Hjälp med Cinque Terre önskas

Hej
Önskar information om vandring i och runt omkring Cinque Terre. Så har du varit där? Åsikter och tankar?
/Joel

Jag lyckades inte hinna komma dit (på grund av en falerande chaufför), men Cinque Terre verkar vara superfint. Man kan vandra mellan byarna eller ta tåg eller båt har jag för mig. Annars kan jag rekommendera det jag hann med, nämligen Alpi Apuane, bergsmassivet innanför kusten. Fina berg med renaste marmor att vandra på. Gå exempelvis som vi från Refugio Donegani upp till Il Grondilice (topp) och ner i dalen på andra sidan berget till närmsta by (Vinca). En kanontur vid fint väder.

Kolla exempelvis här http://www.summarized.com/pt/ligur/ligurien.html (Prima Travel är enligt min erfarenhet mycket duktiga på resor som blandar naturupplevelser med kultur och kulinariska utflykter).

eller http://www.resmixen.nu/cinque.htm

Hoppas ni får en fin tur.

/ G

PS: Ryan Air flyger till Pisa...

Jo men...

Hej igen
Har kollat in det jag hittat på internet men är intresserad av era egna erfarenheter. Vilka leder har ni gåt och kan rekommendera?
tack på förhand
/Joel

Cinqueterre

Cinqueterre är ett av paradisen på jorden. Området genomkorsas av ett stort antal vandringsleder på längden och på tvären och i olika svårighetsgrader alltifrån den asfalterade Via del amore mellan Riomaggiore och
Manarola till rena klättringen på leden ovanför Telegrafo.
Bästa tiden är slutet av juli - första hälften av augusti eller i oktober. Bästa stället att bo är Riomaggiore eller Vanessa. Det finns många klippbad och en sandstrand (Monterosso al mare) och några små grusstränder. Nattlivet består av resturanger o dyl. Besök det nu innan det blir alltför populärt. Om Du löser Cinqueterrekort så kan Du vandra på alla vandringsstigarna, åka tåg mellan de olika städerna fritt och åka lokalbussarna hur mycket Du vill. Kortet säljs på järnvägsstationerna i Cinqueterre

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg