Hjälp med första studsaren

Klasserna

Problemet i ditt fall är inte om du kan skjuta kråka med 6,5 eller .308.
Med helmantel blir det ingen explosions verkan iallafall.

Ripan styr mer i mitt val....jag tror på 22 hornet, eller 22 magnum.

Toppfågel då borde du välja en 222 eller 6,5.

Men ripan gör att 22 magnum är bäst tror jag
Fördel billig ammununtion,längre räckvidd än 22 long
och tillåten vid skotertransport.
Nackdel ingen bra toppfågel kaliber.

Hornet är nog bättre i toppfågel hänseende men där är ammunutionen dyrare.

avslutad210712

Gäst
MickeD; sa:
Förstår inte varför det skulle vara overkill med grov kaliber på kråka, är det någon som bryr sig om köttförstöringen i det fallet?

När jag jagade extremt mycket använde jag 222:an med handladdad amunition för att jaga kråka. Hålspets och lätta halvmantlade kulor tillsammans med handladdning gav rätt stor köttförstöring men som sagt vem bryr sig när det gäller kråkor.

Nuförtiden skjuter jag inget som jag inte tänker äta av principiella skäl men det är mitt eget val och andra får själv välja. Skulle dock knappast använda 222:an på ripa eftersom det troligen medför onödigt mycket köttförstöring även med helmantel.

Naturligtvis kan ett blyförbud medföra att du inte får skjuta upp din redan inhandlade ammunition. Personligen kommer jag att köpa upp ett ordentligt lager av 22LR och använda för övningskjutning oavsett vad lagstiftarna än tycker.

Om du är nybörjare!

Ja tänk på att kulan tar vägen någonstans , och om du tänkt att skjuta kråka osv att ha bra kulfång bakom , vidare så tycker jag nog som dom flesta andra att 22 long / magnum eller en hornet är dom bästa fågelkalibrarna om inte annat för att om du skjuter många kråkor med en 308 så blir det dyrt , jag tror inte heller att alla uppskattar att du skjuter 20-30 308 smällar varje gång du är ute ,, dvs om du har marken någotsånär nära bebyggerlse. Annars skulle jag rekommendera både 6.5 / 308 . och 30.06 men det beror lite på vad du tänkt att jaga för något , ska du köpa nytt så ligger Tikka på en bra prisnivå tycker jag och dom gör utmärkta bössor, Anschutz om du ska köp en 22.a.
Ps , som någon sa innan lägg mest pengar på kikare å fästen , dom flesta kända märkena av studsare gör godkända bössor ur kvalitetssynpunkt.

Det kommer att bli en .22 long. Det får bli en ny bössa, dels eftersom de inte kostar så mycket och dels eftersom jag själv inte kan bedöma kvalitén på en begagnad. Har hört att många är nöjda med vapnet du föreslår, men desto fler med Brno så jag går med den stora massan.

Vilket sikte rekommenderas till en .22:a som mest kommer att användas för målskjutning samt ripa, kråka och måsfågel?

Ja du , till en första bössa så kan man göra så att man köper ett färdigt paket med kikare på , eller så köper man ett bättre sikte som man eventuellt kan använda till en klass 1 studsare ,, jag vet inte men vill du lägga dig i mellanklassen prismässigt så skulle nog jag satsa på en Leupold eller en Meopta, då har du en kikare som du kan flytta över och använda en lång tid framöver, jag köpte en 22,a med till hörande kikare med fast 4 ggr förstoring och den räcker för mig , men jag jagar endast kråka skata med den plus övar skytte med den , till detta duger kikaren utmärkt . Skulle nog prova det om jag var du , sen när det är dax för en stor puffra så skulle jag satsa på ovanstående märken eller om du har råd en Zeiss eller Swarowski , eller egentligen så är alla kikare bra i den övre klassen , skiljer mest på vikt pris och känsla så du får prova dig fram. Hmm vet inte om du blev något klokare av detta , men som sagt innan till bössan som du ska använda mkt satsa på en bra kikare.

kikarsikte

När det gäller kikarsikte så kolla även på begagnat sikte med märken med känd hög kvalité.
Jag kan lägga till namnet Schmidt & Bender.
Nu är det många som vill få tag på belyst sikte och vill byta ut deras gamla kikarsikte trots att det inte är något fel med kvalité eller slitage utan det blir mer behov av tex vakjakt för vildsvin vilket då hjälper till med belyst kikarsikte.
Om du köper ett beg sikte, kolla bara på att den inte är för gammal och det kan vara värt att skickas för service. Byta o-ringar o sånt.

Sako Finnlight+Bushnell 3-9

Där har du ett hyfsat billigt och skönt alternativ!! Kan säga att jag skjuter både ripa och kråka varje år med 222:an numera... Men det funkade med 7.62 på kråkor oxå!! Helmantlad övningsammunition till AK4:an.. Bra och billigt!! Och ät för guds skull inte kråka!!!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg