En dröm jag länge haft är att äga en egen kanadensare och kunna sticka ut på lugna vatten när jag känner för det. Vi vandrar också mycket och en kanot skulle bli ett välkommet tillskott.
Nu har jag fått tag i en kanadensare, inte ny men aldrig sjösatt, ett tomt skrov med endast flytkuddarna klara.
Jag är händig men har aldrig byggt en kanot förut så frågorna har blivit några stycken.
1. Hur vet jag var sitsarna i kanadensarskrovet ska placeras? Finns det specifika mått att utgå ifrån?
2. Hur ska sitsarna fästas?
Har sett att vissa fästs i relingen medans andra verkar ha fästen som är plastade i skrovets sidor.
3. Eventuella repor, ska dom slipas med våtslippapper eller vanligt sandpapper?
Om jag behöver spackla några repor, vad använder jag då?
4. Gelcoat/Topcoat/Polyuretanlack....?? 🤯
Vad ska jag använda för att måla om kanoten i en annan kulör?
5. Antar att utrymmet till flytkuddarna bör täckas för, vad använder jag bäst för detta?
6. Förtöjningsringar, var placerar jag dom bäst och är det bara att borra rakt igenom kanoten?
Tack på förhand!
Nu har jag fått tag i en kanadensare, inte ny men aldrig sjösatt, ett tomt skrov med endast flytkuddarna klara.
Jag är händig men har aldrig byggt en kanot förut så frågorna har blivit några stycken.
1. Hur vet jag var sitsarna i kanadensarskrovet ska placeras? Finns det specifika mått att utgå ifrån?
2. Hur ska sitsarna fästas?
Har sett att vissa fästs i relingen medans andra verkar ha fästen som är plastade i skrovets sidor.
3. Eventuella repor, ska dom slipas med våtslippapper eller vanligt sandpapper?
Om jag behöver spackla några repor, vad använder jag då?
4. Gelcoat/Topcoat/Polyuretanlack....?? 🤯
Vad ska jag använda för att måla om kanoten i en annan kulör?
5. Antar att utrymmet till flytkuddarna bör täckas för, vad använder jag bäst för detta?
6. Förtöjningsringar, var placerar jag dom bäst och är det bara att borra rakt igenom kanoten?
Tack på förhand!