Hillebergs Niak

Nej, jag har inget Unna... (suck). Vad jag menade med avsaknad av absid är de som vanligtvis finns på Hillebergtälten (tex Nammatj osv). Ser mera "absiden" på Niak som en stor ingång/panoramafönster. Detta bla för det som en annan nämnde med lodlinje och regn.

1145; sa:
Nu kapar jag tråden men:
Är det bara jag som skulle vilja ha ett Unna med möjlighet att koppla på en Niak-absid? Som ensampaddlare har man mycket prylar. Ibland, men inte alltid, skulle det vara sweet att kunna koppla på en bit tältduk så att man fick Niak-absid. Borde kunna gå att lösa med befintlig dragkedja som fäste, eller?

Jag har för mig att det fanns en Keron-variant där man kunde växla mellan vanlig absid och GT-absid.

Det här har ju varit uppe i andra trådar: Att spänna upp en vanlig rektangulär tarp helt eller delvis över tältet och tältöppningen. Man kan sova med dörren öppen utan att det regnar in och ha prylarna regnskyddat. En absid behöver ju sällan vara heltäckande ned till mark annat än för att hindra drivsnö på vintern. En silnylontarp på 2*3 m väger inte mer än 250 g.

Fast låt inte mig hindra era avancerade sömnadsplaner :)

Jörgen

NUI; sa:
1145; sa:
Nu kapar jag tråden men:
Är det bara jag som skulle vilja ha ett Unna med möjlighet att koppla på en Niak-absid? Som ensampaddlare har man mycket prylar. Ibland, men inte alltid, skulle det vara sweet att kunna koppla på en bit tältduk så att man fick Niak-absid. Borde kunna gå att lösa med befintlig dragkedja som fäste, eller?

Jag har för mig att det fanns en Keron-variant där man kunde växla mellan vanlig absid och GT-absid.

Det här har ju varit uppe i andra trådar: Att spänna upp en vanlig rektangulär tarp helt eller delvis över tältet och tältöppningen. Man kan sova med dörren öppen utan att det regnar in och ha prylarna regnskyddat. En absid behöver ju sällan vara heltäckande ned till mark annat än för att hindra drivsnö på vintern. En silnylontarp på 2*3 m väger inte mer än 250 g.

Fast låt inte mig hindra era avancerade sömnadsplaner :)

Jörgen

Jag tror inte det hindrar, om jag förståt dem rätt är det tvärtemot allt annat än avancerat;
Det kommer nog sluta med en femkantig tarp så de slipper ta med sig två stavar eller motsvarande till de tillfällen de vill ha den uppe och så de kan vinkla nerden och fästa den mot marken utan ett lika stort vindfång, det kommar antagligen likna överdelen på en näbb som är antingen öppen med en stav längst ut eller en sluten näbb som går längs med marken, (med öppet i ca halva sidorna närmast huvudtältet).

Hoppas jag inte hade aldeles för fel?
Mm jag hade fel hoppas jag att det hjälpte er i era funderingar, skulle kunna bli riktigt trevligt när jag ser det för min inre blick. Bara om det är grönt så klart, röda tält vet ju alla att det är ett otyg.

Hilleberg Niak liknande tält!

Det finns Exped Auriga för 2995 kr (norska). Takhöjd 122 cm (110 cm för innertältet).+ 2 små absider. Vikt ca 3,0 kg. / Niklas

estetdrägg; sa:
[

Bara om det är grönt så klart, röda tält vet ju alla att det är ett otyg.

Nja... Personligen är jag ute efter en sluten påhängs-absid som är identisk med Niak-absiden. Tarpen har jag provat och förkastat. När man tältar på kala, blåsiga granithällar i havsbandet är det för bökigt att få tarpen att stå, samt att det blir för stort vindfång.

När det regnar småspik vore det smidigt att kunna koppla på en mindre absid till Unnat. Mitt RÖDA Unna... ;-D

1145; sa:
estetdrägg; sa:
[

Bara om det är grönt så klart, röda tält vet ju alla att det är ett otyg.

Nja... Personligen är jag ute efter en sluten påhängs-absid som är identisk med Niak-absiden. Tarpen har jag provat och förkastat. När man tältar på kala, blåsiga granithällar i havsbandet är det för bökigt att få tarpen att stå, samt att det blir för stort vindfång.

När det regnar småspik vore det smidigt att kunna koppla på en mindre absid till Unnat. Mitt RÖDA Unna... ;-D

Hur ska du få en absid utan egen båge att fungera när du inte kan göra fast den i backen??? (granithällar) Hade du tänkt tynga ner det med nått, typ fästa det i flyttyget du kanske kom dit i eller i en stock?

Min tanke behöver inte innebära ett stort vindfång, det är helt beroende på hur stor man vill göra den, den kan tom göras mindre än en niakabsid om man vill det. Nåväl det är din konstruktion, om jag ids kanske jag ritar vad jag tänker senare.

Nu har jag lagt upp en bild på hur jag tänkte, enligt forumet så kommer den kunna ses om 10-60 minuter...om man inte är inläggad och då kan ladda ner hela filen istället för den stooora thumbnailen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Perplex Erfarenheter Hillebergs kundservice? Bo och sova 2
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Onesport Hillebergs bruna...förlåt "sand" Bo och sova 24
85662 Effekter av Hillebergs sandfärg? Bo och sova 0
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
Foehammer117 Hillebergs kerlon Bo och sova 11
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
Freddekillen Samköp av Hillebergs-tält från USA Bo och sova 30
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
estetdrägg Helsports fjellduk VS Hillebergs bivanorak? Bo och sova 13
johanniska Hillebergs Tarp Bo och sova 47
alven Hillebergs modeller 2006 Bo och sova 10
estetdrägg Hillebergs nya combitält? (Muddus & Stalon C) Bo och sova 36
igun Nya Hillebergs Bo och sova 7
Komac Hillebergs stänger Bo och sova 2
Erik1971 Hillebergs tältstänger Bo och sova 13
Hillebergs, vart?? Bo och sova 1
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Cuba Cola Niak vs Enan? Bo och sova 4
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
Askel Hilleberg Niak som 2-personstält Bo och sova 5
andy69 Första testet av HB Niak 1.5 Bo och sova 9
Glännman Ventilation, kondens m.m Hilleberg Niak Bo och sova 8
estetdrägg Niak vs Jannu Bo och sova 0
Corax Mer utförligt om Hilleberg Niak. Bo och sova 1
HW Hilleberg Niak - jättebra eller helkass? Bo och sova 43
plast niak på vintern? Bo och sova 4
sgtandersson Hilleberg NIAK Bo och sova 3
Hilleberg Niak, Nammatj eller Keron Bo och sova 25

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg