Hjälmar för stort huvud?

Stort tack för alla tips så här långt! Om inte tågen är försenade ska jag försöka hinna förbi Addnature i Stockholm nu på torsdag när jag åker hemhem över julen.

Finns det andra butiker än Addnature som ligger närmre Centralstationen och som har ett vettigt utbud av klätterhjälmar?

Skulle vara naturkompaniet Sveavagen. De har satsat på klättring på nedre plan i just den butiken. Har ganska mycket mer än vad hemsidan anger faktiskt.

Skulle vara naturkompaniet Sveavagen. De har satsat på klättring på nedre plan i just den butiken. Har ganska mycket mer än vad hemsidan anger faktiskt.

Toppen! Det blir ju nära och bra; tunnelbana till Rådmansgatan ger kort promenad till båda butikerna.

Men i Naturkompaniets webbutik ger sökning på "hjälm" en enda träff, och det är på nån sorts tillbehör, så jag får hoppas att de har mer i butik än vad som syns där.

Toppen! Det blir ju nära och bra; tunnelbana till Rådmansgatan ger kort promenad till båda butikerna.

Men i Naturkompaniets webbutik ger sökning på "hjälm" en enda träff, och det är på nån sorts tillbehör, så jag får hoppas att de har mer i butik än vad som syns där.

Det finns mycket mer där, men man skulle absolut kunna önska sig mycket mer av hemsidan.

Tåget till Stockholm var försenat, så jag hann inte med något butiksbesök där. Däremot hamnade jag i Göteborgs butiker, och fick till slut tag i en hjälm till ett bra pris.

Petzl Elios var ok, förutom två "stolpar" inuti skalet som håller "selen" på plats. Dessa två "stolpar" trycker olyckligt på mitt huvud.

Naturkompaniet hade en Petzl Vertex Vent inne. Den var skön, och jag var nära att köpa den, men vikten på 455 g och priset på 1049 kr var lite avskräckande, så jag letade vidare en stund.

Och tur var det, för på Fjällsport lyckades man hitta en BD Tracer av gammal modell, som saknade en liten "dämpkudde" på ena sidan. Detta, plus mellandagsrea, medförde att priset blev "konkurrenskraftigt" (200 kr), och passformen är god. 849 kr billigare och 200 g lättare än alternativet ovan.

Äntligen har jag en hjälm som faktiskt går att använda. :)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg