Klart man kan åka till fjälls utan Hilleberg! Många bestiger berg runt om i världen utan att ens ha hört talas om Hilleberg (eller Sverige med för den delen).
Ibland betalar man för kvalitet. Ibland betalar man för märket. Ibland är det faktiskt både och...
Man kan gnälla över dyra klockmärken, visst kan en klocka för 49,90kr från Clas O funka bra men det kan även en Rolex för 49 900kr. Det är väl kanske lite så med tält (och andra friluftsprylar med för den delen).
Jag köper en pryl som passar för det som jag ska göra. Ska jag upp på senhöstfjället så vill jag att tältet ska klara rejäl vind, kanske uppblandad med snö. Ska jag ut i skärgården vill jag att det ska vara självstadgande på klipphällar. För höstfjället kanske jag vill känna mig säker, ha tältduk och tältpinnar som klarar av vädret... Osv... Då blir det det tält som fyller funktionen.
Är man det minsta märkesfetichist så tar man nog tyvärr det mera prestigefyllda märket om man till slut kommit fram till ett fåtal tält med samma funktion. Något som spelat in ganska så mycket när jag äntligen köpte mitt tält var att det var "närproducerat" om det skulle bli problem. Det är lättare att ringa till någon inom Sverige (där det dessutom finns en kontrollant som märkt mitt tält med sitt namn) än att försöka få tag i någon utomlands...
Och vad äger jag? Ett Fjällräven, ett Hilleberg och ett namnlöst tält för 400kr...