Har bestämt att jag skall kliva in I den digitalat navigationens värld denna säsong. Behöver nu råd om vad man skall satsa på.
Finnes: GPS med tillhörande sladdar(std NMEA signal)+ Laptop med tillräckligt med kraft
Sökes: Den optimala kombinationen av navigationsprogram och kartmaterial..
Jag är beredd att satsa pengar om prestanda/ funktionalitetsskillnaden motiverer en något dyrare lösning.
Jag vet den grundläggande skilnaden mellan de olika systemen men skulle behöva råd för och emot för att rättvist kunna bedömma dom.
Om vi för resonemanget utgår från alternativen (västkust + ostkust tom Sthlm skärgård. Angivna priser är uppskattade)
1.Levande sjökortet, Sjöfartsverket (995+1100 =2100,-)
2.Sea Clear (gratis från internet) + restersjökort (4 CD á 1995= 8000,-)
3.Transas (4500,-) + Vektoriserade sjökort (16000,-)
Vad skall man välja och varför inte?
/Erik
Finnes: GPS med tillhörande sladdar(std NMEA signal)+ Laptop med tillräckligt med kraft
Sökes: Den optimala kombinationen av navigationsprogram och kartmaterial..
Jag är beredd att satsa pengar om prestanda/ funktionalitetsskillnaden motiverer en något dyrare lösning.
Jag vet den grundläggande skilnaden mellan de olika systemen men skulle behöva råd för och emot för att rättvist kunna bedömma dom.
Om vi för resonemanget utgår från alternativen (västkust + ostkust tom Sthlm skärgård. Angivna priser är uppskattade)
1.Levande sjökortet, Sjöfartsverket (995+1100 =2100,-)
2.Sea Clear (gratis från internet) + restersjökort (4 CD á 1995= 8000,-)
3.Transas (4500,-) + Vektoriserade sjökort (16000,-)
Vad skall man välja och varför inte?
/Erik