Hillebergs Niak

T.ex så här kan Niak med tarp gestalta sig. Börjar det blåsa så regnet kommer väldigt snett framifrån tas pinnarna bort och tarpen spänns mer neråt framför tältet:

cpic4583f47d0e5d4.jpg

Raskesven

Raskesven; sa:
T.ex så här kan Niak med tarp gestalta sig. Börjar det blåsa så regnet kommer väldigt snett framifrån tas pinnarna bort och tarpen spänns mer neråt framför tältet:

cpic4583f47d0e5d4.jpg

Raskesven

Det här är en utmärkt lösning som minskar kondensproblemen i de flesta tält, när vädret är någorlunda hyggligt. Man kan sova med hela "dörren" öppen och bara myggnätet stängt. Utmärkt när det inte regnar, ännu bättre när det regnar. Om regnet blir alltför horisontellt och vinden riskerar att få grepp om tarpen spänner man bara ned den, som Raskesven skriver. Eller tar bort den om det är riktigt eländigt.

Några hekto tarp är ett bra komplement till de flesta tält och lätt att spänna upp som rastskydd under regniga luncher.

En varning är dock på sin plats. Använder man den här metoden riskerar man att börja fundera över vad tältet egentligen är bra för när tarpen gör nästan hela jobbet och bara väger en bråkdel. Konsekvensen kan bli att man lämnar tältet hemma :)

Jörgen

NUI; sa:
............ bara ned den, som Raskesven skriver. Eller tar bort den om det är riktigt eländigt.
............................................

En varning är dock på sin plats. Använder man den här metoden riskerar man att börja fundera över vad tältet egentligen är bra för när tarpen gör nästan hela jobbet och bara väger en bråkdel. Konsekvensen kan bli att man lämnar tältet hemma :)

Jörgen

Tar man bort den när det blir riktigt elendigt är man kanske glad att man inte lämnade tältet hemma :)

/ Bertil

OBD; sa:
NUI; sa:
............ bara ned den, som Raskesven skriver. Eller tar bort den om det är riktigt eländigt.

Jörgen

Tar man bort den när det blir riktigt elendigt är man kanske glad att man inte lämnade tältet hemma :)

/ Bertil

Eller så har man yttertältet till muddus, man bär med sig en tarp och vid behov kopplar man på en eller två absider om vädret skiter sig. På vintern kaske det kan vara skönt att lyxa med innertält och detsamma om myggnät på sommaren, men det är lyx som sagt.

OBD; sa:
NUI; sa:

Jörgen

/ Bertil

Man kan spänna upp tarpen "eländessäkrare" om man inte har ett tält som höjer profilen och begränsar fästmöjligheterna. Men jag föredrar något som ger lite mer skydd runtom än en rektangulär tarp. Men det finns gott om folk som använder sådana också. Man tjänar onekligen några kilo jämfört med ett vintertält, och förlorar mindre än de flesta tror.

Jörgen

estetdrägg; sa:
[Hur ska du få en absid utan egen båge att fungera när du inte kan göra fast den i backen??? (granithällar) Hade du tänkt tynga ner det med nått, typ fästa det i flyttyget du kanske kom dit i eller i en stock?

Ja, stenar från vattenbrynet. Vilket jag använder för att förankra Unnat med i alla fall. Kolla på Raskens postade bild av Niak. Det är en sådan absid som Niak har (OBS ej tarpen som ligger ovanpå), som jag vill kunna enkelt hänga på Unna vid behov.

1145; sa:
estetdrägg; sa:
[Hur ska du få en absid utan egen båge att fungera när du inte kan göra fast den i backen??? (granithällar) Hade du tänkt tynga ner det med nått, typ fästa det i flyttyget du kanske kom dit i eller i en stock?

Ja, stenar från vattenbrynet. Vilket jag använder för att förankra Unnat med i alla fall. Kolla på Raskens postade bild av Niak. Det är en sådan absid som Niak har (OBS ej tarpen som ligger ovanpå), som jag vill kunna enkelt hänga på Unna vid behov.

Då förstår jag inte varför min tanke skulle vara så dålig, enda skillnaden är att du inte kan gå in direkt framifrån, raskens lösning går inte hela vägen ner till backen vilket jag tänker mig att det borde göra, med tanke på väder och vind.

Jag ser inte i vad våra tankar skiljer sig åt?

Karolina P; sa:
Nej, jag har inget Unna... (suck). Vad jag menade med avsaknad av absid är de som vanligtvis finns på Hillebergtälten (tex Nammatj osv). Ser mera "absiden" på Niak som en stor ingång/panoramafönster. Detta bla för det som en annan nämnde med lodlinje och regn.

Ok, då är jag med. Ungefär som på Unna då, även där kan man lägga in prylar under yttertältet (t ex en pulka går utmärkt!) men det är inte att jämföra med tunneltälten såklart!

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
Foehammer117 Hillebergs kerlon Bo och sova 11
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
johanniska Hillebergs Tarp Bo och sova 47
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Cuba Cola Niak vs Enan? Bo och sova 4
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
Askel Hilleberg Niak som 2-personstält Bo och sova 5
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
estetdrägg Niak vs Jannu Bo och sova 0
Corax Mer utförligt om Hilleberg Niak. Bo och sova 1
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
plast niak på vintern? Bo och sova 4
sgtandersson Hilleberg NIAK Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg