• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Hitta väggreglar ovanför dörr

Idag skulle jag skruva upp min klätterbräda ovanför dörren på inne i sovrummet. Jag trodde jag hade listat ut var reglarna gick, dvs. att de följde dörrkarmarna upp mot taket. Men när jag provborrade ett hål kom det bara ut ett brunt "gipsliknande" mjöl. Det var nog inte regeln. Huset jag bor i är ett äldre hyreshus byggt på 40- eller 50-talet. Jag har försökt knacka mig fram, men det verkar som om regeln jag trodde mig höra inte fanns.

Har ni några tips på hur man kan hitta regeln? Vad tror ni att det var för material i väggen? Kan det vara någon äldre form av material som användes innan gips? Skulle det hålla en dubbel masonitskiva med en klätterbräda (och en klättrare)?

Råd mottages tacksamt.

Mvh /Joel
 
Senast ändrad:
Det är nog en "byggplatta" istället för gips som du råkat på, den liknar en mdf-skiva eller en tjock
masonite- skiva. På den tiden fanns dörrkarmar som fortsatte upp mot tak lika väl vanliga karmar
som skruvades/spikades i reglar som i sin tur fortsatte upp mot taket.

Den kanske rent av är murad. Hur tjock är väggen? Vet du om det är träväggar? Regelväggar
började komma vid 50-talet. Innan var det massiva träväggar klädda med spräckpanet, vass och sista lagret var kalkbruk. Kan du svara på de frågorna kan du få ett svar i dag.

Mvh Glenn
 
Det är nog en "byggplatta" istället för gips som du råkat på, den liknar en mdf-skiva eller en tjock
masonite- skiva. På den tiden fanns dörrkarmar som fortsatte upp mot tak lika väl vanliga karmar
som skruvades/spikades i reglar som i sin tur fortsatte upp mot taket.

Den kanske rent av är murad. Hur tjock är väggen? Vet du om det är träväggar? Regelväggar
började komma vid 50-talet. Innan var det massiva träväggar klädda med spräckpanet, vass och sista lagret var kalkbruk. Kan du svara på de frågorna kan du få ett svar i dag.

Mvh Glenn

Murad är den inte, eftersom jag kunde borra in ganska enkelt med vanlig träborr. Det verkar inte heller som om det är träväggar. Byggplatteteorin verkar sannolik. Frågan är om materialet är tillräckligt hållbart för en klätterbräda om man fäster den med åtta skruvar som går in ca. sex cm?

Mvh /Joel
 
Är det en skiva bör du använda "mollyplugg", alltså om väggen inte är massiv utan det är hålrum.
Pluggen bör vara 8 el. 10 mm samt att den inte får "kasa" neråt och sabba väggen.
Har du fästet ovan dörr så låt den "vila" ovan fodret (listen).

Mvh Glenn
 
Jag tänkte låta den vila mot dörrkarmen, men jag är tveksam till att väggen i sig håller. Materialet verkar för poröst. Jag får nog köpa en sådan där elektronisk historia och leta reda på reglarna.

Tack för tips i alla fall!

Mvh /Joel
 
Gängstång hela vägen igenom och rejäla mutter/brickor på motsatt sida, eller en till greppbräda så kan du vandra mellan dom.
 
Gängstång hela vägen igenom och rejäla mutter/brickor på motsatt sida, eller en till greppbräda så kan du vandra mellan dom.

Jag har faktiskt umgåtts med tanken på något liknande. Enda problemet är att det blir så många, och fula hål i väggen. Sedan har jag inte en tillräckligt lång borr för att ta mig igenom hela väggen.

Dock kanske det är den enda lösningen om det saknas reglar.

Mvh /Joel
 
Vänta lite med elektroniken ;)
"Saknas" reglar (eller något annat stabilt) tror jag inte på, dörrkarmen måste ju sitta fast i någonting. I det följande utgår jag ifrån att väggen ifråga är en oisolerad, icke bärande mellanvägg, och att du är helt säker på att den inte är murad.
Då finns i stort sett två alternativ kvar: 1. regelvägg 2. reveterad plankvägg.

1. Visserligen brukar/brukade man bara fästa dörrkarmen i sidor om den är normalbred, men man måste ändå avväxla minst den ena av sidoreglarna över karmöverstycket, eftersom det normala regelavståndet i sidled - c/c 600 mm i modernare byggeri, lite mindre i äldre - är mycket mindre än dörrbredden. Det bör alltså finnas en avväxling över dörrkamen, om inte annat så för att fästa det skivmaterial, som väggen över dörren är klädd med. Om det sedan är mindre än en skivbredd (alltså ca 600 mm) kvar upp till innertaket, kanske det inte finns någon fler stående regelstump ("kortling") där.
I det fallet är det bra om du faktiskt hittar de ordinarie stående reglarna. Ett bra ställe att börja leta är två ordinarie regelavstånd, dvs 1200 mm bort från ena sidokarmen, på motsatt sida av dörröppningen. Om avväxlingen över karmöverstycket bara tjänar som spikunderlag, är den troligtvis inte tjockare än 45 mm på höjden. Det är inte givet att avväxlingen, ens i samverkan med skivorna, som på 50-talet kunde vara av någon klen sort (masonit eller tretex, med tanke på det bruna?), håller för din hängande vikt mittpå ;). Visserligen kommer regeln (och greppbrädan?) att ta emot på dörrkarmen, men du riskerar fula sprickor i skivytan/färgen.
Se alltså helst till att grepprädan (eller en annan bräda som du först fäster den på) är minst så lång att du kan fästa den i var sin stående regel på var sin sida av dörren.
Allt detta alltså, OM det nu är en regelvägg.

2. Din beskrivning - hur du INTE kan knacka dig fram till några regellägen, att det var lätt att borra (men borret hamnade inte i tomma intet?), samt "det bruna" som kom ut när du borrade, får mig snarare att tänka på en reveterad vägg - fortfarande inte ovanlig på 50-talet. Dvs (med några ovanligare varianter) stående 1,5 eller t o m 2-tumsplank, hönsnät (i äldre hus - vassmatta) som putsbärare, och puts.
Det finns ändå säkert någon slags "ändreglar" kring dörren, och i det fallet ett kraftigare överstycke (som ju skall bära det ovaförliggande planket). Men en sådan vägg kan du tryggt fästa din greppbräda i nästan var som helst, se bara upp med rätt sort och antal fästdon så du inte får sprickor i själva putsen. Gå in ända till träskiktet och fäst i det.

Mät väggtjockleken. Om den ger det homogena intryck du beskriver, inte låter ihålig men ändå är tunn, kring 34 alt 50 mm + 2x15 upp till 20 mm = 70-80 mm, så kan jag nästan slå vad om att revetering är rätt gissat.

Lycka till från husnörden ;)
 
PS När exakt är huset byggt? Precis efter kriget och en liten bit in i 50-talet var det ont om byggmaterial och man fuskade en hel del. Då kan det mycket väl vara så, att det är plankvägg överallt, UTOM just över dörren, där man fyllde igen med någon tunn skiva. Man behövde inget stöttåligt där, och hade ju ändå kostat på sig fästreglar över dörren och uppe vid taket... ;).
Avgörs medelst knackning, avhjälps enkelt genom att (återigen) välja en bräda längre än dörrbredden :).
 
Joanna: Tack för utförligt svar! På det du beskriver, så verkar reveterad vägg vara troligt. Jag har två skivor som är bredare än dörrbredden, men det verkar inte finnas något rejälare att fästa det i. Väggtjockleken skulle jag uppskatta till ca. 10cm. Och trots idogt knackande hittar jag inga reglar ovanför dörren. Det verkar finnas något en bit vid sidan av den.

Mvh/ Joel