Har tänkt att komma igång med lite cykling...
Till att börja med till och från jobbet (men sen vet man aldrig var det slutar
Jag har kikat runt lite och kommit fram till att jag vill ha en allround-cykel med rullbromsar både fram och bak (har fått för mig att dom är ganska driftssäkra och underhållsfria).
Skeppshult STC var den första cykel jag fastnade för, dock litet hög ram, även med den minsta - men nu har jag sett flera, alla med sina för och nackdelar. Nishiki Hybrid 608, Crescent Logic LTC X8, Crescent Street STC900 och Tunturi X82 är andra alternativ som jag hittat.
Alla med samma nackdel: ganska dyra.
Ni ser förståss att det förmodligen är stora skillnader mellan cykelmodellerna, men jag som novis tycker att det är ungefär samma typ av cyklar, med lite olika standardbredd på däcken.
Även jag ser naturligtvis att växelsystemen skilljer sig - 8vxl Nexus till 27vxl och några har dämpat framgaffel, andra inte, men jag är ganska öppen för förslag.
Jag skulle vilja kunna få på ett par dubbdäck till vintern, så STC och Locig LTCX8 med sina 32mm däck kanske ligger i farozonen att inte fungera (trång gaffel?). Nu sa visserligen en säljare på Skeppshult att det går att få på ett par 35mm dubbdäck på STC:n...
Synpunkter?
Tips?
Andra cyklar som jag missat?
Kvalitetsskillnader?
Erfarenheter av Shimanos nya 8vxl-nav och rullbroms?
Erfarenhet av STC:n med inbyggd navgenerator?
Ramkvalitéer?
"Rostiga-skruvar-efter-1-år-syndrom"?
Tacksam för svar!
Mvh
L-O
Till att börja med till och från jobbet (men sen vet man aldrig var det slutar
Jag har kikat runt lite och kommit fram till att jag vill ha en allround-cykel med rullbromsar både fram och bak (har fått för mig att dom är ganska driftssäkra och underhållsfria).
Skeppshult STC var den första cykel jag fastnade för, dock litet hög ram, även med den minsta - men nu har jag sett flera, alla med sina för och nackdelar. Nishiki Hybrid 608, Crescent Logic LTC X8, Crescent Street STC900 och Tunturi X82 är andra alternativ som jag hittat.
Alla med samma nackdel: ganska dyra.
Ni ser förståss att det förmodligen är stora skillnader mellan cykelmodellerna, men jag som novis tycker att det är ungefär samma typ av cyklar, med lite olika standardbredd på däcken.
Även jag ser naturligtvis att växelsystemen skilljer sig - 8vxl Nexus till 27vxl och några har dämpat framgaffel, andra inte, men jag är ganska öppen för förslag.
Jag skulle vilja kunna få på ett par dubbdäck till vintern, så STC och Locig LTCX8 med sina 32mm däck kanske ligger i farozonen att inte fungera (trång gaffel?). Nu sa visserligen en säljare på Skeppshult att det går att få på ett par 35mm dubbdäck på STC:n...
Synpunkter?
Tips?
Andra cyklar som jag missat?
Kvalitetsskillnader?
Erfarenheter av Shimanos nya 8vxl-nav och rullbroms?
Erfarenhet av STC:n med inbyggd navgenerator?
Ramkvalitéer?
"Rostiga-skruvar-efter-1-år-syndrom"?
Tacksam för svar!
Mvh
L-O