Sommartid har jag egentligen aldrig något värmande mellanlager. Det vanliga är att jag har två undertröjor i merino - en för dagsbruk och en för läger och att sova i och den håller jag så torr som möjligt. Jag har också alltid med mig en dunjacka eller duntröja - om det är kyligare den KM jag har på profilbilden, om det är varmare, en MontBell Duntröja som väger ca 190g. Dunplaggen är ju till för förstärkning och lägerbruk och även under högsommaren så går som regel temperaturerna ner under 10 grader kvällar och nätter och då är det skönt att byta om till torr tröja och ta på dunisen. Jag har en ganska strikt uppdelning i blötombyte och torrombyte, så på morgonen byter jag åter om till blötombytet - oavsett om det hunnit torka eller ej. Nattens torra underkläder packar jag ner väl skyddade.
Lufttemperaturen i sig är sällan/aldrig problemet utan det är kombinationen av väta, temperatur, vind, trötthet osv som oftast gör det jobbigt. Om det vill sig illa så kan det ju regna från och till under hela turen man är ute - då tycker jag det är extremt viktigt att tänka just på att alltid ha något torrt och värmande när man är framme.
Om det är kallt, regnar och blåser så har jag under aktivitet merinotröja och skaljacka och det använder jag även vintertid under aktivitet (cykling/toppturer och liknande) ner till -10. Min erfarenhet är att det under aktivitet inte är något problem att hålla värmen, tvärtom. Utmaningen är att klä sig lagom och att man också har något värmande att ha på sig när man stannar och något torrt i läger. Ett isolerat skalplagg skulle jag aldrig ta med dock, det blir för varmt att gå i/man blöter ner det plus att jag efter en dag i regn inte vill behöva ha på mig ett blött skalplagg i tältet.