Hej!
Hoppas att nån kan hjälpa mig med detta delikata problem.
Jag försöker att koppla ihop Gps och Palm men kartan i Palmen stämmer inte med verkligheten, jag måste göra nåt fel vid kalibreringen?? eller...?
Mitt tillvägagångssätt:
1. Markerar ett område i Blåkartan.
Jag använder Kartex inställd på Refsystem RT90 Lat, Long. Ex. Lat=65°15'22"N (Har även testat WGS84)
2. Antecknar Kordinaterna för övre vänstra och nedre högra hörnet.
3. Klipper ut o klistrar in i Paint shop Pro.
Där redigerar jag antal färger till 256 samt att jag har provat att norrvrida kartan (ca:6°, enl LM)
4. Sparar som Bitmap.
5. Konverterar till Palmformat med Cartographer.
Först väljer jag antal färger, sedan ska kordinaterna skrivas in. Exemplet ovan, (Lat=65°15'22"N) skriver jag in som, 65 15,22N.
6. Sedan sparar jag filen som Cartographer tillverkat och kör ner den i Palmen.
7. I Palmen kör jag Atlas med Gps inställd på WGS84.
När jag nu kollar en punkt i Palmen mot samma punkt i Blåkartan så stämmer det inte, samma sak när jag förflyttar mig, får en felvisning på kring 100 meter, ibland mer, ibland mindre.
Hopppas att någon kan ge mig tips, mina ideer börjar sina, jag tycker mig ha provat det mesta.....
Har hört talas om Fugawi/Palm och det verkar ju vara kanon men jag känner mig inte redo att betala 1800 spänn för det, ännu........
Tacksam för svar // Micke, Nybörjare inom branchen...
Hoppas att nån kan hjälpa mig med detta delikata problem.
Jag försöker att koppla ihop Gps och Palm men kartan i Palmen stämmer inte med verkligheten, jag måste göra nåt fel vid kalibreringen?? eller...?
Mitt tillvägagångssätt:
1. Markerar ett område i Blåkartan.
Jag använder Kartex inställd på Refsystem RT90 Lat, Long. Ex. Lat=65°15'22"N (Har även testat WGS84)
2. Antecknar Kordinaterna för övre vänstra och nedre högra hörnet.
3. Klipper ut o klistrar in i Paint shop Pro.
Där redigerar jag antal färger till 256 samt att jag har provat att norrvrida kartan (ca:6°, enl LM)
4. Sparar som Bitmap.
5. Konverterar till Palmformat med Cartographer.
Först väljer jag antal färger, sedan ska kordinaterna skrivas in. Exemplet ovan, (Lat=65°15'22"N) skriver jag in som, 65 15,22N.
6. Sedan sparar jag filen som Cartographer tillverkat och kör ner den i Palmen.
7. I Palmen kör jag Atlas med Gps inställd på WGS84.
När jag nu kollar en punkt i Palmen mot samma punkt i Blåkartan så stämmer det inte, samma sak när jag förflyttar mig, får en felvisning på kring 100 meter, ibland mer, ibland mindre.
Hopppas att någon kan ge mig tips, mina ideer börjar sina, jag tycker mig ha provat det mesta.....
Har hört talas om Fugawi/Palm och det verkar ju vara kanon men jag känner mig inte redo att betala 1800 spänn för det, ännu........
Tacksam för svar // Micke, Nybörjare inom branchen...