Varje midsommar beger jag mig ut på en övernattningstur. Det brukar alltid bli lätta vandringar för att så att säga damma av prylarna efter vintern.
Fyra korta turer som jag rekommenderar är:
Abisko-Lapporten
Många har sett Lapporten på avstånd, men få har varit inne i själva dalen mellan fjällen. Vandringen går efter en stig som 2005 bitvis var dåligt markerad. Det är rätt så mycket höjdmeter som ska tas.
Tillgång till tält är ett måste och det kan vara blött.
Erbjuder: möjligheten att få se hur det ser ut inne i själva Lapporten.
Tornehamn-Pålnostugan
Det är inte så mycket fjällvandring att ta sig till Pålnostugan, men det är en fin vandring som inte är speciellt kuperad. När jag bodde i Pålnostugans sist (2008) var det väldigt fräsch och hemtrevligt. En lämplig dagstur dag två är till norska Lappjordhytta. Därifrån är utsikten väldigt fin.
Erbjuder väldigt schysst boende och möjligheten att vandra lite i Norge.
Kilpisjärvi-Treriksröset
Det är en bit att åka till Kilpisjärvi och det är inte Norrbotten, men tycker ändå att Treriksröset bör nämnas. Vandringen till Treriksröset bjuder på väldigt vacker utsikt. Leden är välmarkerad och till Treriksröset är det väldigt mycket nerför. Även på denna tur är tält ett måste, men det finns som säkerhet tillgång till en raststuga.
Erbjuder: möjligheten att vara i tre länder samtidigt.
Nikkaluokta-Kebnekaise fjällstation
Leden till fjällstationen är extremt lättnavigerad och väl uppmärkt. Det finns både möjlighet till boende inomhus och många fina tältplatser. En lyx, som inte ska förringas, om tältning väljs är att det finns tillgång till både matlagningsmöjligheter och sanitetshus.
En mycket trevlig dagstur från fjällstationen är till Tarfalla. Vandringen är rätt så kuperad, men synen av glaciärerna är väldigt häftig.
Erbjuder: väldigt stora möjligheter till dagsturer och valfriheten mellan lyxboende och tältning deluxe.
Lycka till!