• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hitta väggreglar ovanför dörr

Det är väl rätt troligt att det inte finns något ovan dörren, men att det är stolpar, eller reglar, på var sida om karmen. Mellan karmen och reglarna kan det ju sitta kilar, så därför kan det ju verka som att reglarna är lite vid sidan om dörren eller karmen. Fodren brukar ju sitta över den spalt som finns mellan reglarna och karmvirket. Att man satt nåt stående ovanför dörröppningen, för att dörren är bredare än 60 är ju inte så säkert, det är ju så liten yta ändå, så den skiva som ev sitter där sitter väl troligen i en (horisontal) regel som sitter mot taket, och sen kanske det sitter en (horisontal) regel omedelbart ovan karmvirket också. Inte så lätt att hitta dessa reglar kanske, eftersom de sitter i anslutning till annat.
Om det är board av ungefär samma material som Masonite så håller det nog att skruva i, men det går ju åt lite fler skruvar, men det kan nog stämma att board som är lite äldre (än 70-tal) är ganska porös. Vet inte vad som fanns på 20- till 70-tal, men Masoniten kom ju tidigare i alla fall. S k byggskiva, dvs en masonite/mdf-liknande board i kanske 12 mm, kom nog som en nyhet på 70-talet om jag minns rätt. (Den är nog stark nog.)
 
(...) Väggtjockleken skulle jag uppskatta till ca. 10cm. Och trots idogt knackande hittar jag inga reglar ovanför dörren. Det verkar finnas något en bit vid sidan av den.
Mvh/ Joel
Ja, som både Mezzner och jag skriver, är det ju inte nödvändigt med någon vertikal regelstump över dörren i något av alternativen (åtminstone om den väggbiten inte är högre än 600 mm, och då skulle du ha en för 50-talet ovanligt generös rumshöjd).

Låter det ihåligt över dörren, men lika stumt överallt på sidorna, lutar det kanske mest åt mitt "PS-alternativ", men inom 10 cm ryms även tretumsreglar plus enkla skikt av (någon sorts) beklädnadsskivor. Snålast möjligt, men inte ovanligt ens på 50-talet i en mellanvägg, och inte så kul att fästa i. Men det verkade inte på dig, att borren träffade tomma luften därinne? Du borde ju höra/känna skillnaden på att knacka på puts och skiva, kolla annars i det borrhål du redan gjort eller rispa upp färgen i nåt dolt hörn.

Slutsatsen är väl att, oavsett vilket, bör du ha brädan längre än dörrbredden och försöka fästa till detta "någonting" - det må vara reveterat plank eller lokaliserade reglar - på var sin sida av dörröppningen.
 
För att bringa klarhet om vad för vägg du har så skruva in den 6cm skruven du föreslog i inledningen av tråden. Drar den bra har du en massiv vägg. Dörr karmar från den tiden behöver
inte ha regel bredvid då det gjordes karmar vars sidostycken gick från golv till tak men någotdera är det.

Mvh Glenn
 
Det rör sig inte om väggskivor, utan det rödbruna mjölet som bildas efter borrningen, verkar vara solitt i väggen. Kan det vara någon form av fyllning?

Mvh /Joel
 
Kan det vara någon form av tegel??

Känns ju lite som att det skulle var möjligt att borra ett hål som är typ 6-10 mm, och sätta plastplugg i detta, så kanske det håller. Lite oavsett om det är organiskt eller nån form av stenmaterial.
 
Håller med, det verkar vara putsad tegel av de uppgifterna vi fått. Sådant tegel man hade i mellan
väggar kan vara en mjukare typ så ta en så lång plugg du kan utan att gå igenom väggen, med en
diam. 10-12mm så ska det funka.

Mvh Glenn