När cykeldator med flytandekristalldisplay var rätt så nytt så köpte jag cykeldator till min cykel. Efter någon inställning (hjuldiameter/omkrets?) så jämförde jag min cykel/cykeldator med en bana för ett halvmaratonlopp där dom märkt ut varje km (målat på asfalten). Min cykeldator slog om till 1 km ca 20 cm efter jag passerat halvmaratonloppet km-märke. Provade kanske på 5 km. Mycket nöjd med den noggrannheten. Var min cykeldator eller hjulet som arrangören av halvmaratonlopp sprungit med mest noggrann? Och 20 cm gick nog ”gena” eller ta en ”omväg” i en kurva
Men så glömde jag ta in cykeldatorn och när jag kom hem och kom på detta efter 10-15 minuter men då hade någon stulit cykeldatorn. Vad tjuven nu skulle med cykeldatorn till utan hållare på styret, utan kabel och utan givare på hjulet?
Numera använder jag mest min Polar pulsklocka med GPS för att kolla hur långt & fort jag cyklat/paddlat/åkt långfärdsskridskor. Pulsklockan sparar nog positionen 1 gång per sekund.
Men som flera skrivit. Lite backar är försumbart.
/Per
De hade kanske mätt upp banan med hjälp av en likadan cykeldator som din, monterade på en likannde cykel på liknande sätt.
Tråkigt att någon inte kunde skilja på mitt och ditt och som du säger, till vilken nytta utan hållare, om hen inte blivit av med sin på samma tråkiga sätt.
/Patrik