Hisingen runt

Finns det någon därute som har paddlat runt Hisingen? Vilken riktning har ni då paddlat, uppströms i Göta Älv eller Nordre Älv?

Hur undviker man trafiken i Göteborgs olika hamnar?

Jag är tacksam för alla tips och varningar!

Joakim

Trafiken bör inte vara något problem om man passserar hamn sträckorna på helgen och hellst på morgonen. Då tycker jag att det varit tämligen dött där.

Det rinner faktiskt mer vatten genom nordre älv än genom Göta älv. Fast sen beror strömhastigheten på djup och bredd. Jag tror att strömhastigheten är störst i Nordre Älv.

Sen beror det ju på hur mycket dom tappar i Trollhättan. Det kan nog Vattenfall svara på.

Lycka till

olmar

strömhastighet

Det enda jag vet är att strömhastigheten är 10-12m/s om inte högre vid göta älv bron. Hur det ser ut i Nodre älv vet jag inte men vad jag kommer ihåg från mina barndoms dagar då jag hade ett sommarställe i Björlanda var det inte strömt där i alla fall.

// Ola

Tack för tipsen!

Jag har också hört att Nordre Älv för mer vatten än Göta Älv, men betyder det att strömmen är så stark att det är omöjligt att paddla motströms i Nordre Älv?

Är det överhuvudtaget någon som paddlat runt Hisingen eller i älvarna som rinner runt ön?

Joakim

Re: strömhastighet

olaabra; sa:
Det enda jag vet är att strömhastigheten är 10-12m/s om inte högre vid göta älv bron. Hur det ser ut i Nodre älv vet jag inte men vad jag kommer ihåg från mina barndoms dagar då jag hade ett sommarställe i Björlanda var det inte strömt där i alla fall.

// Ola

Detta motvarar ca 20 knop eller 40 km/h. Kanske du menar 1 m/s viket verkar mer rimligt. Skulle tro att strömmen ingenstans är mer än högst 2 knop, möjligen undantaget ett trappsteg i Nordre Älv där man har en liten backe där båtarna kan köra igenom. Där halkar man igenom ganska snabbt (åtminstone nerför), men det är bara några 10-tal meter långt och ca 1/2 meter högt.

/Lod

strömt

I Göteborgs hamn är det väldigt strömt. Stå uppe på Göta älv bron oich titta ner, se på sakerna som åker förbi. Det är betydligt snabbare än 1m/s. Jag håller fast vid att strömhastigheten är mellan 8-12m/s en normal dag, men det kan ju blåsa västvindar så att vattnet strömmar uppåt också vissa dagar.

// Ola

Skärmhinder i Nordre älv

I Nordre älv finns (vid Ormo) en skärm, som vid hög havsnivå eller stark västanvind hindrar saltvatten att gå upp i Göta älv via Nordre älv (därför att göteborgarna inte vill dricka saltvatten). Sommartid är skärmen inte alltid uppe, men den kan vara det. Då är småbåtspassagen (vid norra stranden) ganska svår att passera uppströms med kanot. Strömmen kan vara 5-6 knop just vid förträngningen. Det talar alltså för att man paddlar nedströms Nordre älv och uppströms Göta älv.

I Göteborgs hamn (= Göta älv) ligger jag förtöjd varannan dag när jag är på jobbet. Fartygets logg visar då mellan 0,5 och 1,0 knop. Det varierar inte mycket under året, endast i extrema fall (som när man häromåret tappade extra mycket vatten ur Vänern) blev strömmen starkare. 1,0 knop är ungefär detsamma som 0,5 meter per sekund. Påståendet att vattnet skulle strömma med 8-10 meter per sekund är fullständigt absurt. Men det hade varit kul, för då skulle vi kunna forspaddla inne i Göteborgs hamn!

mvh,
Jens

Hitta denna gamla tråd. Ställer frågan igen.
Någon som prövat att paddla runt Hisingen?
Vilket varav är bäst? Med eller motur?
Hittar uppgifter om 80km vattenvägen runt. Någon som kan bekräfta det?

Moturs

Förtydligar mitt gamla inlägg: Moturs är lättast, då strömmen är snabbare i Nordre älv vid åtminstone två ställen, Kungävlsbroarna och Ormo-skärmen (se ovan).

Har själv inte paddlat hela varvet runt, då jag av naturen är lat och anser motströmspaddling sker bäst på ett biltak. Men jag har paddlat bägge grenarna nedströms.

I Gbg hamn är det lätt hålla sig undan trafiken, ta Hisings-sidan efter Götaverken. Då slipper du trängas med Stenafärjorna och oftast bara Älvsnabbarna att se upp för.

Passa på och ta ett varv i hamnkanalen!

Mätte på Google Maps och fann sträckan runt vara cirka 65 km.

Jens

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
knatte Paddla Hisingen runt Paddling allmänt 2
81nahoj Kajakplatsen på Hisingen Gbg? Paddling allmänt 1
Livsnjutarna Öland runt Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
RonnieByström Paddla runt gotland Paddling allmänt 5
Slangis Södertörn runt 4/7 2024 Paddling allmänt 2
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Paddla.se Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse? Paddling allmänt 366
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0
kimfoto paddlat jorden runt Paddling allmänt 1
The Trooper Botten runt. Paddling allmänt 15
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
samme83 Isfritt runt norra/östra mälaren? Paddling allmänt 2
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
klubbsson Paddelställen runt Eskilstuna. Paddling allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg