Hjälm - prylångest

Funderar på att skärpa mig och ha hjälm när jag cyklar. Eller kommer jag tro att jag är odödlig då? Vilka tycker ni är trevligast och bekvämast? Har ett ganska stort huvud..

Tycker det verkar lite besvärligt med den där remmen under hakan, finns det någon variant utan, eller det kanske inte är möjligt? Typ som en mössa eller luva med stötskydd istället. :)

Ge mig tips! :)

Om du kommer tro att du är odödlig eller inte när du har hjälm på dig vet jag inte, men jag har svårt att tro att du kommer göra det pga hjälmen. Det där är ett osedvanligt dumt argument mot hjälmanvändning jag har hört till leda gällande skidhjälmar också...

Vilken hjälm som passar är högst personligt och omöjligt att ge råd om. Gå till en välsorterad cykelaffär och prova! Gå helst till flera olika, som har olika märken, det skiljer ganska mycket i form.
Det brukar, enligt min erfarenhet, vara värt att lägga några kronor extra på hjälmen, de där grammen man sparar i vikt gör ganska stor skillnad efter några timmar på cykeln.

Och så blir jag lite nyfiken; vad är det du tycker verkar så besvärligt med remmen under hakan? Den kommer du nog inte undan om du vill att hjälmen ska sitta kvar när den väl behövs...

Jo, jag var nog inte så allvarligt. Dock så skadade jag mig mycket mer då jag hade arm- och ben-skydd när jag åkte inlines, inte så klokt kanske, men ändå. :)

Mm, man får nog vänja sig vid den där remmen verkar det som. Man stör sig på olika saker antar jag, själv gillar jag inte att ha armbandsur t.ex. Nåja nåja, får leta vidare under vinterperioden.. tack för tipsen iaf..

Om du cyklar även vintertid så tänk på att ha med en lämplig mössa när du provar ut hjälmen. Ev får man ha en ”vinterhjälm” och en ”sommarhjälm”

Jag använder en mössa av Windstopper fleece när jag cyklar på vintern. Mössan relativt tunn men ändå varm, fast mössan är ful.

Per

Intygar som nämnts ovan att det är ganska viktigt att testa. Jag litade på tillverkarnas storleksangivelser och köpte via nätet och det slutade med att jag fick köpa två hjälmar eftersom den första inte passade alls. Nu vet jag att, för mitt huvud, kan jag lite på Giro men inte Met och jag vågar beställa över nätet igen. Men det blev dyrt första gången... :)

Obs! Inget ont om Met förövrigt, hjälmen var skitsnygg och hade den bara suttit bra hade jag säkert varit supernöjd med den.

Min giro advantage kan jag använda utan hakrem, de ska sitta tight, men lögn i helvete att man kan ha nåt under. Klipper lätt en 4-6 sekunder på mina 20 kilometer pendlingsträcka.. :D

Hjälm utan hakband? Den hjälmen kommer att försvinna redan när man befinner sig på väg upp i luften när man krockar med en bil. Eller omedelbart när man träffar något med huvudet vid en vurpa. Och då har man inte mycket glädje av den.

Bell

har stora storlekar och t ex den prsvärda Bell Alchera passar mitt 62-cm huvud bra. Men du skall absolut prova själv.

http://www.roadbikereview.com/cat/clothing/helmets/bell/PRD_299746_1636crx.aspx#reviews

Bell hade tidigare en King-Size hjälm som klarar upp till storlek 65. Har en sådan som jag kan ha dubbla mössor unde, bra när det kryper under -10 på min jobbpendling.

Numera heter den stora modellen Tríton storlek 58-65 cm enligt http://www.bellbikehelmets.com/downloads/2008catalog/2008EUBellBikeCat.pdf

Men köp inte en onödigt stor hjälm det kan kännas lite extra skrymmande.

Thure

Har själv en Met Zolfo. Men tycker den hamnar högt upp på huvudet och får det inte att se någorlunda snyggt ut. För det vill man ju.

Är det någon typ av hjälm som är extra bra på att "gömma" huvudet?

Några typiska karaktärsdrag som olika tillverkare har?

Får väl försöka leta upp bilder på hur jag vill det ska se ut...

Utseende

är det svårt att skriva om då preferenserna är så olika. Svart hjälm ser mindre ut men syns sämre än en vit hjälm. Större hjälm har sannolikt bättre skyddsegenskaper. Hjälmen skall kännas rätt och säkare om den glappar lite.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg