten hos hobby-mottagare beträffar, så kan de sticka iväg flera hundra meter i skogsterräng. Det framgår om inte annat av tracken . Sedan ska ju den angivna precisionen tas med en stor nypa salt, ty i mätsammanhang är det stor skillnad på precision, noggrannhet och riktighet. Vid vägrekognoseringen är ju positionsriktigheten det mest intressanta...

Eftersom vägar ofta kostar mycket pengar att anlägga och är dessutom ett av de vanligaste trätoämnen på landsbygden, kan det vara dumt att genomföra vägrekognosering med hobby-grejor. Det handlar ju trots allt om ca 1 mil väg...

Har en svåger som jobbar för just lantmäteriet och han har en tendens att fnysa åt mina GPSer då han leker med betydligt bättre och helt andra system i Sverige där noggrannheten blir löjligt bra i optimala lägen. Jag är osäker på om ens privatpersoner kan få tillgång till de systemen.

Att jämföra en proffs-mottagare med en hobby-mottagare, är ungefär samma sak som att jämföra en personbil med en långtradare.... Inget ont om hobby-mottagare för frilufsliv (jag har mycket glädje av mina), men till mätning är de helt enkelt odugliga. Att använda hobby-mottagare i proffs-sammanhang är ungefär lika smart som att skaffa en personbil för att försöka konkurera ut ASG...

F.ö. så är det nog inga större problem att som privatperson skaffa proffsgrejor, så länge du är beredd att betala vad grejorna kostar. Du kan ju om inte annat starta en enskild firma för ändamålet och dra momsen...
/Niklas
 
Rim och reson

En vara kostar ju inte bara i investering och utbildning innan den brukas. Under utbildning och bruk brukar den kosta kapitalräntor oxså....
Räkna på det. Många gånger blir det netto billigare att hyra in någon som har, kan och dessutom är avdragsgill till 100%! Av proffs kan man kräva dokumentation på utfört arbete med rätt precision.
Men att att lägga en 10km väg i terrängen med hjälp av hobbyprylar verkar som gjort för långa och dyrbara processer. M a o föga funkis. Tror inte att envar skall ägna sig åt allt på alla nivåer....
Min 50-öring.
//J
 
Min gissning är att det är fråga om en skogsbilväg, och mitt hypotetiska resonemang nedan utgår från detta.

Jag tror nog att den noggrannhet som ges med Bengts tänkta utrustning eller en handdatorlösning duger. Det är ju fråga om att reka, inte att göra en utsättning från en färdig projektering. Som Bengt skriver
Det jag vill är att kunna ta mig fram i den tänkta linjen och veta var jag finns på karta. Vid något problem av något slag kunna spara punkten(gärna med text så man vet vad).
En inledande rekognosering innan projektering ger ju en del svar på sådant som inte säkert går att utläsa ur tillgängligt kartmaterial, t.ex:
- Markens beskaffenhet (bärighet, blockighet, mm).
- Eventuell påverkan på kulturlämningar i området.

I de avseendena tror jag nog att en GPS-mottagare för konsumentbruk räcker gott, då objekt i skogsmark som eventuellt är inlagda på Fastighetskartan sällan har större noggrannhet än så (vägar undantagna).

Så länge den tänkta vägen går över mark som ägs av Bengt själv eller Bengts uppdragsgivare så tror jag inte att det är nödvändigt att sätta ut en väg med högre lägesnoggrannhet än vad en konsument-GPS ger. Det är vägens faktiska sträckning i terrängen som är det viktiga, och den avgörs troligen bäst vid en inledande rekognosering där sträckningens verkliga läge markeras.

När vägen väl är byggd är det ju betydligt enklare att mäta in den med hög noggrannhet om det skulle behövas.

/torbjörn
 
Försöka komkurera med DHL istället

Då blir det inte lätt, för de finns inte längre.
DHL köpte ASG när Schenker lagt sig till med Bilspedition.

Jaha, där ser man! Då får man väl satsa på att konkurera ut DHL istället, :) fast det är nog lika döfött som att konkurera ut ASG...:(
/Niklas
 
tack för flera svar

Hej på er alla som svarat.
Jag är tacksam för alla svar jag fått.
Jag är precis som Torbjörn Djuvfeldt skriver bara ute för att kunna reka i terängen och hitta som han beskriver. Jag vet vad som behövs för att bygga vägen med Gps och maskinstyrningar mm.
Det är bara att på ett billigt och enkelt sätt kunna ta mig på plats i ett anbudskede för att se vad som finns i möjligheter och risker.
Bengt Malm
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
mattosvensson garmin c310 hjälp! Navigering 0
torpet Hjälp! Navigering 3
sted0200 AIS-Hjälp Navigering 7
jasy Oziexplorer, hjälp Navigering 2
sted0200 HJÄLP Navigering 4
Monika1 Barometertryck - hjälp Navigering 22
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
zirkaloy Hjälp med att föra över karta Navigering 9
Loranga "Bättre" Mapsource kartor med hjälp av cGPSmapper? Navigering 13
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9
Corren Hjälp med City select EU v7 Navigering 2

Liknande trådar