Tjenare!
Har tänkt införskaffa topptursbindningar till mina Salomon Knight skidor som har måtten 122/85/112mm. Tror ni det går att tura med dessa skidor? och vad ska jag ha för bindningar? har kollat på Addnature.com och hittat Marker F10 Tour 90mm black/white, och Dynafit TLT Radical ST 2.0 120mm Black. Med dynafit bindningen antar jag att jag måste ha pjäxor med tech bindning, vad för pjäxor rekommenderar ni? är på lite av en budget :/.
Jag är inte säker på hur mycket turande jag har möjlighet till, men kommer åka mycket i pist också så jag behöver såklart ett par bindningar/pjäxor som funkar där också.
Tack på förhand. /Axel
Hej!
Jag provade topptursutrustning för första gången förra året. Då hyrde jag ett par Salomon MTN Explore 95 med en G3 Ion- bindning, en techbindning med ett par dynafitpjäxor till. Bindningen påminner om Dynafits techbindning. Jag upplevde absolut inga svårigheter med den bindningen , det var inget som behövdes övas på för att klara av att åka med. Har man det minsta erfarenhet av utförsåkning och turåkning med turskidor sedan tidigare, så är det inga konstigheter. det var enkelt att justera höjd på hälen när man skulle gå brantare uppför osv.
Nu i vintras köpte jag utrustning, men då gick jag (tyvvärr) på det tyngre alternativet och köpte en rambinding Marker Baron och ett par styvare all mountainpjäxor med gåläge, för att jag tänkte att jag kanske inte skulle göra så långa anmarscher till topparna och att jag kanske skulle röra mig i områden där man kunde få en första hjälp med lift och sedan fortsätta att gå från liften. Jag tänkte att jag skulle ha en allmountainutrustning som funkade både i och utanför pisten. Utrustningen har grymma utförsegenskaper, både i backen och offpist, men det blev lite för tungt med den utrustningen märkte jag nu när jag var i Storulvån och toppturade (samt att jag hade sämre kondition än förra året
). Så här i efterhand kan jag känna att jag skulle ha valt en lättare techbindning med pjäxor som är lättare och skönare att gå med.
Det beror ju på som sagt hur du tror att du kommer använda din utrustning och vad som väger tyngst för dig, att det ska vara lätt att ta sig framåt och uppåt, eller om du vill ha ett riktigt stabilt åk utför....
Sen å andra sidan så börjar randonnéutrustningen bli så bra så att även om utrustningen är lätt så har den väldigt bra utförsegenskaper.
Jag vet bara att nästa gång jag köper randonnéutrustning så blir det den lättare varianten, för även om det var tungt i år så tyckte jag att det var bland de bästa som jag har varit med om på ett par skidor i fjällen. Man får allt, turen, naturupplevelsen och det helt underbara åket nedför!
Lycka till!