Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält?

Surjamten; sa:
Jag har också tillgång till ett Keron 3 EX. Måste säga att det är en mycket smart lösning. Undrar varför de slutade med den? Något tung kanske? För många olika modeller?
Enligt vad jag hört så var det så att i princip alla (ganska få) som köpte EX-modellerna i princip alltid använde absidförlängningen. Jag blev själv mer eller mindre avrådd från att köpa en EX-modell av Hillebergs egen säljare 1994 med bl.a. den motiveringen...

Synd att EX försvann

Eftersom denna tråd utvecklats till att behandla EX-tält så måste jag lägga mig i.

Själv har jag sedan över 10 år tillbaka ett Nammatj2 EX som favorittält. Förlängningsdelen använder jag mest på vintern, och jag har nog använt den lilla absiden lika mycket som den stora. Så visst är det bra att kunna växla.

Det bästa är nästan att man kan öppna tältets gavel helt och hållet (eller ha bara myggnät utåt) så att man får god ventilation och bra utsikt.

NammatjEX.jpg

Mitt Nammatj är nästan utslitet, och jag tycker att det är synd att man inte kan köpa ett nytt EX.

Peter

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg