Du skriver att det är dit första friluftskök, någonsin...Hej! Jag skulle införskaffa ett kök till mina kommande vandringar, men upptäckte att det finns en uppsjö typer och modeller. Jag campade aldrig när jag var yngre, så har ingen förkunskap om skillnader typerna emellan. Tala gärna om vilket Du föredrar och varför. Tanken är också kanske att det inte väger alltför mycket och att jag kan tillreda enklare pulvermåltider samt göra kaffe-/tekok. Tacksam för all input!
I det läget skulle jag rekommendera dig att vilket friluftskök/friluftskökset du än införskaffar:
Öva med det hemma på balkongen, på altanen eller i parken - och ofta! - innan du ger dig ut
för att använda mojängerna 'på riktigt'...
Ett mycket väl sammansatt set att köpa för nu, och för (näst intill) all framtid är att köpa
det väl beprövade Trangia, med gasolbrännare. Med ett Trangia kan du utvecklas;
du kan lägga till vätskebrännare för vinterbruk om den andan faller på med tiden,
du kan minska på innehållet i satsen om du med erfarenhet och övning finner att du aldrig
använder någon enskild del av kitet etc.
Med ett Trangia vickar aldrig matlagningen omkull (tyngdpunkten är väldigt låg och basen väldigt vid).
Med ett Trangia påverkar i princip inte vinden din matlagning (eftersom ett mycket bra vindskydd
är en integrerad och väsentlig del av själva köket och inte något påsatt extra).
Du skriver i singular; Jag resp mina - så jag utgår i den här modellrekommendationen från att
du avser att tillreda mat och dryck för 1 till 2 personer: Jag skulle rekommendera ett Trangia 27-4 HA
(art nr 150274) med en gasolbrännare GB-74 (art nr 742527).
Sannolikt kan du redan från början lämna spritbrännaren hemma, den följer av historiska skäl
alltid med i Trangialådorna men är hyfsat överflödig numera när gasolbrännaren finns och är så
mycket bättre/effektivare/renare/sotvänligare.
Om du med tiden finner att någon av kittlarna eller kaffepannan blir dig överflödiga - så lämnar du
den hemma då, men iom att du har det kompletta setet så kan du låta egen erfarenhet styra
efter ett tag, du är inte begränsad av andras mer eller mindre välunderbyggda uppfattningar...
På Trangias hemsida kan du läsa om de olika kiten, tillbehören
och inte minst: Hur man använder grejerna. Lycka till med ditt friluftande...