Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare?

Det är riktigt att längdjusteringsmöjligheten i moderna gaffeländar är kort. Bakom växelöreplåten tycks det finnas bara någon cm i längsled. Gamla gafflar hade ju en rejäl tum.
Ett sätt att improvisera utan kedjebrytning och kortning är att klossa växelföraren under bakgaffeln så att kedjan är tillräckligt spännd för att ta sig till nästa verkstad. Bräda som håller ut växelföraren krävs, najtråd och ett visst mod.
En kamrat gjorde så när han fått haveri i södra Tyskland.
Där var det ju rätt kort bit till nästa kunniga cykelverkstad.
Vi får hoppas att våra standade vänner får behövlig hjälp imorgon.

go tur

Enlunds Cykel o. Motor
Föreningsg. 26
96232 JOKKMOKK
Tlf. 0971 - 102 40

Bara vänta tills dom öppnar i morron bitti
Bör vara fixat på 2 timmar, ramen är ju oskadd,
växelörat är kritiska punkten

Växelskydd

Ett tips så här i efterhand är att till nästa resa montera på ett växelskydd. Det kan beskrivas som en u-formad metallpinne som man fäster på bakhjulet som går ut och skyddar cykelns bakväxel. Finns tex på Biltema för 15 kr.

Jag har själv inte testat den här skyddsanordningen så jag kan inte säga om den fungerar bra eller dåligt. Kanske någon här på utsidan som använder sig av någon sådant växelskydd?

/ Johan

En trasig aluminiumbit på några gram kan spoliera flera dagars cykling. En tillmötesgående reparatör (Enlund) och en förstående leverantörer av cykeldelar (Gahns) gör ändå att vår tur kommer, förhoppningsvis, att fortsätt i morgon tisdag eller på onsdag, beroende på hur snabb postgången är.
Många tankar far genom huvudet och tilliten till cykeln som transportmedel får sig en rejäl knäck. Men det är väl detta som är en del av långcykling, kanske rent av bränslet för att den äventyrliga känslan skall infinna sig på riktig :)

Adios amigos

Åhh, skönt att höra. Men nu får du berätta hur kungliga postverket sköter sig....
Samt tala om när ni kommer iväg !
Vi är oroliga här nere i storstan....

Kolla ramen

Hade också acera bakväxel som plötsligt åkte in i bakhjulet, växelfästet klarade sig under omständigheterna bra men ramen blev rejält böjd, (cyclepro aluminium, jag fick kasera hela ramen. altså ta en titt på ramen ifall den ser ok ut vid växelföraren, det gick i mitt fall att köra med cykeln trots att ramen var böjd men växlingen var allt annat än bra, (trots ny bakväxel) och man kunde bara använda de trögaste växlarna.

Mikael

Nu rullar det på igen! Ett dygn med posten från Motala och jag kunde springa till Enlund som fixade cyklen direkt - en honnör till honom och Motala. Till blivande långcyklister - låt er inte avskräckas, det ordnar sig alltid på något sätt (även om man inte tror det).
Vi kom iväg på tisdagen, tre dygn försenade, och har nu kommit till Lövånger. Allt flyter på. Min nya bakväxel som heter Altus fixar förvisso inte alla växlarna, men det får duga tills vidare - som någon sa "vi snackar funktion".

Bästa hälsningar och tack för det moraliska stödet

Birgit och Pär

pergit; sa:
.. Efter två km .. skall jag växla ner .. det säger brak när bakre växelföraren .. går in i ekerna och det fullständiga haveriet är ett faktum.. Denna infästning/plåtbit böjdes men sitter kvar (gängan i gaffeln klarade sig men inte gängan till växelföraren)
..

Enklare bakväxlar monteras ofta med en bricka som kläms fast av hjulaxeln istället för att skruvas i ett navmonterat växelöra. En sån går ofta att att använda om växelörat blivit skadat. Det finns t.o.m. såna brickor med normal gänga för montering av valfri växelförare , kallas "adaptor claw" eller ngt liknande. En sån, eller ett växelöra i reserv är en bra reservdel att ha med sig på långturer. Eventuellt kan man behöva förskjuta bakaxeln lite åt höger för att det skall funka.

Om bara gängorna i växelörat är skadade är den minst verktygskrävande reparationen att borra upp hålet något och sedan stoppa i en inslagsmutter(M8) för att sedan återmontera växelföraren på vanligt vis. Kan dock bli knepigt om växelörat är riktigt tunt och spinkigt.

Re: Växelskydd

Jote; sa:
Ett tips så här i efterhand är att till nästa resa montera på ett växelskydd. Det kan beskrivas som en u-formad metallpinne som man fäster på bakhjulet som går ut och skyddar cykelns bakväxel. Finns tex på Biltema för 15 kr.
Som pinn- och grenavvisare funkar de rätt bra, men de ger inte särskilt mycket skydd mot de krafter som kan komma ifråga om det handlar om fraktskador.
En gång i tiden fanns det hålbultar för montering av växelföraren, såg ut som en helt vanlig växelförarbult men med ett hål rakt igenom. Tanken var att bulten var stark nog för normal användning, men om den utsattes för övervåld så skulle bulten gå av innan växelörat/växelföraren tog någon skada. Bulten är rätt lätt att byta och att ha med sig, vet dock inte om de fortfarande säljs.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 204
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 57
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
Fri-skis Fixar jag detta??? Långcykling 2
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
Skipper_ Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna? Långcykling 4
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
lovisahaha Jag vill ha cykelsällskap till Barcelona nån gång i sommar! Långcykling 16
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg