Vilket sammanträffande! Jag sitter just nu och skannar in några sidor ur Haglöfskatalogen 71-72En fråga till Polar 300.
Jag har en Grönland 70 orange säck inköpt 1972. Det är modellen med lång säck utan mellandel och långa sidofickor. Vad är det för ram som var standard då? Jag har ramen i källaren och ska mäta den och är nyfiken. Tydligen fanns det två eller tre modeller. Tror Alaskan kom sedan...
- och där presenteras Grönländaren som den knappt två år gamla nyhet som den var. Det finns till-och-med en bild från Grönlandsexpeditionen 1970 (som den togs fram till) i katalogen - med just orangea Grönländare på alla deltagarna. Kommer att presentera några av inskanningarna i den tråden när jag är klar med bilder och text. Den katalogen har avslöjat fakta för en hel del data som vi tidigare bara anat/antagit - rena Rosettastenen…
Att kalla Grönlandsramen för 'standard' 1971/72 är nog att skjuta grovt under målet, den var dels top-of-the-line för hela den svenska ryggsäcksbranschen och den var så nyss introducerad i marknaden att många inte ens hade sett den IRL ännu. Ramen var den fyrstegade långa, det fanns bara en ramlängd då. De två olika femstegade ramarna dök inte upp förrän långt långt senare...
Det dröjde ännu något år innan Alaskasäcken gjorde entré...