hilleberg

börjar bli jävligt trött på dom som tror att man inte kan åka på fjället utan ett hilleberg ,ni köper ju tältet bara för attdet er ett "HILLEBERG" har själv ett berguven från 92 som ja använder sommar som vinter

Hmm. Väl generaliserande inlägg. Har själv ett Hilleberg men inte köptes det för namnets skull utan snarare efter lång eftertanke och jämförelse med andra modeller. Kan på efterhand också säga att jag är helnöjd med tältet. Skulle säkert kunna vara lika nöjd med ett helt annat tält också.

Klart man kan åka till fjälls utan Hilleberg! Många bestiger berg runt om i världen utan att ens ha hört talas om Hilleberg (eller Sverige med för den delen).

Ibland betalar man för kvalitet. Ibland betalar man för märket. Ibland är det faktiskt både och...
Man kan gnälla över dyra klockmärken, visst kan en klocka för 49,90kr från Clas O funka bra men det kan även en Rolex för 49 900kr. Det är väl kanske lite så med tält (och andra friluftsprylar med för den delen).

Jag köper en pryl som passar för det som jag ska göra. Ska jag upp på senhöstfjället så vill jag att tältet ska klara rejäl vind, kanske uppblandad med snö. Ska jag ut i skärgården vill jag att det ska vara självstadgande på klipphällar. För höstfjället kanske jag vill känna mig säker, ha tältduk och tältpinnar som klarar av vädret... Osv... Då blir det det tält som fyller funktionen.

Är man det minsta märkesfetichist så tar man nog tyvärr det mera prestigefyllda märket om man till slut kommit fram till ett fåtal tält med samma funktion. Något som spelat in ganska så mycket när jag äntligen köpte mitt tält var att det var "närproducerat" om det skulle bli problem. Det är lättare att ringa till någon inom Sverige (där det dessutom finns en kontrollant som märkt mitt tält med sitt namn) än att försöka få tag i någon utomlands...

Och vad äger jag? Ett Fjällräven, ett Hilleberg och ett namnlöst tält för 400kr...

börjar bli jävligt trött på dom som tror att man inte kan åka på fjället utan ett hilleberg ,ni köper ju tältet bara för attdet er ett "HILLEBERG" har själv ett berguven från 92 som ja använder sommar som vinter

Jaha, vad svarar man på det, ska man ens försöka?

Jag testar.... Eh...Vad bra att du är nöjd, då är ju allt som det ska...

Själv äger jag 4 tält.... i inköpsordningen: 1 McKinley 1 VauDe och 2 Hilleberg. Learning by doing skulle man kunna säga... För mig så har HB tälten varit lika bra som t ex VauDe Space, ett mycket bra tält, men som väger lite för mycket för mig. Hade inte mina knän tvingat mig att lätta på packningen så hade jag nog använt mitt VauDe oftare.

//T

Hej!

Synd att det finns dom som säger att man "inte kan åka till fjälls utan ett hilleberg". Klart man kan det.
Hilleberg är dock väldigt fina tält i mina ögon. Jag har ett Nallo 3 som jag köpte beg. för ca. 10 år sen. Det har följt med på otaliga turer såväl sommar som vinter och har aldrig svikit mig. Dessutom gav jag bara 1000kr. för det, vilket knappast ens motsvarar nypriset på ett Berguven eller liknande tält samma år.

VH/Anders

Och jag blir alltid lika förvånad när jag läser sådana här trådstarter. Jag undrar mest var man hittar dessa människor som påstår att man "inte kan göra X utan prylar av märket XX". Visst är många varma förespråkare för sina favoritsaker, av det ena eller andra skälet, men så gott som alla är väl öppna för att allt inte passar alla. Eller?

Du får motivera lite mer varför du är upprörd. Det är ju bara ett tältmärke.

Tältmarknaden i Sverige är väldigt begränsad tycker jag. I USA finns måånga tälttillverkare att välja bland. Själv fick jag beställa Tarptent Cloudburst 2 från USA för ett år sedan. Använde tältet i Pyreneerna i tre veckor.

Nu skojar du.
Eller är det här en tråd 1998 som plötsligt har bubblat upp till ytan efter att ha fastnad i nåt serverhörn?

Utsidan-forumet har väl aldrig haft så många olika, alla tämligen förnuftsbaserade, inställningar till boende-utrustning som nu?

(Sen tycker jag såklart att det är obehagligt med översittare som minsann ska tala om för andra vilka låga anledningar de har till att göra ditten eller datten. Det vill säga om översittaren inte är jag själv, och den som jag talar om det för är en fjortis.)

Efter drygt 80 nätter i ett 800 kroners McKinleytält så blev det ett Hilleberg. Kommer säkert att kunna använda det mer än 80 nätter men jag tror inte att det kommer bli några 650 stycken i alla fall. Känner mig ändå nöjd med mitt Nammatj GT.

Kul att du är nöjd med ditt Berguven! Men, varför stör du dig på de som gillar Hilleberg?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12
c.sjodin Hilleberg Niak vs Hilleberg Soulo Bo och sova 4
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
erito Hilleberg färger Bo och sova 51
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Tobias.H Hilleberg Niak vs Rogen Bo och sova 6
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg