Hittade en gammal Berghaus i ett träd

Crusader?

Det ser ut som en Crusader med första generationens Cyklops bärsystem från tidigt 80-tal.
Kan inte vara mycket stoppning mot ryggen. Sitter den bra med lite vikt i?

Faktum är att den är ganska bekväm, även om jag anar att axelremmarna kan börja skava efter ett tag. De är inte särskilt elastiska, vilket ju inte är förvånande. Med lätt packning sitter den förfärligt dock. Med tyngre är den mycket skönare.

Och, nej, som du säger är det väldigt lite stoppning i ryggen. Den lilla som finns är ganska hoppressad också, så den ger inte så mycket bekvämlighet på det sättet.

Bristen på stoppning beror nog på att det är en militärvariant där användaren förväntas ha stridsbälte eller stridsväst på sig under säcken.

Men känns det bra så kör på den säcken.

En ny Berghaus med Cyklops systemet Vulcan generation 2 eller Crusader generation 3 (de återanvänder namnet) kostar strax under 2000kr men transport från UK. Båda dessa är slitvargar som du kommer kunna ha nya av 10-20 år framåt och de har mycket mer stoppning än den gamla Crusadern.

Jag tycker du gjort en bra insats med att sätta upp lappar - det finns troligen de som bara skulle tagit säcken. Däremot så tycker jag att du också borde hittegodsat den.
Ang mitt förra inlägg så var rubriken "en liten saga" och gjorde således inte anspråk på att vara sanningsenlig.
Att ha 5 flaskor sprit i sitt ev vindsförråd är upp till var och en - så länge man inte försöker utkräva ersättning från försäkringsbolag vid inbrott då sprit normalt undantas och räknas som extra begärligt men det är bara enligt det affärsmässiga avtal man har med sitt försäkringsbolag och inte någon lag.

Ibland kan man förundras över hur somliga förfasas över integritetsproblem på nätet medan andra öppet erkänner brott (som t ex egenmäktigt förfarande eller häleri som jag antar detta skulle klassas som).

Som sagt, jag råder dig att passera hittegods och skräms också lite av din generalisering "de flesta skulle inte..".
Jag vet vad jag gjort och via tråden vet vi vad du gjort hitills.

Och för att återgå till grundfrågan: Finns det någon ettikett på insidan med tre kronor-märkning och något M-nummer? I så fall har den säkert sitt ursprung i svenska försvaret.

/Patrik, som parkerat sin vit/lila cykel utanför huset

Tangos resonemang är oklanderligt, och att köra "override" med egna spekulationer och metoder tror jag är en dålig idé eftersom det i längden funkar mångfalt bättre om alla agerar någorlunda lika vid såna här situationer.

Har f ö en kamrat som blev rätt förtvivlad för inte så länge sen då han hade inbrott i sitt förråd. Det var nog en plattskärm i förpackning som lockade, men av bara farten fick tjyven med sig ett gäng isyxor och stegjärn. Annan stöldbegärdlig utrustning missade han tack och lov.

Till saken hör att det var ett mycket begränsat antal förråd med nätväggar osv innanför en betydligare mer bastant och obruten dörr, med lås som bara lägenhetsinnehavara från samma lilla trapphus ska ha nyckel till. Det kanske blir svårt att inte titta snett på grannarna i fortsättningen, men troligen finns det otaliga nycklar på drift trots att så inte ska vara fallet. Att få veta av polisen att grejorna är upphittade hade förstås varit en god tröst.

Att säcken har ett rätt begränsat värde kan väl ha sin betydelse, men det avgörs å andra sidan bäst av ägaren.

Det jag menar är att arpoe kanske mest ville veta vilken ryggsäck hon hittat. Handlar forumet om uteliv och utrustning eller är det ett forum för moral och etik?

Så på ett forum för uteliv ska man vara omoralisk. Det var bland det mest fåniga jag läst på länge.

OM man hittar något så lämnar man inte det till polisen. enkelt och simpelt, inte mycket att fundera över tycker jag.

Ja, det där med hästarna är ju ett mindre problem då det inte finns så många som bryr sig om moral och annat obekvämt.
Dock skulle jag nog säga att det är fler än vad många vill göra gällande, i sina försök att göra sin egen låga moral till norm. I huvudsak tycker jag dock den diskussionen ska förpassas till fritt forum, däremot gällde den här tråden mer specifikt om råd kring upphittad ryggsäck, och såna råt och synpunkter har ju också postats, inkl förslag på lämpligt förfarande med hittegodset.

apropå att lämna in till polisen, så är det en ganska enkel sak. Man gör anmälan på webben, och sen kontaktar de dig, och berättar hur du ska gå tillväga. Det kan hända att de låter dig hålla på säcken, men att de diarieför en beskrivning hos sig. När jag anmälde en cykel jag hittat, kom de förbi och hämtade upp den. Det ska vara lätt att göra rätt!

Jag vet inte vad jag ska skriva som svar till de av er som är moralens väktare. Jag är bevisligen inte av samma höga standard som er. Faktum är att jag inte ens tror att ägaren till säcken hade brytt sig om att ringa polisen för den här säcken. Om ni skulle se vilket skick den är i så tror jag att ni skulle förstå. Det framgår inte av bilden.
Och jag ber om ursäkt om min så grova generalisering inte passade er. Ni kanske inte förstod att jag gjorde min egen lilla "saga", precis som tango gjorde. Jag liksom spann vidare på hans sätt att skriva. Men:

Att påstå att det är fel att ta en väska som bevisligen har glömts kvar efter en inflyttning i porten bredvid (Ni vet kanske inte hur det är att bo i ett höghusområde i de södra Stockholmsförorterna - vi snackar en inflyttning per port i ett 50-portsområde per vecka. Det hade några dagar innan denna väska helt plötsligt hängde i träden flyttat in en familj i just port 42.), som dessutom har hängt fullt synlig mitt framför porten i fråga i veckor, som jag då tog in för att den inte skulle bli i ännu sämre skick än tidigare, som jag dessutom satt upp lappar om fullt synliga och sett till att de suttit uppe mitt på glasrutan i utgången på samtliga tre portar i mitt lägenhetshus, är väldigt konstigt. Jag beundrar er moral, men jag förstår den inte.

Tack för hjälpen med att ge denna ett namn!
Jag ser att det är två lappar inuti väskan, men de är båda så pass slitna/urtvättade? att det inte står något på dem längre. Jag måste säga att jag inte riktigt får ihop hur alla spännen ska sitta. Vissa verkar vara borta och vissa är trasiga så det kanske är därför, visserligen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
janoon NOS gammal fjällrävenryggsäck Transportera 10
Sirjaline En härlig gammal Fjällrävensäck. Transportera 20
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
Jonnylistar01 Tvätta bort kletigt smuts i en gammal skarja exklusiv Transportera 10
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Mellie Hjulbyte gammal cyckelkärra Transportera 8
Onesport Gammal Fjällrävenryggsäck Transportera 7
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
seasteel Gammal ryggsäck Wilderness? Transportera 7
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
anders998 Impregnera gammal ramsäck..är det ngn ide ? Transportera 7
tagge Gammal modell av Fjellpulken levererad vid köp Transportera 3
dabac vad gör man av gammal ryggsäck? Transportera 10
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
Christinar Nytt bärsystem till gammal Skarja Transportera 4
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
gmg Berghaus extreme Transportera 10
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
LasseQ Berghaus eller Norrøna? Transportera 26
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg