Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har någon ptovat det receptet på sömm tätning?
Vad heter > GE Silicone II clear tub and sink caulk< i en Svensk butik? Och är det en typ av silikon, eller är "sink caulk" en enskild ingrediens??
Har någon ptovat det receptet på sömm tätning?
Vad heter > GE Silicone II clear tub and sink caulk< i en Svensk butik? Och är det en typ av silikon, eller är "sink caulk" en enskild ingrediens??
Jag har provat. Funkar bättre än SilNet som jag köpte för några år sedan och som flagade bort snabbt.
Vilken 100% silikon som helst i färgbutiken går bra. Används för badrum och liknande, köp en liten tub färglös.
Mineral spirits är lacknafta fick jag lära mig. Den funkar bra för golv och tarps och tält enligt Jim Woods modell. För sömtätning rekommenderar jag absolut ren bensin. Den torkar väldigt snabbt, men det är en fördel. Lacknafta tar flera dagar innan man kan vika ihop materialet.
Jag brukar blanda lite på en höft med bensin, och man får addera och blanda lite eftersom det dunstar. Man vill ju ha en strykbar massa, men inte lika tunn som för behandling av en stor tygyta, när man sömtätar. Det fina är att man kan gå tillbaka och upprepa behandlingen om man tycker det blivit för tunt någonstans.
Brukar ha en muffinsform av metall i vilken jag tar någon cm silikon och ungefär motsvarande mängd bensin samt mixar detta. Sedan stryker jag på. Använder en billig pensel med borsten nedklippt till ca 1 cm för att styva upp det hela. Det räcker till några meter och sedan kanske man får ta lite mer bensin, för att det börjar bli för tjockt. När det är slut blandar man en ny sats.
Silikon och bensin använder jag till tätning på de flesta typer av tyger numera. Litet hål i dunjackan? Ta en dutt på en tändsticka och sätt över hålet. Osv.
Verkligen! 320 spänn för en tarp med måtten 300 x 370 och som väger 480 gram är inte alls pjåkigt. Min skoltyska och slöhet har dock förhindrat mig från att klura ut fraktkostnaden
Jag kan inte heller tyska men det verkar som om frakten kostar 7,60 eur inom EU. Verkar dock inte som om man kan köpa via webshopen om man inte bor i Schweiz eller Tyskland! Måste man ringa?? Konstigt...
Jag kan inte heller tyska men det verkar som om frakten kostar 7,60 eur inom EU. Verkar dock inte som om man kan köpa via webshopen om man inte bor i Schweiz eller Tyskland! Måste man ringa?? Konstigt...