Hjälp, kartnedladdningen till Vistan hänger sig!!!

Sänk hastigheten.

Prova att sänka hastigheten. Har du en gammal dator (som inte har en 16550) så har den problem att köra 115 kbit. Kör 28.8 istället. (Nu tar överföringen 4 timmar istället....)
 
En annan mojäng?

Har du till äventyrs provat med att ladda ner kartor till en annan GPS från din dator, eller från en (fungerande) installation av MapSource på en annan dator till din trilskande GPS?

Inte för att det löser ditt problem direkt, men det kan ju ge en fingervisning till var felet är beläget.

Dessutom finns det ju möjligheten att använda en alternativ kabel, men det har du kanske redan gjort?

Anders
 
Jag tar det igen då....

Jag har en fullt modern Laptop, med vilken all nedladdning av kartor och uppdaterad software funkat absolut felfritt förut, även med bara batterier i Vistan. Jag har även en fult modern och rejäl stationär dator, med vilken all nedladdning även där funkat klanderfritt på alla sätt.

I den stationära så har jag just nu inte MapSource, p g a att jag sänt den skivan till England för uppgradering till ny version. Jag har i dagsläget alltså bara tillgång till MapSource på min Laptop.

Jag har testat med de tre kablar jag har, 2 Garmin original, och en med både extern stömmatning och dataöverföring. Jag har rengjort kontakterna på kablar och Vista ordentligt flera gånger, jag har redan testat att ändra hastigheten på COM-porten och i MapSource, jag har testat en drös olika kartkombinationer från en ynka karta till ett gäng, jag har ominstallerat MapSource 4.13 och software 3.20 ett gäng gånger. Inget har hjälpt, det hänger sig med samma felmeddelande ändå!!!

Jag känner ingen som har MapSource i sin dator, och kan alltså inte testa att ladda ned hos någon annan, eller till någon annan Vista.

Hur gör jag en Master reset på Vistan, och vad sker då??

MVH Tony
 
Installerat nåt annat?

Hej,
Har Du installerat nåt annat program på Din laptop nyligen?
Vilket operativsystem?

Mitt tidigare tips angående serieportens inställning gällde Mottagningsbuffert och Överföringsbuffert. Jag fick ändra till lägre inställningar (långsammare komm) för att få det att fungera.
Inställningen i win2000 gör man i enhetshanteraren | Kommunikationsport | flik Portinställningar | Knapp avancerat.
/Leif
 
Jag kör Windows 2000 professional.

Känns inte som att jag har nån stor lust att tvingas gå ned i porthastighet, och få nedladdningstider på en vecka....

Dessutom så har jag som jag skrev, testat att ändra hastigheten både i MapSource-programmet och i enhetshanteraren för portarna, med samma tråkiga resultat, att det hänger sig.


MVH Tony
 
Tjatig!?

Hej,
Att skruva på buffert-inställningarna behöver inte innebära att kommunikationen blir slöare. Jag har inställt på 115 kbit, men med ändrade inställningar på buffertarna. Jag märker ingen skillnad i överföringstider.
/Leif
 
JA, tjatigt att det hänger sig.....

Nu har jag testat 2 olika lägre inställningar på buffertarna på COM-porten, en medium och en lägsta, förutom max alltså.

Resultat, det hängde sig.

Det knepiga är att det verkar gå lite olika länge från gång till gång innan det hänger sig, men det har nog aldrig gått längre än en kvart som mest.

Att tanka waypoints fram och tillbaka är inga problem, men kartor, no no noooo.....

Går det att göra en systemåterställning i Windows 2000 Professional?



Nu är jag allvarligt less på skiten....


MVH Tony
 
Vad nu då?

Vadå känner ingen? Känns du inte vid oss? Vi är ju en hel drös med folk med alla möjliga mojänger och datorer! :)
Vill du ha hemmakoordinaterna, så kan du ju navigera dig hit, för det duger den väl till fortfarande, så kan vi testa med lite olika kombinationer. :)
Få se här nu, Avesta, fjuttiga 13 mil från Örebro, dit jag ska på tisdag, fast jag blir nog (tyvärr i detta fall) klar så jag åker hem redan samma dag.

Jag har vid några tillfällen råkat ut för samma sak. Då har jag gjort något av följande:
Suddgummirengöring av kontakterna på Vistan.
Ökat matningsspänningen till 3,20 VDC ungefär.
Stängt av och satt på Vistan igen.

Hitintills har något av detta hjälpt.

Master reset gör man genom att hålla inne FIND, PAGE och ENTER när man slår på den. Kräver viss fingerfärdighet. Det som händer är att den återvänder till barnastadiet, dvs. så som den var när den var ny.
Waypoints, rutter och färdvägar kan du ju ha sparat i förväg. Ägarinfo och alla inställningar du gjort (språk, tid, enheter osv.) åker all världens väg.
Om man skippar en av knapparna, minns inte riktigt vilken nu, frågar den en gång först, innan den sveper allt vad du har. Ja, just det, kartorna berörs inte, för de ligger inte i samma krets i mojängens innandöme.
I en Vista finns ett flashminne på 32 MB, där baskartan och dina egna kartor finns (Legend har 16 MB). Dessutom finns 2 MB för firmware och waypoints och liknande. Det är därför exempelvis en Summit aldrig kommer att få plats till 1000 waypoints, för den har bara 1 MB minne till firmware och användarens data.

Det här är inget som jag egentligen vet, men det går att räkna ut, när man tänker efter vilka kretsar som finns tillgängliga, vilka prestanda olika enheter har och hur en 76S ser ut inuti, för den har jag sett.

Anders
 
WooooooooooohAAAAAAAA......

Ett glädjeskutt mitt i natten!!!

Gjorde ett sista försök, innan jag hängav mig åt squash med dyr "boll", med att göra en Master Reset. Och se på fan, då svalde den en liten ensam kartdel över uppland utan att protestera. Lätt berusad av nyfunnet övermod så klämde jag till med det kartset som jag initialt tänkt tanka in när denna soppa startade. Och den tuggade i sig även detta utan minsta knot. Så nu verkar ordningen vara återställd igen, himla skönt.

Tack för allt stöd och hjälp under denna svåra kris :)

MVH Tony
 
Fast helt glad får man ju aldrig vara.....


Nu verkar nåt vara lite knas i alla fall, för Vistan har två gånger nu, varnat för "avbruten extern strömförsörjning, stänger av om 20 sek, tryck på valfri knapp för att avbryta" detta fast jag inte haft yttre strömmantning inkopplad ens!!!

Ja ja, man få väl vänta och se om den repar sig helt och fullt.


MVH Tony
 
Fast å andra sidan...

att den klagar på det, när du inte ens har satt i sladden, är ju inte speciellt konstigt.

Tala hellre om hur du fick den att tro att den fick ström utifrån överhuvudtaget! Där vore något för alla de personer som jagar längre batterilivslängd!!!

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
mattosvensson garmin c310 hjälp! Navigering 0
torpet Hjälp! Navigering 3
sted0200 AIS-Hjälp Navigering 7
jasy Oziexplorer, hjälp Navigering 2
sted0200 HJÄLP Navigering 4
Monika1 Barometertryck - hjälp Navigering 22
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
zirkaloy Hjälp med att föra över karta Navigering 9
Loranga "Bättre" Mapsource kartor med hjälp av cGPSmapper? Navigering 13
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg