Hjälp, kartnedladdningen till Vistan hänger sig!!!

Hej.

Har ju en Vista som jag gillar skarpt. Jag har ju laddat in olika kartor från MapSource då och då förut, utan mintsa problem. Så glad i hågen skulle jag i går kväll ladda ner en ny kombination av kartor inför en biltrip. Men nu hängde sig nedladdningen varenda gång efter ca 10-15 min med ett popup-fönster som sa nåt om "a communication error occured...."

Fick helt enkelt ge upp till slut. Hade testat att variera kartkombinationen för att se om det hjälpte, men icke. Hade sista gången bara ca 20 Mb i kartor.

Fulladdade 1800 mah batterier och körde via laptoppen, nåt som alltid funkat förut.

Tänkte testa att ladda från stationära datorn, men då jag nyligen gkjort en nyinstallation på den, så hade jag ju naturligtvis inte installerat MapSource på den. Och när jag via nätverket delade ut (flyttade) MapSource från laptoppen för att installera, så kände den ju att ingen tidigare installation fanns på den stationära, och avbröt installationen.

Nu skulle jag ju kunna sätta i min originalskiva av MapSource och installera från den, om det nu inte vore så rackigt att den är sänd till England för att uppgraderas till MapSource 5.0....... huh....

Hur fan skall jag överleva, hur fan skall jag någonsin hitta till Borås nu då.........

MVH Tony
 
Man ska aldrig...

Ja du, Tony, det är inte lätt alltid!

Man ska aldrig skicka sina originalskivor någonstans utan att ha en säkerhetskopia.

Man ska aldrig ladda ner en massa kartor utan att ha bra spänning i GPS:n, vilket i detta fall kan vara liktydigt med (nya) alkaliska batterier, eftersom de laddbara inte når upp till samma spänning som nya alkaliska, hur laddade NiMH-batterierna än är.

Man ska aldrig ge upp innan man, med lämpligt vasst verktyg, typ kniv, har spetsat till ett suddgummi och suddat lite på kontakterna på Vistan. Den spänning som Vistan får ut på kontakterna i bästa fall är uppfyller ändå inte RS232-specifikationen, så det vill till att det som finns fungerar perfekt, annars får du det här resultatet. Jag brukar mata externa när jag laddar ner kartor. Då kör jag i regel på 3,15 - 3,25 Volt, så har man lite mer marginal i kommunikationen än vad annars är fallet.

Om du inte använder originalkabel, utan sån där pfranc, rekommenderas även att böja ut kontaktstiften lite, för att öka på kontakttrycket.

Anders
 
Se där, en uppläxning så nackhåren krullat sig.... ;-)

Så då kanske det är läge att gå ut i bilen och hämta 12V-kabeln och peta in den i nätomvandlaren på köksbordet, och testa igen då?

MVH Tony
 
Dum som man är, så testade jag ju ännu en gång som jag gjorde igår. Men det sket sig igen. Men nu skrev jag i alla fall av vad som står i felmeddelandet.

"" A communication error occured. A character-buffer overrun has occured. The next character is lost. Please ensure GPS´s interface is set to GARMIN or Host mode and try again"""

Är det så det står när de problemen du Anders reffade till uppstår!?


MVH Tony
 
Tony_Avesta; sa:
"" A communication error occured. A character-buffer overrun has occured. The next character is lost. Please ensure GPS´s interface is set to GARMIN or Host mode and try again"""
Det felet hade jag lite då och då med min Vista också. Det löste sig alltid till slut om jag försökte flera gånger efter varandra men Anders tips fixar det nog snabbare. Har du en kabel som klarar både strömmatning och data samtidigt tycker jag definitivt du skall använda den.
 
Bärbar

Har du IR-porten aktiverad? I så fall är det nog den som stör. Hade samma problem själv med en vista och laptop. Eftera att jag stängde av den har det funkat klockrent.

/Lod
 
Serieportens inställningar

Hej,
Om inte avaktivering av IR-porten hjälper har jag en annan möjlig felkälla.

Jag har en gammal bärbar PC med Win98, och där tvingades jag att ändra buffert-inställningarna på serieporten för att få laddning av kartor att fungera. Jag hade samma problem, det fungerade några minuter, och sedan slutade det att fungera med ett felmeddelande typ det Du får. Jag upplevde att det blev korvstoppning, PCn skickade data med högre hastighet än vad min GPS V klarade av och till sist stannade överföringen.

Jag kommer inte ihåg var i Win98 jag gjorde inställningen, jag är ute och reser för tillfället, men jag kan undersöka detta på onsdag kväll om Du önskar.
Hälsningar
Leif
 
Windows

Kontrollpanelen - System - Hårdvara - Portar - COMx - Inställningar - Avancerat.

Det kan ju vara något sådant också, men om det har fungerat bra tidigare brukar det inte vara det (såvida man inte har kört eller installerat något program som påverkar inställningarna).
Däremot de elektriska problem som jag refererade till, de kan ju komma smygande, tills de uppnår den nivå där det plötsligt slutar fungera helt eller delvis.

Anders
 
Nu börjar jag bli smått förbannad........


Jag har en kabel med både strömmatning och datakabel, jag kör på nätdel. Jag har försökt ominstallera 3.20 i Vistan, vilket gav samma resultat, att det hängde sig med samma felmeddelande. Började då kolla COM-portinställningen i laptopen, men fann inget egendomligt dåd en stod på standardvärden och 9600 i hastighet. Såg då att i MapSource så signalerades det att COM-portshastigheten var 115200, så jag ändrade det till samma i Enhetshanteraren. Nu gick det att ominstallera 3.20 i Vistan. Glad i hågen trodd jag ju problemet var löst, och klabbade ihop kartorna igen till 22,3 mb totalt (provade med mindre förut men det gick inte det heller) och klickade igång laddningen. Men nog fan hängde det sig lik förbannat, med samma felmeddelande som förut.

Fixar det sig inte snart, så får Vistan följa med till Squash-hallen och tjänstgöra som boll.....

MVH Tony
 
Kopiera originalskivan

Vad då kopiera och aldrig skicka originalkopior???
MapSource 4,0 går ej att kopiera, För byte till version 5,o måste både originalskivorna och originalfakturan skickas med till Garmin
 
Backup ska man ha

Klart att MapSource MetroGuide 4.0 går att kopiera. Hur skulle man annars kunna göra en säkerhetskopia? Det är ju något som varje datoranvändare, som är det minsta seriös (för att inte tala om oss yrkesfolk, som använder datorer i industrin), ser till att göra.
Sen får man klart inte sprätta iväg kopiorna hur som helst, det står ju i avtalet.

Anders
 
Tja, då har jag ta mig fan provat allt tror jag. Men det hänger sig lik förbannat. Endast en gång gick det att ladda in en karta, och det var den med minst mb av alla, endast 23 kb.... Testade en bed 280 kb, men icke sa Nicke, det hängde sig.

Jag har installerat 4.13 ett par gånger, kört in 3.20 ett par gånger. Men inget hjälper, trots att jag kör på extern ström och har gjort rent kontakter och kablar mm.

Nu är det bara att hoppast på att MP 5.0 kommer snart och att en nyinstallation av den fixar problemet. Kanske man måste göra en systemåterställning på datorn med!? Och kanske en Master reset på Vistan?????

Eller spela squash........


MVH Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri! Navigering 8
HotellKantarell Vart ligger hotell kantarell? Navigering 13
anders-petterh Navigering med hjälp av galaxy watch. Navigering 5
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Jackiie Zone 34, WGS84 - hjälp mig förstå! Navigering 6
majjen Hjälp! Vad gör jag för fel? Navigering 3
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Långgång Hjälp med kartmaterial till iPhone/iPad Navigering 11
poppe_ Behöver hjälp med val av handburen gps Navigering 18
Nille08 Hjälp med gps-teknik! Navigering 23
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
Aqua11 GPS för vandring Hjälp! Navigering 44
aksello etrex 30 hjälp Navigering 11
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
Chimalli Hjälp med .gpi Navigering 2
bengt54 Konverterings/överförings hjälp Navigering 0
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
mm123 Hjälp att reda ut gps djungeln Navigering 19
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
turbojohan Hjälp inför köp av GPS Navigering 2
Fredrik86 Barometer hjälp av Suunto Core Navigering 3
miiicke90 Garmin VS Blaupunkt, hjälp Navigering 7
stariander Hjälp, val av GPS Navigering 1
miiicke90 Format/filer till garmin enhet.. Hjälp! Navigering 6
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
LightningRaket hjälp med val! Navigering 16
bengt54 Hjälp med råd Navigering 11
yyp Näst intill desperat efter hjälp med Garmin Nüivi 310 Navigering 0
groa i värmland Oteknisk Garmin ägare behöver hjälp.. Navigering 13
radbug Hjälp - fråga Navigering 9
Joosef_ Hejsan behöver hjälp angående val av gps Navigering 9
apfaktor Något stämmer inte, men vad? Hjälp önskas!! Navigering 2
apfaktor Hjälp, Råd, Stöd, Argument och PRIS Navigering 4
Sirius1 GPS-hjälp Navigering 16
mattosvensson garmin c310 hjälp! Navigering 0
torpet Hjälp! Navigering 3
sted0200 AIS-Hjälp Navigering 7
jasy Oziexplorer, hjälp Navigering 2
sted0200 HJÄLP Navigering 4
Monika1 Barometertryck - hjälp Navigering 22
Jozze72 Hjälp mig välja Garmin GPS Navigering 11
zirkaloy Hjälp med att föra över karta Navigering 9
Loranga "Bättre" Mapsource kartor med hjälp av cGPSmapper? Navigering 13
linus501 HJÄLP med död garmin GPS Navigering 2
ewab Hjälp!! jag kan inte välja GPS Navigering 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg