Hjälp en nybörjare med cykelval

Hej hej!
Jag börjar väl med att säga att om denna tråd anses ligga fel eller på något annat sätt bryter mot någon regel så är det bara att säga till.

Jag är en blivande student och tänker börja cykla både till extrajobbet och till universitetet.
Har aldrig cyklat på något annat än dom MTB man hade när man var tonåring, men har blivit riktigt sugen på någon sorts racerhybrid.
Jag åkte iväg till Sportson och fick testcykla deras egna märke "Apollo". Modellen heter "Team Race" och det kändes hur skönt som helst! Har som sagt aldrig cyklat på så smala däck men det var riktigt trevligt :)

Hur som helst, det jag funderar över nu är om det är bättre att köpa denna cykeln ny, eller om det är bättre att köpa en tex Nishiki Pro SL begagnad? Vill helst inte lägga mer än 5000kr nu eftersom jag fortfarande inte riktigt vet hur mycket jag kommer använda cykeln.

Tack på förhand!

Att köpa begagnad cykel

är ofta ett bra alternativ. Många begär för mycket när de säljer. Pruta med hänvisning till skick nypriser i Tyskland etc.

Thure

växlar

Håller med om beg, får man ofta väldigt mycket för pengarna om man handlar.

storleken är ju det viktigaste, har du varit hos en handlare kanske har redan har talat om vilken storlek du ska ha, då kan man ju utnyttja det när man kikar beg =)

Växlarna är väl de komponenterna på cykeln som är viktigast att ha sjyssta prylar, läs på lite vilka nivåer det finns och vilka du ska satsa på, kolla så det är samma växelsystem runt hela cykeln och inte massa blandade komponenter, sitter det sjyssta prylar på som är väl omhändertagna rullar det nog många mil till!

Hej hej!
Jag börjar väl med att säga att om denna tråd anses ligga fel eller på något annat sätt bryter mot någon regel så är det bara att säga till.

Jag är en blivande student och tänker börja cykla både till extrajobbet och till universitetet.
Har aldrig cyklat på något annat än dom MTB man hade när man var tonåring, men har blivit riktigt sugen på någon sorts racerhybrid.
Jag åkte iväg till Sportson och fick testcykla deras egna märke "Apollo". Modellen heter "Team Race" och det kändes hur skönt som helst! Har som sagt aldrig cyklat på så smala däck men det var riktigt trevligt :)

Hur som helst, det jag funderar över nu är om det är bättre att köpa denna cykeln ny, eller om det är bättre att köpa en tex Nishiki Pro SL begagnad? Vill helst inte lägga mer än 5000kr nu eftersom jag fortfarande inte riktigt vet hur mycket jag kommer använda cykeln.

Tack på förhand!

Viktigast är en cykel som passar i storlek, sedan är friska slitdelar bra för då slipper du nya utgifter i början. En ny cykel är ny och en begagnad kan vara nyrenoverad eller bara nytvättad men utsliten.

Om du är typen som uppgraderar dina prylar efter hand och bit för bit så ta en begagnad. Det känns bättre att hänga kolfiber etc på en gammal Porsche än på en ny Sanyong(om den heter så).

Av de som passar så ta en som är cool, snygg, ball eller ngt annat ovetenskapligt som gör att du gillar cykeln. Prestanda kan du i alla fall inte bedöma förrän efter de första 500milen.

Cyklar du flera mil i varje riktning så kan det vara bra med vadderade cykelbrallor och cykelskor som sitter fast i pedalerna.

En punkalagningssats med pump kan vara bra om man är utom promenadavstånd från hemmabasen.

Hej.
Som en riktig nybörjare både här och inom cykelsporten tänkte jag be om era råd.
Tanken är att jag ska cykla halvvättern och fram o tillbaks till jobbet och skulle behöva råd om vad jag ska köpa för typ av cykel.
Har tänkt lägga ca 5-10 000 kr på cykeln och efter ha läst mig till ska ramstorlek 58 passa mig som är 191 cm lång, men mer än så vet jag inte och skulle gärna vilja be om er hjälp här.
Kan tänka mig att handla utomlands oxå om det är billigare.
Tack på förhand.
/Ola

Racer

Hej.
Som en riktig nybörjare både här och inom cykelsporten tänkte jag be om era råd.
Tanken är att jag ska cykla halvvättern och fram o tillbaks till jobbet och skulle behöva råd om vad jag ska köpa för typ av cykel.
Har tänkt lägga ca 5-10 000 kr på cykeln och efter ha läst mig till ska ramstorlek 58 passa mig som är 191 cm lång, men mer än så vet jag inte och skulle gärna vilja be om er hjälp här.
Tack på förhand.
/Ola

Lägg till 5000 kr till så kommer du att få en cykel som du blir skit nöjd med . Själv så började jag med en cykel för 6000 kr och hade den ett år sen vart det en Scott CR1 Team för 20 000 kr och den är jag skit nöjd med ! Den kommer att hänga med länge även om man går och sneglar på en ny Scott för 32 000 kr . Lycka till med halv -Vättern för efter den så kommer du att cykla hela Vättern.

Hej.
Tack på förhand.
/Ola
Jag hade lätt satsat på en räcer, möjligtvis en cyclocross om vägen till och från jobbet består av lite grusväg och kanske via en bra skogsstig. Ev packning kan du ha i en sadelväska, ramväska eller ryggsäck. Själv har jag en liten ramväska som rymmer nycklar, plånbok samt min iPhone som loggar mina turer med Runkeeper.

Jag har idag en Nishiki 501 hybrid som jag är relativt nöjd med men blir mer och mer sugen på motionslopp och därför också sugen på en räcer eller cyclocross.
Dock sätter ekonomin stopp för cykelköp men cykelskor har jag skaffat och det ger en hel del.
Jag hoppas att den kan ta mig Yngaren runt classic 100km 27:e maj i Nyköping :)

Inget fel på hybrider men det är ju en kompromiss och du som tycks vara sugen vätternrundan vet nog redan nu vad du vill ha för typ av cykel ;)

Jag köpte mig en Nishiki Pro SLD förra året för ~8000kr. Känner igen mig själv i ditt inlägg.

Denna cykel är lagomt mycket racer som grym pendlarcykel. På helgerna kan jag ta dagsturer på ~80km utan större problem (visst känns det). På vardagarna jobbpendlar jag 40km per dag.

Det enda dåliga med cykeln är att den inte garanterar medvind och solsken.
Själv är jag 197cm och kör ramstorlek XL (vad det är i sifferstorlek vet jag dock ej för tillfället. Fråga cykelhandlaren vad som passar dig).

Fördelen med en "hybridracer" som denna är mångsidigheten och möjlighet att utrusta med skärmar, pakethållare och därmed alltså kunna använda som ett rent transportmedel med dugliga packmöjligheter och att komma fram utan att vara nedsölad. Med två väskor på pakethållaren är den perfekt för storhandel :)

Utöver att den inte garanterar fint väder och medvind (även om det ibland känns som medvind, jämfört andra billigare cyklar) så är en nackdel att den ej har bockstyre, vilket jag tror skulle uppskattas mer de dagar det blåser. Själv har jag satt på bar-ends, vilket iaf ger lite greppvariation.

Visst håller jag ändå med de andra här i tråden, och själv sneglar jag på en riktig racer nu ett år senare. Men jag tror knappast att jag åker och storhandlar med racern, så Nishikin kan få bli brukscykel medans långdistans blir på ett fin-åk (racer).

Det viktiga är nog inte vad du har för cykel, utan antalet timmar din rumpa fått nötas mot sadeln.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannord Nybörjare med nybörjarcykel behöver hjälp med komponenter. Landsvägscykling 10
Magi Hjälp en nybörjare. Cykelköp Landsvägscykling 3
Maxon Hjälp, jag är nybörjare!! Landsvägscykling 6
Nybörjaren Nybörjare,hjälp! Landsvägscykling 4
Martiniiiii Cykla Vättern sub 9 hjälp mig välja cykel Landsvägscykling 10
Fat_Arren 155kg och 174cm söker hjälp att hitta en cykel Landsvägscykling 12
Motormannen Hjälp att välja hybrid? Landsvägscykling 9
warhol Hjälp med komponentval Landsvägscykling 7
fiddeliten cykelköp hjälp Landsvägscykling 10
Nariman12345 Är i stort behov av hjälp med cykelval Landsvägscykling 7
liquidmonkey energi drickar??? hjälp :) Landsvägscykling 26
annamalmö hjälp att välja cykel! Landsvägscykling 11
Persson_ Nytt cykelköp, hjälp behövs! Landsvägscykling 14
pontus2 Hjälp för köp av ny racer! Landsvägscykling 2
antonsund hjälp att identifiera pedaler och kloss Landsvägscykling 2
gro tappat ett kullager, hjälp? Landsvägscykling 9
Polderr Hjälp med Garmin Mapsource, Landsvägscykling 4
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Landsvägscykling 7
Aquascutum Bra cyclocross för nybörjare Landsvägscykling 14
per73 Nybörjare.... Landsvägscykling 5
karan Nybörjare på Vätternrundan Landsvägscykling 13
yeyoya Träningscykel för nybörjare ? Landsvägscykling 2
Dr.Jones Cykelval - Nishiki vs. Scott Landsvägscykling 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg