Skulle behöva lite hjälp. Jag känner att jag skulle vilja komma igång igen och komma ut mer på fjällvandring (eller vandring i största allmänhet). För många år sen var jag ute mycket mer men nu har det varit lite dåligt ett tag. Lite beror på att jag saknar lite utrustning och därför skulle man ju vilja köpa lite prylar. Eftersom jag inte har råd att köpa allt jag vill ha vore det kul att få lite tips om hur jag ska prioritera mina inköp. Jag ska också nämna att jag förmodligen mest kommer vandra i fjällen och mest sen vår-sommar-tidig höst. Oftast kommer vi nog vara två st som är ute och förmodligen inte längre än en vecka. Först kommer en lista på den utrustning jag äger idag:
Tält: inget.
Sovsäck: en (minst) 10 år gammal McKinley -18 säck som är stor som ett hus och väger därefter...
Kängor: Ett par Salomon som har släppt lite i sulan men som annars funkar kanon så dessa får nog gå ett år till (om jag inte vinner på lotto).
Ryggsäck: Haglöfs ShoSho 6000.
Liggunderlag: "standard" 40-kronors 5mm tunnt...
Kök: gammalt hederligt Trangia spritkök.
Det som jag skulle vilja skaffa:
Tält: Hilleberg Nallo 2 GT
Sovsäck: svåraste kategorin!? Haglöfs LIM #ZERO? För sval? Vill i alla fall ha en sovsäck som tar liten plats och väger lite. Ingen dunsäck. Kollat lite på Arctic Alpine Compact Light som northstar har med.
Kängor: Vill nog ha ett par Meindl Island Pro men dessa får nog stå nästan längst ner på inköpslistan...
Ryggsäck: Den jag har kanske funkar om jag är ute med en polare men ska jag gå med min flickvän har vi bara den på oss två och det är ju lite lite... Nån Lundhagsrygga eller en Bergans kanske? Nån som är större än den jag har i alla fall eftersom den är lite i minsta laget.
Liggunderlag: Ett Therm-A-Rest UltraLight vore inte fel...
Kök: ska behålla det jag har men en gasolbrännare SKA jag bara ha...
Sen skulle ju min flickvän behöva sovsäck, kängor m.m. m.m. men det är ju en annan femma...
Vad tror ni? Vilket ska jag börja med? Har jag valt tokiga saker? Något onödigt?
Tält: inget.
Sovsäck: en (minst) 10 år gammal McKinley -18 säck som är stor som ett hus och väger därefter...
Kängor: Ett par Salomon som har släppt lite i sulan men som annars funkar kanon så dessa får nog gå ett år till (om jag inte vinner på lotto).
Ryggsäck: Haglöfs ShoSho 6000.
Liggunderlag: "standard" 40-kronors 5mm tunnt...
Kök: gammalt hederligt Trangia spritkök.
Det som jag skulle vilja skaffa:
Tält: Hilleberg Nallo 2 GT
Sovsäck: svåraste kategorin!? Haglöfs LIM #ZERO? För sval? Vill i alla fall ha en sovsäck som tar liten plats och väger lite. Ingen dunsäck. Kollat lite på Arctic Alpine Compact Light som northstar har med.
Kängor: Vill nog ha ett par Meindl Island Pro men dessa får nog stå nästan längst ner på inköpslistan...
Ryggsäck: Den jag har kanske funkar om jag är ute med en polare men ska jag gå med min flickvän har vi bara den på oss två och det är ju lite lite... Nån Lundhagsrygga eller en Bergans kanske? Nån som är större än den jag har i alla fall eftersom den är lite i minsta laget.
Liggunderlag: Ett Therm-A-Rest UltraLight vore inte fel...
Kök: ska behålla det jag har men en gasolbrännare SKA jag bara ha...
Sen skulle ju min flickvän behöva sovsäck, kängor m.m. m.m. men det är ju en annan femma...
Vad tror ni? Vilket ska jag börja med? Har jag valt tokiga saker? Något onödigt?