Hjälp igelkottarna med ett vinterbo

Att jag skall mata igelkotten i mitt lilla fängelse med kattmat har jag fattat från deras mycket informativa sida, men är lite osäker på det här med vikten.

Mitt I Naturen anger att igelkotten jag fångar bör väga minst 800 gram för att vara värd att behålla. Har ni något bra tips på hur jag väger honom på bästa sätt. Gör man bara en hogtie och lägger honom på hushållsvågen?

Om han inte ökar i vikt trots kattmat och jag väljer att deportera honom. Var hittar jag en ny igelkott lättast?

Tycker även det verkar jobbigt att hålla på att lyfta på taket för att säkerställa att han inte flytt. Hönsnät över utgångarna som de rekommenderar måste väl räcka?

Cremytos

OM du läser ett par gånger till på "Mitt i Naturen" så tror jag att även du får grepp på det hela, om en 10-årig förstår... bör du också göra det så småningom...

Mvh troswe

Jag har faktiskt svårt att se varför man skall ha en igelkott som husdjur. Igelkottar är för mig vilda djur som tar hand om sig själva.

Inlägg på sidan som att man skall lyfta av taket på deras bo för att kunna titta till den då och då, att man skall hålla koll på deras vikt och det absolut konstigast inlägget "Och glöm inte att ge dem vatten!" får mig faktiskt att totalt idiotförklara Martin som valt att skaffa en igelkott att gulla med som en katt.
martin-igelkott-485.jpg

Jag bor i Norra Hisingen.
I min trägård och runt i omgivningen fanns det gott om igelkottar för 15 år sen men har minskat rejält.
Jag har inte sett en igelkott på flera år i området.
Kan det finnas någon orsak eller är det bara en tillfällighet

Problemen för igelkottar är b l a:

Alltför flitigt städade trädgårdar - inga naturliga bon
Trafik
Lösspringande hundar

Att hålla koll på vikten gäller bara ju små årsungar som fötts sent eller av någon annan anledning inte vuxit som de skall, motsvarande problem gäller ju också för björnungar där mamman skjuts bort.

det är väl förbjudet att ha vilda djur som hushållsdjur.

igelkotten är ett av däggdjuren som funnits absolut längst på jorden, den klarar sig nog sin överlevnad hyggligt på egen hand, om den bara slipper biltrafik och miljögifter

men det det är ju ett trevligt inslag på tomten, så jag försöker hjälpa den lite

i en torr hörna av tomten har jag ställt upp lite upp lite gamla kasserade gångplattor mot varandra som den kan krypa under , också lagt lite gräs och löv som delvis täcker plattorna till isolering.

en vår när jag bytte golv i boden hittade jag ett bo, med 4 ungar, under boden itill ett lekablock, verkar inte ha så stora krav på boendestandard, det var ganska litet och trångt - det här verkar ju vara "bostad för en bankdirektör på Nordea", tror de normalt övervintrar ganska trångt utrymmer

Igelkottarna få gärna hålla sig i utanför min tomt. En grannfamilj fick löss och efter att anticimex artbestämt dem slogs fast att de kom från igelkottar. Betydligt svårare att bli av med än vanliga hårlöss.

Igelkottarna få gärna hålla sig i utanför min tomt. En grannfamilj fick löss och efter att anticimex artbestämt dem slogs fast att de kom från igelkottar. Betydligt svårare att bli av med än vanliga hårlöss.

Vad jag vet så är alla löss mera eller mindre artspecifika. Visserligen kan t ex löss från fåglar eller fladdermöss bita människor, men de kan inte föröka sig och bli kvar på andra arter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
koda Hjälp mig identifiera spillning. Vilda djur 9
helena.Nyk Hjälp att identifiera kryp Vilda djur 2
Multicast Hjälp att identifiera en insekt Vilda djur 7
holyredbeard Hjälp med identifiering av spindel Vilda djur 1
praame Hjälp oss identifiera insekt Vilda djur 2
Viktora3 Hjälp med att identifiera en insekt? Vilda djur 12
LennartSoooer Hjälp att identifiera fåglar Vilda djur 7
Ingride78 Hjälp vad är det för spår 2 Vilda djur 2
helmutlotti Också hjälp med spår Vilda djur 5
hannaforsberg Hjälp mig! Vad är detta? Jaktfalk? Vilda djur 10
Josefine81 HJÄLP! Vad är det för fågel? Vilda djur 14
Observer187 Hjälp med Identifiering av spindel, hittad under kudden. Vilda djur 28
stka Hjälp med spår Vilda djur 6
millimeter Hjälp med identifikation Vilda djur 6
Joakim Ambrosson Dålig på fåglar.. hjälp! Vilda djur 11
LarsBq Hjälp med spindelidentifiering Vilda djur 3
Lewold Hjälp att artbestämma Vilda djur 2
Norrbottningen Livesändning från ett havsörnsbo i Lettland. Vilda djur 8
Dan B Ett intressant möte Vilda djur 0
lsjonsson Rätt agerande av bilisten att avliva ett trafikskadat Lodjur. Vilda djur 11
Kilsbergarn Ett okänt djur som pratade utanför tältet Vilda djur 36
seobserver Ett vargangrepp Vilda djur 79
pack En järv och ett lodjur dödade 80 renar. Vilda djur 5
Tegermark Märkliga platser för ett fågelbo Vilda djur 1
KLAGER Larver av nässtyngfluga - snart i ett öga nära dig! Vilda djur 1
markus49 Om man möter ett vildsvin? Vilda djur 28
andy69 Kranium av ett rovdjur..? Vilda djur 31
bash Ett litet stickspår från en intressant fästingdebatt Vilda djur 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg